הכירו את חברת הסימולטורים שרוצה להכשיר את המנתחים ואת הרובוטים של העתיד

סימביוניקס הישראלית נמכרה פעם שנייה, הפעם לחברת Surgical Science השוודית, במהלך שיוצר לדברי מנהלי החברה את "יוניקורן הסימולציה הרפואית הראשון" • החזון הוא לאפשר למתמחים ללמוד לנתח בשעות שפויות, ולהשתלב במגמת המעבר לניתוחים רובוטיים

בועז טל, סמנכ''ל התפעול של החברה המאוחדת / צילום: איל יצהר
בועז טל, סמנכ''ל התפעול של החברה המאוחדת / צילום: איל יצהר

לפני שבע שנים, אי אז ב-2014, דיווחנו כאן על אקזיט של 120 מיליון דולר לחברת הסימולציה הרפואית סימביוניקס. היא נרכשה אז על ידי 3D Systems, חברה אמריקאית בתחום הדפסות התלת-ממד. 3D Systems נוהלה באותן שנים על ידי הישראלי אבי ריכנטל, והוא הציג בפנינו רעיון מלהיב: השילוב בין הדפסת תלת ממד לסימולציה יאפשר לבצע בעתיד ניתוחים מותאמים אישית. המנתח יתאמן על מודל של אדם מסוים המועמד לניתוח ורק לאחר מכן יבצע את הניתוח באדם האמיתי. 

בתחילת השנה התבשרנו ש-3D Systems מכרה את סימביוניקס הלאה, לחברת Surgical Science השוודית. המחיר שבו נמכרה החברה בפעם השנייה, 305 מיליון דולר, מעיד שהחברה הישראלית שגשגה מאז, אך נראה שהיא נשארה עצמאית בתוך חברת ההדפסה ולא הפכה להיות חלק אינטגרלי ממנה.

לאורך כל גלגוליה, מהימים שקדמו לאקזיט הראשון ועד המכירה השנייה, המשיכו מנכ"ל סימביוניקס רן בורנשטיין וסמנכ"ל התפעול בועז טל להוביל אותה. כעת הם יצטרפו לצוות ההנהלה של החברה הממוזגת. בשיחה עם גלובס, טל מסביר היכן עומד חזון הניתוח המותאם אישית, מדוע בכל זאת החברה נמכרה, ואילו חלומות נוספים של חדשנות בסימולציה רפואית היא הספיקה לטוות מאז, ורוצה להוציא לפועל עכשיו.

"לא בדיוק נמכרנו, התמזגנו"

"שבע השנים שהעברנו כחטיבה עצמאית בתוך תאגיד אמריקאי היו מעין שיעור, איך לעבוד עם חברה מסוג כזה - חברה מאוד גדולה, מאוד מסודרת", מספר טל.

ריכנטל, הישראלי שהיה מעין גשר תרבותי בין החברות, עזב אחרי שנה, "ובסופו של דבר לא היינו בדיוק בליבת הפעילות של 3D Systems". היום היא כבר שווה כמעט 3 מיליארד דולר בנאסד"ק, והיא עוסקת בהדפסת תלת-ממד לתחום המכשור הרפואי, אך אינה פעילה בתחום הסימולציה הרפואית. בעת המכירה, השאירה לעצמה 3D Systems  חלק מהפעילות של סימביוניקס, שעוסקת בהדפסת תלת-ממד לצורך הכנה לניתוחים באופן מותאים אישית. 

הפעילות הנרחבת יותר של סימביוניקס, זו שעוסקת בבניית סימולטורים רפואיים לאו דווקא עם רכיב תלת-ממד, הולך אל עתיד מבטיח משלו. "אנחנו לא בדיוק נמכרנו, אלא מתמזגים לתוך חברת Surgical Scince, מיזוג שבעצם יוצר את יוניקורן הסימולציה הרפואית הראשון", אומר טל.

ההכנסות של סימביוניקס ברבעון השלישי של 2021, היו כ-11.24 מיליון דולר, ואילו של סרג'יקל היו כ-10.4 מיליון דולר, כך שאכן מדובר במיזוג של חברות פחות או יותר שוות בגודלן. יחד הן רושמות קצב הכנסה שנתי של כ-80 מיליון דולר. שתי החברות היו רווחיות בעת המיזוג, והחברה השוודית נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר. המניה שלה עולה באופן עקבי מאז הוכרז על המיזוג.

