פרשת בן אנד ג'ריס: גובר הלחץ בארה"ב על חברת יוניליוור לשנות גישה

הצעדים הכלכליים הראשונים נגד החברה היו משיכת השקעות של שבע מדינות בארה"ב מהמניה של יוניליוור • עוד כעשרים מדינות הודיעו שהן שוקלות צעדים דומים • במכתב שנשלח בימים האחרונים למנכ"ל יוניליוור העולמית נכתב: "לא רק שישראל היא אחת מבנות הברית הקרובות והאמינות ביותר של מדינתנו, אלא שהיא גם האומה הדמוקרטית היחידה באזור" • מאז תחילת הפרשה ביולי ירדה מניית החברה בכ-12%

מוצרי בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen
מוצרי בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen

גובר הלחץ על חברת יוניליוור, הבעלים של גלידות "בן אנד ג'ריס", בשל סירובה לאפשר לזכיין הישראלי שלה למכור את הגלידות ביהודה ושומרון. מניית החברה ירדה בשיעור ניכר בחודשים האחרונים בצל הסכסוך הזה, כ-12% מאז תחילת הפרשה ביולי, הרבה מעבר לירידות שאפיינו חברות מזון אחרות.

הצעדים הכלכליים הראשונים נגד החברה היו משיכת השקעות של שבע מדינות בארצות הברית מהמניה של יוניליוור בוול סטריט, ומדובר במדינות בעלות קרנות פנסיה והשקעה גדולות כמו ניו יורק, טקסס, אריזונה פלורידה וניו ג'רזי. רק לניו יורק אחזקות מקרנות הפנסיה שלה בהיקף של 100 מיליון דולרים במניות תאגיד המזון. עוד כעשרים מדינות, ובסך הכל 33 מדינות, הודיעו שהן שוקלות צעדים דומים נגד יוניליוור ובן אנד ג'ריס, חברת הגלידות שהוקמה במדינת ורמונט הקטנה.

בימים האחרונים נעשו עוד שני צעדים חשובים. האחד: מכתב של 12 תובעים כלליים של מדינות בארצות הברית לאלן ז'ופה, מנכ"ל יוניליוור העולמית היושב באנגליה, ובו נאמר כי החותמים מביעים את חששם הכבד מהחלטת יוניליוור להטיל חרם על מדינת ישראל. "לא רק שישראל היא אחת מבנות הברית הקרובות והאמינות ביותר של מדינתנו, אלא שהיא גם האומה הדמוקרטית היחידה באזור ומהווה סמל לשלום ויציבות".

הם מציינים כי 33 מדינות בארצות הברית חוקקו חוקים פנימיים האוסרים פעילות חרם נגד ישראל לרבות חרם כלכלי מסוג זה, ומבהירים כי אם לא תשתנה ההחלטה לא יהססו להשתמש בחקיקה הזו נגד ענקית המזון. במכתב מביעים התובעים אכזבה רבתי מהתנערות יוניליוור מאחריות למעשה של הנהלת בן אנד ג'ריס, ועל שאיפשרו ל"זנב לקשקש בכלב", לשון המכתב. עוד נאמר בו כי התאגיד העולמי וחברת הגלידות גילו צביעות, כאשר נמנעו מהחרמה של מדינות שבהן זכויות האדם והחוק הבינלאומי מופרים בריש גלי כמו סעודיה, סין רוסיה ונצואלה ואף איראן "ערש הטרור של המזרח התיכון". המכתב נחתם באזהרה לא מוסווית כי כלל המדינות האמריקאיות שבהן חקיקה בנושא יפעילו אותה נגד יוניליוור במלוא החומרה. 

ובשבוע שעבר נוספה עוד אזהרה לתאגיד המזון העולמי. חבר בית הנבחרים האמריקאי מהמפלגה הדמוקרטית ריצ'י טורס שלח מכתב דחוף ליו"ר הרשות לניירות ערך בארה"ב בדרישה לבדוק אם בן אנד ג'ריס לא עוברת על התקנות הרגולטוריות שלהן התחייבה מול הממשל בהחלטתה להחרים את ישראל.

במכתב נאמר "שווי השוק של חברת יוניליוור הוא כ-135 מיליארד דולר, ומדיניותה עלולה להעמיד בסכנה את ההון של המוסדות, קרנות הפנסיה ושאר הגופים המחזיקים במניותיה. אנו מאמינים שפעולות אלו מחייבות את הרשות לניירות ערך לפעול כדי להפחית את גורמי הסיכון לציבור". למכתב שיזם טורס (אגב דווקא דמוקרט שחור, הנחשב פרוגרסיבי) הצטרפו עוד מחברי בית הנבחרים דמוקרטים ורפובליקאים.

אבי זינגר, מנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל, אמר לגלובס כי ביוניליוור ובבן אנד ג'ריס האמריקאית ציפו שיעברו שבועיים של מהומה, ואחר כך העריכו שהביקורת תשכך. "ההיפך קרה, תהליכים שנזקקו לזמן מתבשלים כעת - יותר ויותר מדינות וגופים מושכים השקעות, מושלי מדינות פרסמו הצהרות חריפות והם מושכים כספים

הוא סיפר כי באירוע של משפטנים בכירים, תובעים כלליים ופרקליטים מהמפלגה הרפובליקנית שהתקיים לאחרונה, נקבע כי יוחרפו הצעדים המשפטיים והכלכליים נגד יוניליוור ונגד בן אנד ג'ריס, בדומה לצעדים נגד איראן והבנקים שלה, בשל מימון הטרור.

זינגר שהופיע בפני כמה וכמה פורומים אמריקאים בהקשר הזה, מותח ביקורת קשה על המדינה שלדבריו לא עושה כמעט דבר בנושא למעט הצהרות בומבסטיות כדבריו בתחילת הדרך. הוא דורש מהמדינה להפעיל לחץ על גורמי הממשל האמריקני שיפעלו נגד יוניליוור המפרה את החקיקה ברבות מהמדינות, וגם לצרף למאבק את הארגונים הנוצריים ידידי ישראל.

את המאבק מנהלים ארגונים ועמותות כמו STAND WITH US והגופים הממשלתיים שותקים. דברי זינגר.