משרד המשפטים האמריקאי תובע את טקסס על מפת מחוזי הבחירה

הממשלה הפדרלית אומרת שהחלוקה מחדש למחוזות במדינה הדרומית מפלה נגד מצביעים ממוצא לטיני

התובע הכללי של ארה''ב, מריק גרלנד, ווניטה גופטה, עוזרת לתובע הכללי / צילום: Reuters, Mandel Ngan/Pool
התובע הכללי של ארה''ב, מריק גרלנד, ווניטה גופטה, עוזרת לתובע הכללי / צילום: Reuters, Mandel Ngan/Pool

ממשל ביידן תבע ביום שני את מדינת טקסס בפעם השנייה על נהלי הבחירות שלה, והאשים מחוקקים במדינה הרפובליקאית באפליה נגד לטינים ומיעוטים אחרים בכך שאישרו חלוקה מחדש של המחוזות במדינה בבחירות לקונגרס ולרשויות המדינה. בממשלה הפדרלית טוענים שהחלוקה מחדש פוגעת בזכויות ההצבעה של מיעוטים.

התביעה היא האתגר הראשון של משרד המשפטים הפדרלי לחלוקה מחדש למחוזות, כשהמדינות בארה"ב עושות תהליך של פעם בעשור בו הן משרטטות מחדש את גבולות מחוזות הבחירה שלהן.

בעשור האחרון גדלה אוכלוסיית טקסס יותר מכל מדינה אחרת בארה"ב והיא קיבלה שני מושבים נוספים בבית הנבחרים. מיעוטים שחורים, אסיאתיים, ואחרים מהווים כ-95% מהצמיחה באוכלוסייה, על פי מפקד האוכלוסין של 2020. כיום טקסנים לבנים מהווים פחות מ-40% מאוכלוסיית המדינה, ירידה של 5%, ומספרם פחות או יותר שווה למספר אזרחי טקסס הלטינים.

המפות החדשות לא נותנות לאוכלוסיית המיעוט הגדלה הזדמנויות חדשות לבחור את נציגיהם, כך נמסר ממשרד המשפטים, ובמקום זה מדללות במכוון את כוח ההצבעה של המיעוטים בכמה דרכים, כולל על ידי חלוקת הקהילות האלה בין כמה מחוזות. בתביעה נאמר שטקסס "סירבה להכיר באלקטורט המיעוט הגדל במדינה" ובכך הפרה את סעיף 2 של חוק זכויות ההצבעה.

"זו לא הפעם הראשונה שטקסס פעלה לצמצם את זכויות ההצבעה של אזרחי המיעוט שלה", אמרה וניטה גופטה, עוזרת לתובע הכללי של ארה"ב בהכרזה על התביעה. "עשור אחרי עשור, בתי הדין גילו שטקסס הפעילה תוכניות חלוקה מחדש שבכוונה דיללו את כוח ההצבעה של מצביעים לטינים ושחורים וזה מפר את חוק זכויות ההצבעה".

"תביעה אבסורדית"

מחוקקים בטקסס אמרו שהמפה לדעתם משקפת באופן ראוי את תושבי המיעוטים ותואמת את חוק זכויות ההצבעה.

"התביעה האבסורדית של משרד המשפטים נגד המדינה שלנו היא התכסיס האחרון של ממשל ביידן לשלוט במצביעים מטקסס", כתב בטוויטר התובע הכללי הרפובליקאי של טקסס קן פקסטון. "אני בטוח שהחלטות החלוקה מחדש של הרשויות המחוקקות שלנו יוכחו כחוקיות, והניסיון המגוחך הזה להטות את הדמוקרטיה ייכשל".

התוכניות של טקסס גם אותגרו בבית הדין על ידי קבוצות פעילים שאומרות שהמחוקקים התעלמו ממחויבות חוקית ליצור מחוזות חדשים שיש בהם מיעוטים רבים וייצגו את המגוון הגדל במדינה, בייחוד סביב הערים הצומחות במהירות דלאס ויוסטון.

הפעולה של משרד המשפטים ביום שני מגיעה כחודש אחרי שתבע את המדינה על חלקים מחוק הצבעות חדש ונפרד, שאנשי המשרד אמרו שיפגע בזכויותיהם של אנשים בעלי זכות בחירה, כולל אנשים שלא שולטים היטב באנגלית, תושבים בגיל השלישי, אנשים בעלי מוגבלויות, חיילים בצבא האמריקאי ואמריקאים המתגוררים מחוץ לארה"ב.

ברחבי ארה"ב, תהליך החלוקה מחדש למחוזות נבחן מקרוב, ורוב האנליסטים אומרים שהרפובליקאים נהנים מיתרון ברוב המדינות. בעוד שהתהליך לשירטוט מחוזות מחדש משתנה ממדינה למדינה, הרפובליקאים שולטים ביותר גופי חקיקה של מדינות שאחראים לחלוקת המפה מחדש, וזה גורם לדמוקרטים לחשוש לגבי סיכויי המפלגה שלהם בבחירות האמצע של 2022.

הליך חפוז עם אפשרות מינימלית להתנגדות

ארגונים לזכויות הבוחרים בודקים גם אם ההליך יעניק לקבוצות מיעוט השפעה נוספת, כשתוצאות מפקד האוכלוסין מראות שתושבים לא לבנים הניעו את צמיחת המדינה בעשור האחרון, בזמן שהאוכלוסייה הלבנה בטקסס הצטמקה.

בטקסס, אמרה העוזרת לתובע הכללי גופטה, המחוקקים הקימו את התוכנית לאחר הליך חפוז שנתן לציבור רק אפשרות מינימלית להגיב או להתנגד לו. התביעה מיום שני מבקשת מבית הדין למנוע מטקסס לערוך בחירות במסגרת תוכניות החלוקה מחדש למחוזות ורוצה לכפות על המדינה לעשות חלוקה אחרת.

ממשל ביידן אמר שיאתגר שינויים בהליכי בחירות במדינות הנתמכים על ידי הרפובליקאים ברחבי ארה"ב. ביוני תבע משרד המשפטים את מדינת ג'ורג'יה, בטענה שחוקי ההצבעה החדשים שלה נועדו להגביל את זכות ההצבעה של מצביעים שחורים, בין היתר.

יכולת משרד המשפטים לאכוף זכויות הצבעה מוגבלת על ידי החלטה מ-2013 של בית המשפט העליון שהביאה לקיצה סמכות שהייתה למשרד המשפטים הפדרלי לאשר שינויים בחוקי ההצבעות במדינות לפני שהם נכנסים לתוקף, כך אמר התובע הכללי מריק גרלנד ביום שני. הוא דחק בקונגרס לחדש את סמכות משרד המשפטים לאשר מראש שינויים בחוקי ההצבעה, שאמר ש"הייתה הכלי הטוב ביותר בידי המשרד להגנה על זכויות ההצבעה".

בהחלטה של בית המשפט העליון מ-2013, נשיא בית הדין רוברטס כתב שמצבי אי הצדק שסמכות האישור מראש מחוק זכויות ההצבעה של 1965 בא לטפל בהם נעלמו ברובם, וציין נתונים משנת 2004 שהראו שאחוז גבוה יותר של תושבי מיסיסיפי השחורים נרשמו להצביע בבחירות לעומת תושביה הלבנים. בעוד שחוק זכויות ההצבעה היה "מוצלח ביותר בטיפול באפליה הגזעית ואינטגרציה של הליך ההצבעה", כתב רוברטס, הוא עשה זאת על ידי חתירה תחת "ההגינות, הכבוד והסוברניות שעוד נותרה בידי המדינות".