"תהליך הרכישה היה מאוד ארוך. היו כאן שלושה צדדים שהיו צריכים להכיר זה את זה, ובסופו של דבר כולם יצאו מרוצים", אומר טל.

"רבים על הסימולטור ב'אנטומיה של גריי'" 

כעת החברה הממוזגת יוצאת לכבוש את שוק הסימולציה, שנמצא בעיצומם של שני תהליכים המשנים את פניו, אומר טל. האחד נוגע להכשרת הרופאים והאחר נוגע למעבר לניתוחים רובוטיים.

מכשירי סימולציה רפואית נועדו להכשיר רופאים בביצוע ניתוחים ופרוצדורות מסובכות, כך שלא יצטרכו לחכות להגעתו של מטופל הסובל מבעיה וגם לא יצטרכו לקפוץ ישירות מלמידה מספרים לחפירה בקרביים של אדם אמיתי, או גופה.

המערכת של סימביוניקס, מתוך ''האנטומיה של גריי'' / צילום: אתר סרג'יקל סיינס
 המערכת של סימביוניקס, מתוך ''האנטומיה של גריי'' / צילום: אתר סרג'יקל סיינס

סימביוניקס הוקמה ב-1997, ובתחילת דרכה, בכלל לא היה ברור שיש עדיפות לסימולציה על פני התנסות בשטח. "בני אדם תמיד יהיו יותר זולים ממחשבים", נאמר למנהלי החברה אז. החברה התמחתה ביצירת מודלים דומים למציאות, והסימולטור שלה איפשר למנתח להרגיש את התנגדות הרקמה ממש כמו שקורה בניתוח אמיתי, ולפתח זיכרון פיזי של התנועות הנכונות. 

"אם בעבר רופאים מובילים אמרו לנו, 'אני לא צריך סימולציה, אני כבר יודע לנתח מצוין', או 'אני אוהב שהתלמידים שלי לומדים על הידיים, על הדבר האמיתי (גופה או חולה חי)', היום קצב השינוי בטכנולוגיות הניתוחיות הוא כל כך גבוה, שגם הרופאים הכי בכירים כל הזמן צריכים ללמוד שיטות חדשות ולהתאמן עליהן. אין אפשרות לצבור את הניסיון מספיק מהר, אם מתאמנים על חולים.

"כך, אנחנו סוף סוף מצליחים לגייס בקלות גם את מובילי הדעה. ואגב, מובילי הדעה הם כל הזמן צעירים יותר, והדור החדש הוא כבר דור משחקי המחשב. הסימולטור הזה לא נראה להם בכלל זר לחיים האמיתיים, אלא חלק בלתי נפרד מהם. הם לא חוששים מטכנולוגיה או רואים אותה כנחותה מהמגע הבלתי אמצעי, אלא את המציאות והסימולציה כחלק מאותו הרצף".

בכל זאת, לא כולם הפנימו עדיין את הבשורה. "אני רואה לפעמים מתמחה אחרי משמרת של 27 שעות, נשאר עוד שעה כדי שתהיה לו ההזדמנות לנתח במשך חמש דקות, וזו אחת הסיבות לכך שהמשמרות של המתמחים כל כך ארוכות. אם הוא היה משתמש במוצר שלנו, הוא היה יכול לבצע 15 ניתוחי הדמיה במשמרת, על פי לוחות הזמנים שמתאימים לו".

הרגולציה מתפתחת דווקא לטובת החברה. "הארגונים המפקחים על הכשרת רופאים בכל העולם כבר הבינו את הרעיון וכל הזמן דורשים עוד ועוד סימולציות כחלק מההכשרה, כך שבסופו של דבר מבחן ההסמכה שלהם צפוי להיות אך ורק בסימולציה. צעד אחד צעד אנחנו מתקרבים לכיוון הזה".

ולא מזיק כמובן שמעת לעת החברה מקבלת הזמנה להציג את הסימולטור בסדרת טלוויזיה רפואית כמו "האנטומיה של גריי". "בתוכנית רואים את הרופאים רבים על הזכות להתאמן על הסימולטור. כך זה גם במציאות", אומר טל.

