נובמבר שלילי לישראליות בארה"ב: מי החברות שבכל זאת בלטו לטובה?

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ירד בנובמבר ב-ב־7.6% • חברות הביומד איבדו גובה גם בת"א וגם בנאסד"ק, אך ביונד אייר הצליחה לבלוט עם עלייה של 41% • חברת הטכנולוגיה אינוויז גם סיימה את החודש בעליות גבוהות • ומה צופים במחלקת המחקר של פרומתאוס לסימילרווב?

הנפקת סימילרווב בבורסה בניו יורק / צילום: NYSE
הנפקת סימילרווב בבורסה בניו יורק / צילום: NYSE

חודש נובמבר היה חודש שלילי לחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלה, ירד בחודש נובמבר ב־7.6%. באותה התקופה, מדד ת"א-125 עלה בשיעור של 1.4%, ומדד נאסד"ק עלה במתינות ב־0.3%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב־11.6%, כשמדדי ההשוואה ירדו גם הם, אם כי פחות: מדד ת"א ביומד איבד 10.4% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב־3.9%.
אחת המניות הבולטות בתת המדד היא ביונד אייר (סימול: XAIR), שעלתה בנובמבר ב‏כ־41%. מחלקת המחקר של פרומתאוס מציינת כי ביונד אייר מפתחת ומשווקת מכשירים לייצור חנקן חומצני (NO) לטיפול במגוון בעיות נשימתיות. לפי פרסומי החברה, מוצר שלה ממתין לאישור FDA ושיווקו צפוי להתחיל בארה"ב במחצית השנייה של 2022. המוצר, LungFit, מפרק את האוויר סביבו ל־NO ומייתר את הצורך בניהול מלאי של בלוני חנקן חמצני, מקטין את הסיכון לפגיעה בעובדי מערכות הבריאות ומקצר את משך ההכשרה שלהם. ביונד אייר פרסמה כי היא גייסה 29.9 מיליון דולר לצורך הקמת חברת בת נפרדת אשר תיקרא Beyond Cancer, אשר תפתח טיפולים לגידולים סרטניים באמצעות חנקן חמצני מרוכז ביותר (ultra-high concentration nitric oxide).

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה נחלש בנובמבר ב-8.5%, בעוד מדדי ההשוואה ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה עלו ב־0.3% ו־1.8%, בהתאמה. החברה הבולטת במדד בחודש האחרון היא חברת האוטוטק אינוויז, שמנייתה עלתה ב-37%. בפרומתאוס מציינים שאינוויז מפתחת ומייצרת טכנולוגיית Lidar, המאפשרת לקבוע את המיקום והמרחק של אובייקטים באמצעות קרני לייזר שפיתוח החברה יורה. הטכנולוגיה מאפשרת נהיגה אוטונומית לרכבים פרטיים, מוניות רובוטיות, רכבי היסעים וכדומה.

אינוויז דיווחה על גידול של כ־70% בהפסד הנקי שלה לרבעון השלישי של השנה בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. העלייה הזו נבעות בעיקר מגידול משמעותי בעקבות הענקת מניות לעובדיה, והמשך הגידול בהוצאות המו"פ על מוצריה. למרות התוצאות העסקיות, מניית החברה עלתה בין היתר בעקבות דיווח כי מוצריה נבחרו על ידי jueFX כפיתרון הטכנולוגי לבטיחות בשימוש ברכבים אוטונומיים בסין.

 
  

סימילרווב צומחת, אבל ההפסד מעמיק

בחודש מאי האחרון, חברת סימילרווב (Similarweb) הצטרפה למדד גלובס-פרומתאוס, לאחר שהחלה להיסחר בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-1.63 מיליארד דולר. סימילרווב הוקמה ב-2011 על-ידי אור עופר ומספקת שירותי מודיעין עסקי דיגיטלי.

לפי פרומתאוס, בשנים האחרונות, כלים דיגיטליים כגון שיווק דיגיטלי, אתרים ואפליקציות הפכו לנפוצים ביותר ומשמשים כמנועי צמיחה משמעותיים כמעט בכל ארגון ועסק. לצורך ייעול ביצועיהם של כלים אלו, יש לבצע ניתוחי נתונים ולבצע התאמות בהתאם. קיימות חברות ופלטפורמות רבות המסייעות לבעלי עסקים לנתח את ביצועיהם של הכלים הדיגיטליים שברשותם, אך כמעט ואין אפשרויות לבחינה וניתוח נתונים של כלים דיגיטליים אחרים. הפלטפורמה של סימילרווב מאפשרת לבעלי עסקים קבלת נתונים מכלים דיגיטליים שונים כמו אתרים ואפליקציות ברחבי העולם. סימילרווב מספקת נתונים מפעילות דיגיטלית ברחבי הרשת, הכוללים בין היתר נתוני מתחרים, מגמות שוק והתנהגות צרכנית, היכולים לשמש ככלי לקבלת החלטות אסטרטגיות בארגון.

