מיוון ועד סינגפור: כך מגבירות המדינות את הלחץ על הלא מחוסנים

עוד ועוד מדינות מטילות מגבלות וקנסות על בלתי מחוסנים, כמדיניות מועדפת נגד הווריאנט החדש • באירופה מובילות אוסטריה ויוון, אך לא רק הן – גם גרמניה, ספרד, אוקראינה וסלובקיה מתמקדות בהם • בסינגפור לא מחייבים להתחסן, אבל מי שלא יעשה כן ויחלה בקורונה, ייאלץ לשלם על הטיפול מכיסו

בריטניה לקראת חג המולד, 2021 / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
בריטניה לקראת חג המולד, 2021 / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

מדינות רבות בעולם כבר אינן מגלות סבלנות כלפי לא מחוסנים, ובהדרגה נוקטות במדיניות תקיפה יותר של החרגתם והטלה של מגבלות ואיסורים עליהם, כדי לבלום את התפשטותו של זן האומיקרון. בתחילת השבוע שעבר הודיעה אוסטריה, ששיעור ההתחסנות אצלה הוא מהנמוכים באירופה, על סגר לבלתי מחוסנים, שיימשך עד אמצע דצמבר, במסגרתו מוטל איסור כניסה על בלתי מחוסנים לכל המקומות שאינם חיוניים, כמו חנויות מזון, מרפאות וכדומה. הלא-מחוסנים רשאים ללכת לעבודה רק עם הצגת בדיקה שלילית.

בנוסף, מתכננת אוסטריה להפוך את קבלת החיסון לחובה, וכך מי שיסרב יסתכן בקנס בסכום של עד 7,200 אירו. יוון כבר הכניסה לתוקף קנס על מי שמעל גיל 60 ומסרב להתחסן - החל מהחודש הבא, לא מחוסנים ישלמו קנס של 100 אירו על כל חודש שיעבור והם עדיין לא מחוסנים, שיעבור לשירותי הבריאות.

גרמניה: הכניסה לחנויות ואירועים תיאסר

בינתיים, הכריזה גרמניה בחמישי האחרון על הגבלות מחמירות על מי שלא חוסן, שלדברי הפוליטיקאים במדינה הם "המניעים של גל הקורונה הנוכחי". בפועל, בשל שיעור התחלואה הגבוה, תימנע כניסת בלתי מחוסנים לחנויות (מלבד סופרמרקטים ובתי מרקחת), כמו גם השתתפות באירועים. יוטלו עליהם הגבלות התקהלות. המדינה ניצבת בפני גל תחלואה משמעותי. בנוסף, הממשלה הקרובה בגרמניה, שככל הנראה תחל לכהן בשבוע הבא, יוזמת חובת חיסון כללית לאוכלוסייה, שתכלול קנסות כבדים על מי שלא יתחסנו.

בסלובקיה מעדיפים תמריצים חיוביים

בפינלנד, אסורה הכניסה לברים ומסעדות למי שלא יוכל להציג תעודת חיסון - מעין תו ירוק - וכך גם בליטא, עבור כל מקומות הבילוי והבידור; ספרד אוסרת על כניסתם של תיירים שאינם מחוסנים החל מ1.12, ובהונגריה מחויבים כל עובדי הציבור להתחסן, או לצאת לחופשה ללא תשלום. באוקראינה, מחויבים כל המורים להתחסן ועסקים מורשים לפעול רק אם כל העובדים מחוסנים בכל שלושת המנות. השימוש בתחבורה ציבורית באוקראינה מותר למחוסנים בלבד. בסלובקיה דווקא פועלים עם תמריצים חיוביים, ומחלקים לכל אזרח ותיק שכן מתחסן שובר בשווי 500 אירו לשימוש במסעדות ומלונות.

ביבשת אמריקה מהדקים את הגבולות

ארצות הברית הודיעה על מקרה ראשון של אומיקרון ביום רביעי האחרון, ובתוך כך מהדקת את דרישות הכניסה לגבולותיה, גם עבור מחוסנים וגם עבור לא-מחוסנים, כך שמי שיבקש להיכנס לארצות הברית יידרש להציג בדיקה שלילית מהיממה האחרונה, כך לפי המלצת המרכז לבקרת ומניעת מחלות במדינה. התקנות ההדוקות מתוכננות להיכנס לתוקף בהקדם, לקראת עונת החגים והחורף המתקרב. המלצת המרכז כוללת גם בדיקה לאחר שלושה ימים מיום הנחיתה וכמובן בידוד במקרה הצורך. בנוסף, הנשיא ביידן חתם על צו חירום, המחייב מעסיקים פרטיים בחברות של למעלה מ-100 מועסקים, לדרוש מהם אישור חיסון או בדיקה שלילית. מעסיקים שיפרו את הצו יקנסו בקנסות ענק של עד 136 אלף דולר.

שכנתה מצפון של ארצות הברית מהדקת גם היא את הגבלות הכניסה לגבולותיה וכן את הגבלות תיירות הפנים, אל מול החשש מהתפשטותו של זן האומיקרון. קנדים שאינם מחוסנים לא יורשו לעלות למטוס או לרכבת, ונאסרה כניסתם של תיירים משבע מדינות אפריקאיות.

בסינגפור, אין חובה להתחסן - אך כל מי שלא יקבל חיסון יהיה מחויב לשלם בעצמו את החשבונות הרפואיים שלו, במידה ויחלה בקורונה, שעשויים להגיע לסכומים של עד 18 אלף דולר.