בגלל החשש מהאומיקרון: תושבי אירופה מתנפלים על זריקות הבוסטר

נכון לעכשיו רוב מדינות אירופה אינן דורשות מנת בוסטר מבחינה חוקית כדי להמשיך ולהיחשב כמחוסנים, אך התושבים במדינות שבהן הדבר אפשרי ויש בהן תחלואה גבוהה "מצביעים ברגליים" והולכים לקבל את הזריקות השלישיות

אנשים מחכים בתור כדי להתחסן בווינה, אוסטריה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
אנשים מחכים בתור כדי להתחסן בווינה, אוסטריה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

על רקע החשש מווריאנט האומיקרון והעדויות מרחבי העולם לגבי התוקף המוגבל של ההגנה שמספקות שתי מנות חיסון נגד קורונה, תושבי אירופה זורמים בהמוניהם בימים האחרונים לקבל את זריקות ה"בוסטר".

נכון לעכשיו, רוב מדינות אירופה אינן דורשות מנת בוסטר מבחינה חוקית כדי להמשיך ולהיחשב כמחוסנים, אולם ישנן הצעות להגביל את תוקף שני החיסונים הראשונים לתשעה חודשים וחלק מהמדינות כבר הגבילו התוקף. למרות זאת, התושבים במדינות שבהן הדבר אפשרי ויש בהן תחלואה גבוהה "מצביעים ברגליים" והולכים לקבל את הזריקות השלישיות.

בהולנד נרשמו בסוף השבוע פקקים במספר ערים מרכזיות בעקבות נהירה של תושבים לקבל את הזריקה השלישית. רוב התושבים במדינה, כמו באירופה כולה, התחסנו באביב האחרון ובשבועות אלה עוברת חצי שנה מאז החיסון השני שלהם. הרשויות מאפשרות לתושבים להתחסן שישה חודשים אחרי קבלת החיסון השני, וישנה הנחיה להעניק עדיפות לבני 60 ומעלה.

באזורים מסוימים במדינה אישרו הרשויות לחלק את הזריקה ללא תור לכל בני 60 ומעלה שיגיעו למרכזי החיסון, מה שגרם לנהירה של אלפי מבוגרים מרחבי המדינה בניסיון לקבל את ה"בוסטר". בעיר ליידן נרשמו תורים של שש שעות החל מבוקר יום שבת, עם פתיחת מרכזי החיסון. בשלושה מרכזים אחרים נרשמו תורים ארוכים ומגרשי חנייה מלאים.

לפי הרשויות בהולנד, חלק ממי שבאו להתחסן עושים זאת בפעם הראשונה, בעקבות הקשחת ההגבלות על הבלתי מחוסנים. הרשויות הזהירו את התושבים שלא לחכות שעות ארוכות בקור, מחשש לבריאותם. בעקבות הפקקים והמצב בסוף השבוע החליטו הרשויות להשעות זמנית את חלוקת הבוסטרים לכל דורש, ללא תור. המדינה רושמת בשבועות האחרונים התפרצות קורונה משמעותית, והממשלה הודיעה על "סגר לייט" וסגירת רוב החנויות והמסעדות מהשעה חמש בערב ועד חמש בבוקר.

באיטליה מספר מנות החיסון נגד קורונה שניתנות בימים האחרונים "שובר" את התחזיות של הממשלה. לפי ה"קוריירה דלה סרה", ישנה נהירה של תושבים לקבל את המנות השלישיות. ביום שישי ניתנו באיטליה כחצי מיליון מנות חיסון, 100 אלף יותר ממה שצפו הרשויות. מספר החיסונים היומי הולך ועולה בימים האחרונים.

ההגבלות מדרבנות גם את הבלתי מחוסנים

לא מדובר רק במנות "בוסטר", אלא גם במי שסירבו להתחסן עד כה וכעת בוחרים לעשות זאת בשל ההגבלות החמורות שחלות כעת על הבלתי מחוסנים. החל מהיום יהיה תקף במדינה מה שהתקשורת מכנה "סופר תו ירוק", הדורש חיסון בשתי מנות או החלמה כדי להיכנס לחנויות, עסקים, אירועים ועוד.

כניסה לבלתי מחוסנים בעלי תוצאת בדיקת קורונה שלילית אינה אפשרית יותר. במקומות עבודה ובתחבורה הציבורית, הבלתי מחוסנים יידרשו להציג בדיקה שלילית עדכנית.

גם בגרמניה, שבה עד לפני חודש היה ניתן לקבוע בנוחות תור לזריקת בוסטר, ורופאים אף דיווחו על זריקת מנות לפח בשל העובדה כי פג תוקפן, יש הסתערות על מרכזי החיסון ועל המרפאות המחלקות אותן.

הממשלה מתכוונת להעניק עשרות מיליוני מנות בשבועות הקרובים לפני חג המולד, ואף אישרה כוונה לאפשר לרופאי שיניים לבצע את החיסונים. גם בגרמניה צפויות להיכנס לתוקף בימים הקרובים הגבלות חמורות על בלתי מחוסנים, והם יוכלו להיכנס רק לסופרמרקטים, משרדי עירייה וממשלה, תחנות דלק ובתי מרקחת.