"הרובוטים צריכים הכי הרבה אימון"

הטרנד הדרמטי יותר בעולם הסימולציה הוא המעבר לניתוחים רובוטיים. "אולי תחשבי, 'זה יגמור לכם את העסק, כי רובוט לא צריך להשתמש בסימולציה'. להפך. רובוט צריך הכי הרבה סימולציה. את הרובוט צריך לאמן, כמו שמאמנים אדם, ואם הוא הצליח בניתוח בחולה מסוים, זה לא אומר שהוא יודע לנתח את כל החולים, ולהפך, אולי הוא דווקא יודע להכליל מאדם לאדם פחות טוב מאשר מנתח אנושי. אז צריך לאמן את הרובוט, ללמד אותו כל הזמן דוגמאות חדשות, וטכנולוגיות חדשות.

"בשילוב שלנו ושל סרג'יקל, הרוכשת, אנחנו מכירים את כל הרובוטים הקיימים, והתוכנות שלנו יכולות להתממשק לשלהם. עבור הרובוטים יש לנו סימולטורים מאוד קטנים בלי חומרה".

ואתם ממשיכים לקדם את הכיוון של אימון מותאם אישית?
"כרגע אין שימוש רב באימון על מודל של חולה ספציפי. כיום הזמן של רופא או הזמן של רובוט יקרים מידי להקצות אותם לאימון חד פעמי כזה, אם כי לפעמים אנחנו אומרים לרופא 'בזמן שאתה מסתכל על תמונות ההזמנה ונערך לניתוח, היית יכול להתאמן לפחות על החלקים הכי קשים שלו'. התקווה היא שככל שהרובוטים יהיו זולים יותר, וההמרה של תמונות הדמיה למודל סימולציה תהיה אוטומטית יותר, כך ניתן יהיה לבצע את תהליך האימון בצורה פשוטה וזולה יותר וגם אימון על מודל מותאם אישית יהיה נפוץ יותר".

"השוודים נחמדים, לא נורא פורמליים"

הטכנולוגיה שלכם מתאימה גם לניתוחים מרחוק?
"יש זיקה בין הטכנולוגיות, אבל אנחנו לא מפתחים את יכולות הניתוח מרחוק. חברה כמו קורינדוס שהתמחתה בניתוח מרחוק (ונמכרה לתאגיד סימנס ב-1.1 מיליארד דולר) היא לקוח שמח שלנו".

כמה עולה סימולציה?
"הסימולטור עצמו נע בין מודלים זולים מבוססי מינוי ועד חומרה שמחירה מגיע ל-200 אלף דולר וצפונה. השאלה מי הלקוח ומה הוא צריך".

לאן אתם הולכים מכאן?
"היחס בין שני הצדדים מאוד מכבד ומאוד הרמוני. החברות היו מתחרות, אבל לא בדם רע. קמנו בערך באותן שנים. המנכ"לים עברו אותן חוויות. גילינו שהשוודים הם חבר'ה מאוד נחמדים, לא נורא פורמליים, עם חוש הומור נחמד. יש לנו באמת כימיה איתם.

"כ-100 מתוך 200 עובדי החברה הממוזגת נמצאים בישראל, ואנחנו מקווים להיות הרבה יותר. אנחנו חברה ציבורית עכשיו, ומשלמים כמו הייטק".

סימביוניקס

תחום עיסוק: פיתוח סימולטורים להכשרת מנתחים
היסטוריה: הוקמה ב־1997 ונמכרה ב־2014 לתאגיד 3D Systems. השנה נמכרה שוב ב־305 מיליון דולר ל־Surgical Science השוודית, בצעד שהיה בפועל מיזוג בין החברות. מנוהלת על ידי רן בורנשטיין (מנכ"ל) ובועז טל (סמנכ"ל התפעול של החברה המאוחדת)
נתונים: החברה הממוזגת נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ורושמת הכנסות רבעוניות המייצגות קצב הכנסות שנתי של כ־80 מיליון דולר
עובדים: סימביוניקס מעסיקה כ־100 איש בישראל ומתכוונת
להתרחב באופן משמעותי