מה עומד מאחורי התביעה הלא השגרתית של טורנדו נגד רותם סלע

בדיסקונט החליטו לקפוץ לליגה של הגדולים, והחתימו את סלע כפרזנטורית בבלעדיות • לגלובס נודע כי צילומי הקמפיין מתוכננים בקרוב. בטורנדו לא מבקשים לעצור אותם, אך דורשים ביטול בלעדיות או פיצוי • מה עומד מאחורי התביעה, ואיך זה ישפיע על תוכניות דיסקונט?

רותם סלע בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך
רותם סלע בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך

נדיר לראות מפרסם מגיש תביעה משפטית נגד הפרזנטור שמייצג אותו, אך זה בדיוק מה שעשתה טורנדו מוצרי צריכה כנגד השחקנית והדוגמנית רותם סלע, שמשמשת כפרזנטורית שלה בשש השנים האחרונות.

טורנדו מבקשת מבית המשפט לאסור על סלע לחתום עם בנק דיסקונט על הסכם בלעדיות, שלפיו היא תהיה פרזנטורית של הבנק בלבד, ולקבוע כי החוזה בינה לטורנדו תקף. לחלופין מבקשת טורנדו לקבוע כי ההתקשרות בין דיסקונט לסלע נעשתה שלא בתום לב, וכן לקבוע פיצוי על הנזקים שנגרמו לחברה בשל הפסקת ההתקשרות עמה.

מכתב התביעה עולה כי באפריל 2021 חתמה סלע על הארכת החוזה עם טורנדו, שבמסגרתה שיפרה משמעותית את תנאיה לשנים 2021-2022. על פי החוזה, סלע תקבל עבור שירותיה 850 אלף שקל בשנה, לא כולל מע"מ. זאת לאחר שבעבר קיבלה 375 אלף שקל בשנה.

אלא שכפי שנחשף לראשונה בגלובס, סלע קיבלה הצעה מפתה במיוחד מבנק דיסקונט - לשמש כפרזנטורית של הבנק תמורת סכום חסר תקדים בענף הפרסום: 2-2.5 מיליון שקל בשנה. הסיבה למחיר הגבוה היא הבלעדיות שבה הבנק מעוניין, על מנת שהפרזנטורית תהיה מזוהה רק עמו.

הפצצה תקשורתית

נזכיר כי לאחר היערכות של חודשים ארוכים, דיסקונט נערך להשקה מחודשת של שפה פרסומית, מתוך מטרה למצב את עצמו כתחרות לשני הבנקים הגדולים.

לשם כך עשה הבנק צעד שעורר מחלוקת רבה בענף הפרסום, כשהתקשר עם משרד הפרסום אדלר חומסקי, שטיפל במשך שנים ארוכות בתקציב הפרסום של בנק הפועלים. זאת למרות שבסמוך להתקשרות ניהל הבנק מכרז על המותגים פייבוקס ודיסקונט, בהשתתפות שלושה משרדים אחרים - שכלל לא ידעו על המהלך שנרקם עם אדלר.

בדיסקונט רצו לאותת לשוק שהם קופצים כיתה בכל מובן, וההתקשרות עם סלע אמורה להיות חלק מהעניין. אין ספק שבבנק נערכים בהמשך ל"הפצצה תקשורתית" רחבת היקף במדיה. סלע נחשבת לפרזנטורית יקרה, אך העלות שלה והדלתא שיש לשלם על מנת לקבל אותה בבלעדיות בטלות בשישים לעומת העלות העצומה שיש למהלך כזה, בהיבטים של הפקה ורכש מדיה.

גם עבור סלע, להיות פרזנטורית של בנק מהווה קפיצת מדרגה וחותמת סופית למשבצת "המאמי הלאומית", שבה היא מחזיקה בשנים האחרונות.

בעקבות ההתקשרות עם דיסקונט הודיעה סלע לטורנדו כי ההתקשרות עמה תסתיים בסוף 2021, וכי אין לעשות שימוש בחומרים בהשתתפותה בשנת 2022.

בטורנדו לא אהבו כמובן את המהלך, ומכתב התביעה עולה כי התעתדו לעשות שימוש בחומרים שצולמו איתה לאחר הארכת החוזה למשך עוד תקופה ארוכה. לכן, לאחר הודעתה על הפסקת ההתקשרות נשלחו מכתבי התראה גם לסלע וגם לבנק, ובהמשך נעשה ניסיון להגיע לפשרה בין הצדדים.

