כלכלת הודו נפגעת עקב הישארות הצרכנים בבתים

התמ"ג עלה ב-8.4% ברבעון האחרון אבל כלכלנים אומרים שביטחון הצרכנים קרוב לשפל של כל הזמנים

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press

כלכלת הודו מזנקת חזרה מעלה לאחר מיתון קשה בעקבות המגפה, אבל אובדני המשרות הקשורים לקורונה מטילים משקלם על הוצאת הצרכנים ועל השיקום הכלכלי של המדינה.

התוצר המקומי הגולמי של המדינה בדרום אסיה צמח ב־8.4% בשלושה החודשים שנגמרו בספטמבר, בהשוואה לשנה קודם לכן. הרבעון משקף את התוצאות של העלייה ההרסנית של הקורונה בהודו באביב, אז נקבעו שיאים עולמיים למספר הנדבקים היומיים ומספר מקרי המוות מהמחלה.

העלייה הזו בתפוצת הנגיף האטה את השיקום הכלכלי שהחל בסוף 2020, לאחר שהמדינה שקעה למיתון עמוק שאחת הסיבות לו היה סגר ברמה כלל־מדינתית. צמיחת התמ"ג בהודו הייתה גדולה בהשוואה לרבעון בשנה שעברה אז היה קיטון של 7.4%.

כעת מרוויחה הכלכלה מפתיחה מחדש לאחר סגרים נקודתיים באפריל ובמאי. לאחר חודשים בהם היו נעולים בבתים, יצאו אנשים לעשות קניות שוב, בין היתר גם בגלל עונת החגים בהודו שהחלה בספטמבר. אבל הכלכלנים אומרים שהוצאת הצרכנים, המרכיבה יותר מחצי מהתמ"ג של הודו, הייתה איטית בגלל שאנשים עדיין מתאוששים מאובדן משרות או מקיצוצי שכר במשך התפרצויות חוזרות ונשנות של קורונה.

"זה שיקום חלש", אמר קונאל קונדו, כלכלן העוסק בהודו בבנק ההשקעות התאגידי Société Générale. "בטחון הצרכנים עדיין מרחף סביב הרמה הנמוכה ביותר אי פעם", אמר.

"במעמד הביניים המצב בכלל לא טוב"

שיעור האבטלה במדינה ירד ל־7.75% באוקטובר לעומת 11.84% במאי, על פי המרכז לניטור הכלכלה ההודית, מכון מחקר עצמאי במומבאי. השיפור בשיעור המובטלים מסתיר בעיות רציניות שעדיין קיימות בשוק התעסוקה ההודי, אמר קונדו. אנשים רבים שהיו להם עבודות רשמיות נאלצו להרכיב משרות המורכבות מפה ומשם שהשכר עליהן נמוך בהרבה. רבים חזרו לכפרים בהם נולדו כדי לעבוד בחוות חקלאיות ואחרים וויתרו על חיפוש עבודה לגמרי.

"יש כמות ענקית של אבטלה מוסתרת", אמר. "במעמד הביניים המצב בכלל לא טוב".

מאנוג' קומאר, שבבעלותו שתי חנויות בגדים קטנות, אמר שהוא רואה את ההשפעה של הלחץ על השכר בעסקים שלו כל יום. אחת החנויות שלו נמצאת ברחוב קטן בשכונה לג'פאת נגאר בהודו, שבעבר הייתה עמוסה קונים. לאחרונה בקושי מגיעים לקוחות. ביום אחד באמצע השבוע לא מזמן, היה השוק ריק כמעט לחלוטין מאנשים.

קומאר, שהוא בן 55, אמר שהמכירות עדיין נמצאות ברמה של 60% לעומת מה שהיו לפני המגפה, ואין סימנים שהן יעלו בקרוב. הלקוחות המבצעים רכישות לעתים קרובות מוותרים על תלבושות יקרות לטובת בגדים בסיסיים.

"הם מוציאים פחות", אמר. "רובם קיצצו את הצריכה שלהם".

קומאר אמר שהוא נאבק להחזיר הלוואה שלקח ב־2019 על מנת לפתוח חנות נוספת בנואידה, פרבר של ניו דלהי. המיקום החדש מביא לו רק רבע מההכנסות שהביא לפני המגפה. הוא אמר שכבר פיטר חצי מהעובדים שלו.

