מיכאלי התניעה את האוטובוס מוקדם מדי? בקואליציה עוד אין הסכמות

שרת התחבורה פרסמה תקנות שיאפשרו הפעלת תחבורה שיתופית בשבת • עם זאת, ליברמן אמר לגלובס כי "אי אפשר לקדם באופן חד צדדי דבר כה מהפכני"

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בזמן ששרת התחבורה מרב מיכאלי פרסמה תקנות להפעלת תחבורה שיתופית בשבת, וביש עתיד מפזרים הבטחות דומות. בימינה מתפתלים ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן סותם את הגולל: "אי אפשר לקדם באופן חד צדדי דבר כה מהפכני".

בימים אלה מקדמת מיכאלי תיקון לתקנות התעבורה (שהתפרסם להערות הציבור עד ליום 13 בדצמבר) שיאפשר תשלום עבור נסיעה מיוחדת ע"י כל נוסע, בניגוד למצב כיום שבו מדובר בתשלום עבור כל הנוסעים יחדיו. התיקון אינו מעלה את עניין השבת, אך אם הוא יעבור הוא יאפשר נסיעה בתשלום בכל רכב הסעות גם בשבת, וכך ייפתח פתח גם לרשויות מקומיות לגבות כסף עבור נסיעות בשבת.

עם זאת בלי הסכמות רחבות בקואליציה, מהפכת התחבורה הציבורית בשבת תישאר הנייר בלבד. ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד אמר שהוא תומך בהצהרות של מיכאלי בהתאם לתפיסת העולם של המפלגה מימים ימימה. בימינה, שמחזיקה בווטו על ענייני דת ומדינה לא הורידו את הנושא מהשולחן, אך מציגים חזית מורכבת: ניר אורבך ואיילת שקד נוטים להתנגד וראש הממשלה נפתלי בנט טרם אמר את המילה האחרונה.

גורמים במפלגה אמרו לגלובס כי הם יהיו מוכנים לדון בנושא "כחלק מדיון רחב בסטטוס קוו". לדבריהם "כל שינוי בסטטוס קוו ייעשה בדיון, בהסכמה רחבה ובוויתורים של שני הצדדים".

באופן מפתיע מי שכאמור הוריד את הנושא מהשולחן היה יו"ר ישראל ביתנו. כאשר נשאל על ידי גלובס את ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו האם גם הוא יפעל לקדם תחבורה ציבורית כמו שאמרו שותפיו במפלגת העבודה ויש עתיד ובניגוד לסיכומים מול ימינה, הוא סרב להתפתל ואמר: "אנחנו תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, זה חלק מתפיסת העולם שלנו. יחד עם זה נעמוד בהתחייבויות ההסכם הקואליציוני, לצערי התחבורה בשבת היא לא חלק ממנו".

בהינתן שהחרדים יושבים בספסלי האופוזיציה מדובר בהזדמנות פז לקדם נושאים הכוללים שינויים בסטטוס קוו. למרות זאת, ייתכן שגם ימינה מספיקה כדי לבלום התקדמות בנושא. הדרך להשגת הסכמה רחבה עוברת בהכרח בהיפרדות סופית של אנשי ימינה מהציונות הדתית, שהיא הבייס ששלח אותם לכנסת (באופן חלקי, שכן גם בו הדעות חלוקות) ובעיקר במילה האחרונה של איילת שקד שמחזיקה עדיין בקשר האדוק ביותר עם החלקים האורתודוקסים בימין.