דיווחים: ארה"ב דורשת להשעות את "נורד סטרים 2" במקרה של פלישה לאוקראינה

על פי דיווחים של כלי תקשורת באירופה, ארה"ב מנסה להפעיל לחץ על פוטין דרך גרמניה בשביל למנוע פלישה לאוקראינה • האיום להפסיק את פרויקט "נורד סטרים 2" אמור להרתיע את רוסיה • הסוגיה היא מבחן ראשון ומוקדם מאוד לממשלה החדשה שתושבע היום בברלין

נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock
נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock

ארה"ב דורשת מגרמניה להודיע כי תשעה את פרויקט "נורד סטרים 2" אם רוסיה תפלוש לאוקראינה; כך דיווחו אמש כלי התקשורת ביבשת, על סמך שיחות עם גורמים אמריקאים. צינור הגז "נורד סטרים 2" הוא פרויקט אסטרטגי רוסי, שבו הושקעו עד כה כעשרה מיליארד אירו, להזרמת כמויות עתק של גז טבעי מצפון-רוסיה לגרמניה וממנה למדינות אחרות. הפרויקט יהפוך את גרמניה ליבואנית הגז הרוסי הגדולה ביותר באירופה.

לא ברור אם ברלין, שבה תושבע היום (ד') ממשלה חדשה בראשות הקאנצלר אולף שולץ, תיענה לבקשה האמריקאית. הנושא עמד במרכז עימות בין ארה"ב לגרמניה במהלך תקופת דונלד טראמפ. הנשיא האמריקאי לשעבר אמר כי גרמניה "שבויה לחלוטין" על ידי רוסיה בשל התלות בגז הרוסי לחימום, לייצור אנרגיה ולתעשייה. ממשל טראמפ אף הטיל סנקציות שעיכבו את השלמת הצינור, אולם הממשל החדש של הנשיא ג'ו ביידן ריכך אותן, והסכים למעשה להשלמת הצינור. העבודות עליו הושלמו בחודשים האחרונים וכעת מחכים הרוסים למתן אישור גרמני ואירופי להזרמת גז על ידי חברת "גזפרום" הרוסית.

האיום להפסיק את פרויקט "נורד סטרים 2" אמור להרתיע את רוסיה מלבצע פעילות צבאית באוקראינה. בשבועות האחרונים, לפי דיווח ב"פייננשייל טיימס" גייס הממשל האמריקאי את מדינות אירופה על ידי חשיפתן למודיעין שהראה כי רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה בחודשים הקרובים. כתוצאה מכך, מדינות אירופה "יישרו קו" עם האיומים האמריקאים להטיל סנקציות כלכליות חמורות על רוסיה אם תפלוש לאוקראינה. עד כה דובר על מניעת המרת רובלים למטבעות זרים, ואולי אף ניתוק רוסיה מהמערכת הבנקאית SWIFT. כעת, על שולחן הדיונים נמצא גם נושא הגז.

ג'ייק סליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן, אמר לעיתון הבריטי: "אם ולדימיר פוטין רוצה לראות את הגז זורם דרך הצינור הזה, אולי כדאי שלא ייקח את הסיכון לפלוש לאוקראינה".

הסוגיה עשויה להשפיע על שוק האנרגיה האירופי, שהמחירים בו הגיעו לשיא בסתיו האחרון על רקע מחסור בגז טבעי מרוסיה ומנורבגיה. החלטה של הרוסים להגדיל את העברת הגז בחודש שעבר הרגיעה את השווקים, אולם כעת האיום לעצור הזרמה אפשרית של גז טבעי דרך "נורד סטרים 2" שאמור להעביר 55 מיליארד מ"ק בשנה, עשויה לשנות את התמונה.

הסוגיה היא מבחן ראשון ומוקדם מאוד לממשלה החדשה שתושבע היום בברלין. הקנצלר החדש אולף שולץ, והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, תומכים בהפעלת צינור הגז. הקנצלר לשעבר מהמפלגה, גרהארד שרדר, הוא האיש שהוביל את הפרויקט למען הרוסים בשנים האחרונות. עם זאת, "הירוקים" החברים בממשלה, כולל שרת החוץ אנלנה ברבוק, מתנגדים לו, והיא עצמה אמרה כי לדעתה יש למנוע הזרמת גז בצינור.