"אני מאוד חושש איך אחזיר את ההלוואה לבנק ואשלם את דמי השכירות", אמר. "אני חושב לרוקן את הסניף החדש ולסגור אותו".

"תחזית הצמיחה אינה ברורה"

הסנטימנט הצרכני בספטמבר נותר נמוך, 57.7 נקודות, על אף עלייה מנתון של 48.6 נקודות ביולי, על פי סקר דו חודשי של Reserve Bank of India. כל נתון מתחת ל־100 מצביע על פסימיות, בעוד שנתון מעל 100 מצביע על אופטימיות. כלכלנים מצביעים על הידרדרות הסנטימנט בכמה קטגוריות בספטמבר בהשוואה לחודשיים קודם לכן - כולל תעסוקה, הכנסה והמצב הכלכלי כולו - כסימני אזהרה אפשריים על שוק התעסוקה וההוצאות.

החברות הגדולות ביותר בהודו והאנשים העשירים ביותר הם המרוויחים הגדולים מהשיקום הכלכלי של המדינה, כך אמרו כלכלנים. הייצוא גדל והייצור מתחיל להיכנס לקצב. מדד מנהלי הרכש של חברת הנתונים IHS Markit לגבי הייצור בהודו - מדד של הפעילות בסקטור הפרטי - עלה ל־55.9 נקודות באוקטובר, החודש הרביעי ברציפות בו נרשמת עלייה. קריאה של מעל 50 אומרת שהפעילות גדלה, בעוד שקריאה נמוכה מזו מצביעה על הצטמצמות.

הכלכלה ההודית אמורה להמשיך להשתפר ברבעון השלישי של 2021, כך אמר אורודיפ ננדי, כלכלן בחברה נומורה במומבאי. עם זאת, כלכלנים רבים אמרו שמוקדם מדי לחזות כמה חזק או מהיר יהיה השיקום הכלכלי בטווח הארוך.

"תחזית הצמיחה מעבר [לרבעון השלישי] אינה ברורה כל כך", אמר ננדי.

זן אומקירון החדש של הקורונה, שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה, מוסיף גורם של אי וודאות. עליית הזן החדש הזה, שארגון הבריאות העולמי הגדיר כווריאנט מטריד, כבר זעזעה שווקים עולמיים וגרמה להטלת מגבלות נסיעה חדשות. המדענים אומרים שאינם יודעים עדיין אם זן אומיקרון מידבק יותר או טוב יותר בהתחמקות מהחיסונים ומתגובת המערכת החיסונית לעומת זנים קודמים.

הודו נותרה פגיעה לעלייה חדשה של הנגיף. רק כ־31.5% מאוכלוסייתה, המונה כ־1.4 מיליארד נפש, מחוסנת במלואה, על פי האתר Our World in Data. אפידמיולוגים אומרים שהחסינות של מי שנדבקו באביב כבר דעכה.

האינפלציה מעלה גם את מחירי המזון לצרכנים ואת המחירים של חומרי גלם לעסקים בהודו. מדד המחירים הסיטונאיים טיפס ב־12.54% באוקטובר, לעומת 10.66% בספטמבר, על פי משרד המסחר והתעשייה. במשרד אמרו ששיעור האינפלציה הגבוה הוא בגלל הזינוק במחירי מזון, מתכות, דלק וגז טבעי.

אודשיה גואל אמר שארבעה בתי החרושת של משפחתו במדינת אוטאר פראדש נהנים מעלייה בביקוש לטקסטיל, שטיחים ורהיטים לבית. אבל המחירים של סחורות כמו כותנה וסחורות אחרות המיובאות מסין ומווייטנאם עלו, בחלק מהמקרים כפלים. אפילו כשהוא מוכן לשלם, הבעיות בשרשראות אספקה משמעותם שהוא לא יכול להשיג מספיק חומרי גלם למפעלים שלו, כך אמר.

"שולי הרווח ירדו", אמר גואל. "זה פוגע בנו כרגע ואנחנו לא יכולים להעביר את העלות של זה במלואה ללקוחות", הוסיף.

קונדו, הכלכלן, אמר שהוא צופה שייקח להודו ארבע שנים לפני שתחזור כלכלתה לרמה בה הייתה לפני המגפה. "הצמיחה בשנה הבאה תהיה מעט נמוכה יותר", אמר.