סקר "וול סטריט ג'ורנל": האינפלציה מתגלה כחשש המרכזי של האמריקאים

סקר חדש של ה"וול סטריט ג'ורנל" מגלה שרוב המצביעים אומרים שהאינפלציה גורמת להם ללחץ פיננסי

קונים בסופרמרקט במיזורי ארה''ב. האמריקאים מודאגים מעליית מחירי המזון / צילום: Reuters, Lawrence Bryant
קונים בסופרמרקט במיזורי ארה''ב. האמריקאים מודאגים מעליית מחירי המזון / צילום: Reuters, Lawrence Bryant

האינפלציה התגלתה כחשש גובר עבור אמריקאים בעלי זכות הצבעה, כאשר רבים מהם אומרים שהיא גורמת למידה מסוימת של לחץ כלכלי שעוד צפוי להחמיר, כך ניתן ללמוד מסקר חדש של ה"וול סטריט ג'ורנל".

כ־56% אנשים בסקר החדש אמרו שהאינפלציה גורמת להם ללחץ פיננסי קל או כבד, כולל 28% שאמרו שהם חשים לחץ משמעותי. יותר מחצי מהנשאלים אמרו שמחירי הדלק ומוצרי המזון היו בין הדאגות הגדולות ביותר בכל הנוגע לעליית המחירים, וכרבע מהנשאלים אמרו שמחירי הדיור והחשמל מלחיצים אותם.

הסקר עוזר להסביר למה המצביעים מאמינים שהכלכלה הולכת לכיוון הלא נכון בזמן שגם נוצרות בה משרות חדשות - אם כי בקצב פחות גבוה ממה שצפו בחודש שעבר - ובזמן שהמשכורות עולות ושווקי המניות הרוויחו כסף השנה. האינפלציה הגיעה באוקטובר לשיא של שלושה עשורים, ומדד המחירים לצרכן עלה ב־6.2% לעומת שנה קודם לכן. אוקטובר היה החודש החמישי ברציפות שבו נמדדה אינפלציה גבוהה מ־5%.

52% צופים שיוקר המחייה יחמיר בשנה הבאה

המצביעים חשים תחושה של דחיפות, כך מצא הסקר החדש של ה"ג'ורנל". כשנשאלו מה הנושא החשוב ביותר שעל הנשיא ג'ו ביידן והקונגרס לטפל בו, כשליש אמרו שמדובר בנושא כלכלי - יותר מכל תחום אחר - ו־10% ציינו באופן ספציפי את האינפלציה. כ־52% אמרו שהם צופים שיוקר המחייה יחמיר בשנה הבאה, לעומת 23% שאמרו שכנראה יוקל.

הסקר שכלל כ־1,500 בעלי זכות בחירה ונערך בין 16 ל־22 בנובמבר, מצא ש־60% מהנשאלים אומרים שהכלכלה הולכת בכיוון הלא נכון. שיעור דומה של נשאלים אמרו שמצב הכלכלה "גרוע" או "לא טוב" כיום.

הדעות היו מתונות יותר כשהנסקרים נשאלו לגבי מצבם הפיננסי האישי: כ־31% אמרו שהם מאמינים שמצבם הכלכלי ישתפר בשנה הקרובה, לעומת 24% שאמרו שמצבם צפוי להחמיר. כ־38% אמרו שמצבם לא צפוי להשתנות.

נראה שחששות האינפלציה מטילים משקלם על הדעות לגבי ביידן והמפלגה שלו. כ־44% מהנסקרים אמרו שהם מאמינים שהרפובליקאים הכי מתאימים לטיפול באינפלציה, לעומת 26% שאמרו שהדמוקרטים הכי מתאימים לטיפול בה. שיעור הסיפוק מתפקודו של ביידן כנשיא עומד על 41% בסקר, כאשר 57% אמרו שהוא לא עושה תפקידו כהלכה.

"ללא קשר לנתוני התעסוקה, כל יום, כשהם חווים את החיים שלהם, אנשים רואים את ההשפעה של מחירי דלק גבוהים יותר, מחירים גבוהים יותר במכולת, כל זה", אמר טוני פבריציו, סוקר רפובליקאי שהחברה שלו ערכה את הסקר של ה"וול סטריט ג'ורנל" יחד עם הסוקר הדמוקרטי ג'ון אנזלון. "זה אולי לא איום קיומי, אבל הם מרגישים את ההשפעות של זה כל יום".

אנזלון הסכים אתו: "האינפלציה מניעה תפיסות של הכלכלה, בגלל שזה משהו שאנשים מתמודדים איתו כל יום. זה כאב ראש יומי ומטרד".

רוב יחסי של המצביעים, כ־39%, אמרו שהם מאמינים שמדיניות ממשל ביידן היא הסיבה העיקרית לעליית המחירים. רוב של הרפובליקאים ורוב יחסי של אנשים שלא שייכו עצמם לאף מפלגה חושבים כך, בעוד שבקרב הדמוקרטים היו הנשאלים צפויים לבחור הסבר אחר: בעיות בשרשראות האספקה, ביקוש רב לאחר המגפה והעלאת מחירים מצד חברות ללא סיבה מוצדקת.

בין אלה שאמרו שהאינפלציה צריכה להיות העדיפות העליונה של וושינגטון, כ־70% אמרו שעליית מחירי הדלק הייתה החשש הגדול ביותר שלהם.

הסקר מצא ששתי הקבוצות חשו את הצריבה של עליית המחירים באופן חריף. כ־67% מהמצביעים שהכנסת משק הבית שלהם נמוכה מ־60 אלף דולר אמרו שהם חשים לחץ כלכלי, כולל 42% שאמרו שמדובר בלחץ רב. בין המצביעים שאין להם תעודת גמר ממכללה או מאוניברסיטה, 61% אמרו שהם חשים לכל הפחות לחץ כלשהו, כולל 34% שאמרו שחשו לחץ משמעותי.

לעומת זאת, 48% מהאנשים במשקי בית המרוויחים יותר מ־60 אלף דולר ו־47% מבוגרי המכללות ציינו לחץ כלכלי ברמה כלשהי.

הסקר הוא הראשון בסדרת סקרים שהחל ה"ג'ורנל" על מנת לחקור את הכוחות המניעים את הפוליטיקה האמריקאית. סקרים על הנוף הפוליטי ינוהלו על ידי החברה של אנזלון, ALG Research, והחברה של פבריציו, Fabrizio, Lee & Associates. בנוסף להם, יעבוד העיתון עם עמותת המחקר NORC באוניברסיטת שיקגו, לעריכת סקרים ברמה לאומית מעת לעת בנושאים חברתיים ותרבותיים.

המשתתפים בסקר נבחרו מתוך רשימה של בוחרים רשומים ומוכרים. חצי מהמגיבים רואיינו בטלפון הסלולרי. רבע מהנשאלים ענו לסקר דרך הודעות טקסט ומילאו שאלון אינטרנטי. עוד רבע מהמגיבים רואיינו בטלפון קווי. אחוז הסטייה לגבי הדגימה עמד על פחות או יותר 2.5%.