אחת עלתה, אחת נסוגה: מה עומד מאחורי המסחר בפייזר ומודרנה

מנכ"ל מודרנה נשמע פסימי לגבי יעילות החיסון הקיים לקורונה נגד וריאנט אומיקרון ואילו מנכ"לי פייזר וביונטק היו אופטימיים • אבל האם זה באמת מרמז על הבדל בין החיסונים של שתי החברות? ולמה דווקא מניית מודרנה הגיבה בעליות חדות משל פייזר?

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio

מאז עלה לכותרות וריאנט אומיקרון של נגיף הקורונה, בסך הכל לפני פחות משבועיים, מניית חברת פייזר עלתה 8% והחברה נסחרת לפי שווי של 304 מיליארד דולר. גם מניית המתחרה, מודרנה, עלתה עם ההכרזה עליו כ"וריאנט מדאיג" ב-26 בנובמבר, בלא פחות מ-34%, אך בשבוע שבוע שעבר היא פתאום איבדה חלק מן העליות, בין היתר בגלל ראיון עם מנכ"ל החברה, סטפן בנסל. כעת מודרנה נסחרת בעליות של 12% לעומת מחירה רגע לפני ההכרזה על אומיקרון, ולפי שווי שוק של 124 מיליארד דולר (הנתונים נכונים לסיום המסחר ביום שישי).

חצי הכוס המלאה או הריקה

מדוע זינקה מודרנה כל כך חזק לעומת היציבות של פייזר עם ההכרזה על אומיקרון ומדוע ירדה, והאם יש להסיק מכך על הבדל אמיתי בין החיסונים של החברות? קודם כל מעניין לבחון את ההערות של מנכ"לי החברות זו מול זו. בנסל היה פסימי יחסית, וטען כי "אין תרחיש" שבו החיסון עמיד בפני וריאנט אומיקרון כפי שהיה בפני וריאנט דלתא. בנסל סיפר כי דיבר עם מדענים בחברה שלו שבחנו את מבנה הווריאנט, וטענו ש"זה לא נראה טוב". עוד הוסיף כי פיתוח של חיסון מותאם וריאנט ידרוש כמה חודשים טובים, אך תהיה גם שאלה לגבי הסבת כל כושר היצור לחיסון מותאם וריאנט, לעומת חיסון לווריאנטים הקיימים, כל עוד הם עדיין משתוללים. במילים אחרות, הוא אומר, יש להמתין למידע נוסף.

 
  

לעומת זאת, אוגור שאהין, מנכ"ל חברת ביונטק, שפיתחה את החיסון שמשווקת פייזר, אמר כי סביר להניח כי החיסון הקיים ימשיך להגן מפני מחלה קשה ותמותה. שאהין טען כי החברה יכולה להתאים את החיסון שלה לווריאנט חדש "מהר", וכי היא מחכה למידע נוסף כדי לראות האם באמת יש לעשות זאת. הוא הוסיף כי ניתן להביא חיסון חדש לשוק תוך 100 יום. גם תגובתו של אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, הייתה דומה - לטענתו פייזר וביונטק התחילו לעבוד על חיסון לאומיקרון, למקרה שיהיה בו צורך, והוא מעריך כי ההגנה של החיסון הקיים תישחק, אך לא ברור עדיין עד כמה.

מנכ''ל פייזר, אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Giannis Papanikos
 מנכ''ל פייזר, אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Giannis Papanikos

כאשר בוחנים את האמירות זו מול זו, נראה כי מדובר בהסתכלות על חצי הכוס המלאה לעומת הריקה, ולא על הבדל אמיתי בקריאת הסיטואציה. שאהין אומר כי החיסון ימשיך להעניק הגנה כלשהי, בנסל טוען כי הגנת החיסון צפויה להיפגע ברמה כלשהי. יש מרחב גדול באמצע בין הגנה מלאה לאי הגנה כלל, שבה הניבויים של שניהם יכולים להיפגש.

ירידה לצורך עלייה: כשיש לאן לצמוח 

הדבר החשוב ביותר לדעת הוא שהם לא באמת יודעים הרבה יותר מאיתנו על העמידות של אומיקרון מול החיסון. נדע יותר כאשר יסתיימו ניסויים שעורכים המדענים של שתי החברות, בהם מפגישים דם מחוסנים עם הווירוס ובוחנים את היכולת שלו למנוע מן הווירוס להיקשר לתאים. גם ניסוי זה אינו נותן תוצאות מלאות, לא לגבי יכולת ההדבקה של אומיקרון, ולא לגבי יעילות החיסון שתלויה בגורמים שונים מלבד נוגדנים. אולם, מידע זה עשוי לתת רמז כלשהו בשאלה האם אנחנו הולכים לכיוון של שחיקה קלה בהגנה או שחיקה משמעותית, והאם יש באמת צורך בחיסון חדש. המידע אמור להגיע בימים הקרובים.

