מערכת התנעה כפולה: לצד הביזנס, אל תזניחו את שריר היחסים

בעולם הניהול הישן סמכותיות והיררכיה היו כלים מספקים • בעולם החדש זה כבר לא עובד, וצריך להרחיב את ארגז הכלים גם למיומנויות "רכות" ולתרבות ארגונית שיתופית • ניהול וקריירה

כך תקלטו עובדים חדשים כמו שצריך / צילום: Shutterstock
כך תקלטו עובדים חדשים כמו שצריך / צילום: Shutterstock

"אנחנו מחפשים הכשרה בתחום המיומנויות הרכות". מאות פעמים קיבלתי פנייה בנוסח זה ממנהלי משאבי אנוש בארגונים. המינוח הזה משקף תפיסה של עולם ישן וארכאי. העידן הנוכחי מחייב אותנו להגדיר מחדש את המונח מיומנויות רכות. הוא השתרש מהמונח באנגלית, Soft Skills, ומשקף תפיסה שכיחה מאד בקרב ארגונים רבים, לפיה יש את הביזנס, היעדים והעשייה האמיתית של הארגון, ובנפרד יש את משאבי האנוש, התרבות הארגונית וכל מה שברקע ואינו מתורגם בהכרח למשימות ולכסף.

אתגרי הארגון נתפסו עד היום כ"קשים", בעוד שמיומנויות בין-אישיות ומערכות יחסים נתפסות כ"רכות". ייתכן והפרדה זו רלוונטית לעולם ישן, בו ארגונים התנהלו ביתר פשטות, עם סדר והיררכיה והפרדה מוחלטת בין יחידות ובין דיסציפלינות, ופחות תלות ביחסים ובממשקים. אבל כיום ארגונים מתנהלים בזירה מורכבת, שמחייבת תרבות ארגונית שיתופית ומערכות יחסים חזקות. במדעיות וביעילות אין מענה לאתגרים החדשים.

המנהיגים והמנהלים האפקטיביים ביותר בעידן הזה אינם מתיימרים לספק את כל התשובות. הם מבינים שהעולם מורכב מדי, וכי תפקידם לזקק מאנשיהם את המענים הנכונים ביותר בדיאלוג משתף. מנהיגים אלו יודעים כי המונהגים זקוקים להובלה מסוג אחר - כזו שמעצימה אותם, מחזקת חוסן ומחוברוּת, ומאפשרת להם להתנהל באי־ודאות. הם מובילים למקסימום חיבור וסינרגיה בין חלקי הארגון ועם סביבתו.

מרחב המיומנויות והיכולות שהוגדר עד כה כ"רך", מהווה כיום ויהווה בעתיד תנאי קריטי לעמידה באתגרים ולמימוש יעדים ארגוניים. כבר לא ניתן להפריד בין "רך" ו"קשה". מדובר בשתי מערכות "שרירים" של כל מנהל. המערכת האחת, זו המוּכרת לנו ושעליה התחנכנו, היא המערכת הסמכותית, הריכוזית והתוצאתית. השנייה היא השיתופית, הדיאלוגית והתהליכית. אלו שתי מערכות שרירים מקבילות ונדרשות, שאינן אמורות לבוא זו על חשבון האחרת. כאשר אחת חזקה והשנייה מנוונת או חלשה, המנהל יצלע ויתקשה להניע את הארגון קדימה. שילוב ואיזון ביניהן מאפשר ריצה ארוכה ועוצמתית קדימה.

אלה הן שתי תובנות ניהוליות: שינוי התפיסה שמבחינה בין המרחב ה"רך" ו"הקשה" בניהול, כלומר - הבנה שיחסים משפיעים באופן מהותי על התוצאות העסקיות. ההבנה השנייה היא שיש לפתח גם את מערכת השרירים הדיאלוגית האישית והארגונית, כבסיס קריטי לניהול בעידן החדש. 

עמרי גפן מומחה בתחומי השיתופיות, האמון, הגישור והמו"מ. שותף בקבוצת גומא גבים ומחבר הספר "עוצמת השיתופיות - מאגו סיסטם לאקו סיסטם".