הזינוק של כלי הרכב החשמליים: עלייה של כ-700% במסירות בארץ

מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-9,600 מכוניות חשמליות, עלייה של כמעט 700% לעומת התקופה המקבילה • החודש ינחתו בארץ עוד כ-900 רכבי טסלה, שפריקתם באשדוד נדחתה באוקטובר

מכוניות חשמליות בתחנת טעינה / צילום: Shutterstock
מכוניות חשמליות בתחנת טעינה / צילום: Shutterstock

פלח הרכב החשמלי ממשיך להמריא השנה בדרך לשיא של כל הזמנים: בחודשים ינואר-נובמבר נמסרו בישראל כ-9,600 מכוניות חשמליות, עלייה של כ-700% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של החשמליות צמח השנה ל-3.4% מכלל השוק לעומת 0.7% בלבד בשנה שעברה.

בחודש נובמבר בלבד נמסרו כ-970 מכוניות חשמליות, מתוכן כ-580 מכוניות של טסלה. את הטבלה השנתית ממשיכה להוביל טסלה, שמסרה מתחילת השנה כ-5,280 כלי רכב, נתח שוק של 55%. במקום השני נמצאת MG ZS החשמלית עם נתח של 15.3% ובמקום השלישי ה-U5 של AIWAYS עם נתח של 4.4%.

עם זאת טסלה צפויה להגדיל עד סוף השנה את נתח השוק שלה משמעותית לאחר שינחתו בארץ כ-890 רכבי טסלה 3 מדגם SR במחצית הראשונה של דצמבר. על פי התכנון המקורי כלי הרכב הלו אמורים היו להיפרק בנובמבר באשדוד ביחד עם כל המשלוח האחרון של רכבי טסלה משאנגחאי.

אולם הרכבים לא הורשו להיפרק בשל עיכובים בהסדרת התקינה האירופאית של הדגם המעודכן לאחר שבוצעו בו שינויים מהותיים, כולל החלפת סוג הסוללה. כלי הרכב הללו ממתינים כעת בנמל אירופאי להעמסה על ספינה אחרת, שאמורה להגיע לאשדוד בשבוע השני של דצמבר אם לא יחולו עיכובים.

על פי הוראת החברה הם יימסרו ללקוחות בישראל עוד השנה ולא בינואר למרות, שבינואר 2022 כבר נרשמת ברישיון "שנת עלייה על הכביש" חדשה. מקורות בטסלה מעריכים כי שיווק דגם ה-Y, הקרוס-אובר החשמלי של טסלה, יפתח ללקוחות בישראל לקראת תחילת הרבעון הראשון של 2022.

צמיחה מהירה גם לרכבי הפלאג-אין

גם פלח רכבי הפלאג-אין רשם השנה צמיחה מהירה מאד עם כ-11,200 מסירות בינואר-נובמבר, נתח של כמעט 4% מהמסירות לעומת נתח של 2.5% בלבד בשנה שעברה. את הפלח מובילה קיה נירו פלאג-אין עם נתח של כ-50.4% מהמסירות ובמקום השני MG EH5 עם 9.8% מהמסירות.

על פי הנתונים מהשוק מדובר כנראה רק בתחילתו של גל. בתחילת 2022 צפויות לעלות על הכביש עוד למעלה מ-2,000 מכוניות חשמליות, שצוברות כיום הזמנות, וביניהן של המותגים הסינים החדשים "גיאומטרי" של GEELY ו-SKYWELL.

עם זאת על פי הערכות בענף, הצמיחה עלול להיתקל ב"קיר" בשל זמני ההמתנה הממושכים לרכב חשמלי בכל העולם. באירופה נע כיום משך ההמתנה הממוצע לדגמים חשמליים פופולריים בין ארבעה חודשים ליותר משנה. גם בישראל משך ההמתנה לחלק מהדגמים החשמליים מגיע כיום ליותר מ-8 חודשים.