אז מדוע אותה קריאה של המציאות הובילה לתוצאה שונה בשתי המניות? ראשית, מודרנה עלתה בצורה חדה יותר הן משום שמלכתחילה היא החברה הקטנה יותר, ופעילותה היא אך ורק בתחום החיסונים, בעוד עבור פייזר הם אומנם מוצר קריטי בתקופה זו, אבל לא היחיד. לכן, כל הודעה בתחום הקורונה והחיסונים משפיעה על מניית מודרנה יותר מאשר על זו של פייזר, אם כי בדרך כלל באותו כיוון.

מנכ''ל ביונטק, אוגור שאהין / צילום: Associated Press, Bernd von Jutrczenka
 מנכ''ל ביונטק, אוגור שאהין / צילום: Associated Press, Bernd von Jutrczenka

כמו כן, למניה של מודרנה היה יותר לאן לעלות. זמן קצר לפני כן המניה שלה ירדה 32% בעקבות דוחות כספיים פחות טובים מן הצפוי לרבעון השלישי ותחזיות כי תרשום בשנת 2021 הכנסות של "רק" 16-18 מיליארד דולר מן החיסון, בערך חצי מן ההכנסות הצפויות של פייזר. נזכיר כי באותו הזמן דחה ה-FDA (מינהל המזון והתרופות של ארה"ב) את ההצבעה על החיסון של מודרנה לילדים בטענה כי על החברה לבחון תופעות לוואי אפשריות שלו.

סיכוי להגדלת הביקוש במדינות העשירות

תיאורטית, האפשרות של חיסון חדש עשויה להגדיל שוב את הביקוש לחיסונים במדינות העשירות. הדבר יכול להסביר את העלייה החדה יותר במניית מודרנה, שפוטנציאל הרווח שלה מהסיטואציה גדול יותר. פייזר לעומתה כבר "מסודרת" מבחינת ביקושים, עם חוזים עם המדינות המובילות בעולם ושוק חיסוני הילדים עליו היא משתלטת כעת, בעוד מודרנה לא יכולה עדיין לפעול בו.

הירידה שנרשמה בהמשך במניית מודרנה נבעה אולי מכך שהשוק הסיק כי בנסל חושב שהחיסון של מודרנה יעמוד בפני הווריאנטים הקיימים פחות טוב מהחיסון של פייזר, אם כי הוא לא אמר דבר כזה. בנסל התייחס ליעילות של שני החיסונים. אפשרות נוספת היא כי הירידה נבעה מהבנה של השוק כמה מורכב יהיה לייצר ולשווק חיסון חדש, לצד הקיים.

מנכ''ל מודרנה, סטפן בנסל / צילום: Associated Press, Nancy Lane
 מנכ''ל מודרנה, סטפן בנסל / צילום: Associated Press, Nancy Lane

אגב, למרות שמניות שתי החברות עלו בעקבות הצורך האפשרי בחיסון חדש, שתיהן עלולות גם להיפגע, אם הציבור לא יסכים להתחסן מחדש או אם יגיע לשוק חיסון עמיד לזמן רב יותר או כזה שמקיף יותר וריאנטים. מספר חברות מפתחות חיסונים שלדבריהן עשויים לתת הגנה רחבה יותר. למשל, NRX שמפתחת את החיסון של המכון הביולוגי ואורמד שמפתחת חיסון הניתן בבליעה. בעולם נמצאים בפיתוח עוד עשרות סוגי חיסונים, כולל כאלה הניתנים דרך האף וחוסמים את הכניסה של הווירוס כבר בדרכי הנשימה. הצלחה מסחררת בחיסון מסוג זה עלולה יום אחד לטלטל את מעמדן של פייזר ומודרנה בתחום חיסוני הקורונה, אבל חובת ההוכחה עדיין עליהן.

בנוסף, לפייזר קיימת תרופה נגד קורונה, שאמורה להגיע לאישור ה-FDA בקרוב והיא מתאימה לכאורה לכל וריאנט של קורונה. כך, שמנייתה מגודרת גם בדרך זו מפני מצב שבו יופיע מתחרה חדש ומלהיב בתחום החיסונים.