המודל העסקי של סימילרווב מתבסס על מכירת מנויים, המתומחרים בהתאם להיקף השירות שנבחר על ידי הלקוח (SaaS). לדברי אייל שבח, שותף וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס: "במודל עסקי זה, ניתן להציע ללקוחות פוטנציאליים מנויים זולים יחסית, אשר היקף השירות הניתן בהם גם הוא יחסית מצומצם וכך להחדיר את השירות לקהל לקוחות רחב. לאחר חדירה זו, ובהנחה כי השירות המוצע מוסיף ערך, החסמים לאימוץ השירות פוחתים משמעותית ופוטנציאל הצמיחה עולה. סימילרווב היא דוגמה טובה ליישום בפועל של אסטרטגיה זו".

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, ב-2020 ההכנסות השנתיות הנשנות (ARR = Annual Recurring Revenues) של סימילרווב מ-50 לקוחותיה המובילים, היו גבוהות פי 12 מה-ARR של אותם לקוחות בדיוק ביחס לדמי המנוי ההתחלתיים שלהם. בנוסף, מספר הלקוחות בסימילורווב בעלי ARR של מעל 100 אלף דולר עלה ב-54% ב-2020. מעבר למספר האבסולוטי, גם שיעור הלקוחות בסימילרווב בעלי ARR גבוה עלה, כאשר שיעור הלקוחות בעלי ARR הגבוה מ-100 אלף עלה מ-35% בסוף מרץ 2017 ל-49% בסוף 2020. כלומר, תוצאות סימילרווב מדגימות כיצד ניתן להשתמש במודל עסקי זה לצורך צמיחה משמעותית המתבססת על לקוחות קיימים, ומדוע חברות הפועלות בהצלחה במודל זה זוכות למכפילי שווי גבוהים.

הדבר בא לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים: סימילרווב צמחה ב-32% בשנת 2020 וב-46% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2020. לעומת זאת, החברה טרם הגיעה לרווחיות והפסדיה נמצאים במגמת עלייה. בפרומתאוס אומרים כי תופעה זו של צמיחה תוך כדי גידול בהפסדים אינה נדירה, ואף ניתן לומר שהיא נפוצה אצל חלק משמעותי של חברות ההזנק המונפקות בשלבים מוקדמים. אולם במקרה של סימילרווב, בנוסף לגידול האבסולוטי בהפסד, שיעורי ההפסד גם כן גדלים. כך למשל על אף ששיעור ההפסד השתפר מעט בין השנים 2019 ל-2020, שיעור זה עלה באופן משמעותי בשנת 2021. שיעור ההפסד האמור עלה ב-109% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 אל מול התקופה המקבילה בשנת 2020. מהתבוננות בדוחותיה של החברה, ניכר שעל אף השיפור ברווחיות הגולמית של החברה, הגידול בהפסד נובע מעליה משמעותית בהוצאותיה התפעוליות.

תוצאות החברה משפיעות גם על מחיר המניה של סימילרווב. המניה החלה להיסחר בחודש מאי במחיר של 22 דולר, כאשר נכון לסוף חודש נובמבר מחירה עומד על 17.4 דולר בלבד. על אף הצמיחה המרשימה ב-2021, ייתכן והשינוי במחיר המניה נובע מציפיות המשקיעים לשינוי דומה גם בשיעורי הרווח/הפסד.

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים, שייתכן והגידול בהוצאות התפעול של סימילרווב נובע מביסוס תשתיות לצמיחה עתידית. בנוסף, מעבר לשיעור הצמיחה המרשים, סימילרווב מציגה נתונים חיוביים נוספים העשויים לסייע בביסוס תוצאות חיוביות בשנים הקרובות. לפי דוחות הרבעון השלישי, ה-ARR של סימילרווב עבר את רמת ה-150 מיליון דולר, מספר הלקוחות עם ARR של 100 אלף דולר ומעלה גדל ב-48% ובנוסף, ההכנסה הממוצעת ללקוח בשנה גדלה ב-16%. מעבר לגידול בהכנסות מלקוחות קיימים, סימילרווב ממשיכה למשוך לקוחות חדשים, ומספר לקוחותיה בסוף הרבעון השלישי גדל ב-27% לעומת הרבעון המקביל. סימילרווב גם הכריזה על הרכישה הראשונה שלה מאז הנפקתה, של חברת אמבי מובייל המנתחת נתוני משתמשים בתחום הסלולר.

בפרומתאוס סבורים כי מנתוניה הכספיים של סימלרווב קשה להסיק מסקנות חד-משמעיות לגבי התנהגות המניה בעתיד. מצד אחד החברה רושמת צמיחה משמעותית ומעלה את תחזית הכנסותיה ל-2021, אך יחד עם זאת, החברה מציגה עלייה בשיעור ההפסד הנובע מגידול משמעותי בהוצאות תפעוליות. בנוסף, מחיר המניה ירד מאז ההנפקה, ירידה שעשויה לשקף את ציפיות המשקיעים בעקבות נתוני הרווחיות של החברה. בפרומתאוס מציינים שסימילרווב מצליחה לבסס מאגר לקוחות וייתכן והגידול בהוצאות התפעול נועד לביסוס תשתיות לטווח הארוך מה שיאפשר שיפור עתידי ברווחיות החברה. נראה כי סימילרווב על המסלול הנכון, אך עתידה תלוי בהמשך צמיחתה יחד עם שיפור ברווחיותה התפעולית וניהול ציפיות המשקיעים.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.