כאמור, טורנדו איננה מתנגדת כי סלע תייצג במקביל את בנק דיסקונט (סלע ייצגה ממילא מותגים נוספים בשנים האחרונות), כך שההתנגדות הינה לסעיף הבלעדיות. במהלך השיחות הביעו סלע והבנק נכונות להתגמש ולאפשר לטורנדו שימוש בחומרים המצולמים שלה לעוד מספר חודשים, אולם לא עד סוף 2022. לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמה, פנתה טורנדו בתביעה לבית המשפט.

סלע, מצידה, טוענת באמצעות עורך דינה שי אליאס כי ההסכם עם טורנדו תקף רק עד סוף 2021, וכי הארכתו לשנת 2022 דורשת את הסכמתה. לדבריה, בניגוד לטענת טורנדו, היא לא הסכימה לכך בשום צורה. לטענת סלע, פניית טורנדו לבנק דיסקונט במטרה לסכל את החוזה עלולה לגרום לה לנזקים של עשרות מיליוני שקלים, שאותם תתבע מטורנדו.

הבריחה מהאורווה

פעולה משפטית נגד מי שמשמש כפרזנטור של חברה בזמן שהפרסום עדיין באוויר אינה דבר שכיח בענף - בוודאי לא כשהחברה טוענת כי ברצונה להמשיך להשתמש בפרזנטור. יותר מכך, בטורנדו נמנעו לבקש צו מניעה לצילומי קמפיין לדיסקונט בכיכובה של סלע.

לגלובס נודע כי כבר בשבוע הבא צפויים להצטלם שני קמפיינים לקבוצת דיסקונט בכיכובה של סלע: האחד לבנק, והשני למותג פייבוקס. את שני הקמפיינים מביים הבמאי רני כרמלי.

מדוע אם כן לא פועלת טורנדו כדי לעצור את הקמפיין, ומה מטרת התביעה שהוגשה? רונן בזזי, בעלי טורנדו, ידוע כאיש עסקים ממולח החושב תמיד על השורה התחתונה. סביר כי הוא מבין היטב ש"הסוסה" ברחה מהאורווה, וכל שנותר לו כעת הוא אולי להרוויח מנטישתה בפן הכלכלי - ולגרום לה להרוויח ממנו פחות. הרי ברור שבמצב הנוכחי, הסיכוי שסלע תעמוד על סט צילום של החברה ותפזר חינניות לכל עבר כמעט ולא קיים.

ברור גם שמבחינת דיסקונט, מדובר במקרה הטוב בעיכוב קטן ולא משמעותי. ההתקשרות עם סלע מאותתת כאמור מובילות וביטחון, המהלך שהיא תוביל אמור להתפרס על פני שנים, ולכן במקרה הגרוע מבחינתם, גם אם בית המשפט יחליט כי סלע איננה יכולה לחתום בלעדיות לעוד מספר חודשים - סביר שהבנק יבקש להפחית את הפרמיה לסלע עבור הבלעדיות, עד שתוכל להתחייב חוזית שלא לעבוד עם אף מפרסם נוסף. כך או כך, התביעה היא כלי מסחרי במו"מ של טורנדו מול סלע, ובהמשך אולי גם של דיסקונט מולה.

מולטי קמפיינים

בשנים האחרונות פילסה סלע את דרכה לתפקיד "המאמי הלאומית", אבל ללא הסכריניות שהתואר הזה מביא עמו בדרך כלל. האישיות וההומור, שבאים גם בעטיפה יפה במיוחד, סייעו לה לפלס את דרכה מעמדת המגישה-דוגמנית לאחת מתוכניות הפריים טיים המרכזיות בקשת - "הכוכב הבא", שנשענת בין היתר על אישיותה והאינטראקציה שלה עם המגיש שלצדה, אסי עזר.

בשנים האחרונות סלע הוסיפה לעצמה את התואר שחקנית, אחרי שכיכבה בסדרה "להיות איתה" של עזר. הצלחתה ניכרה היטב גם בברייק הפרסומות - במשך שנים היא הובילה את הפרסום של קסטרו, ובהמשך קיבלה גם את הובלת הקו של מותג המזגנים טורנדו, שהשקיע מיליוני שקלים בפרסומות בהובלתה. סלע גם הובילה את הקמפיינים של דן דיזיין סנטר, ושל רשת הריהוט קאזה.

בכל נקודה שבה משרד הפרסום השכיל לרפרר עם הקו הפרסומי שנבחר לאישיות של סלע, הקמפיין הצליח מאוד. עתה סלע עושה עוד צעד בקריירה, והופכת לפרזנטורית היקרה בשוק, ולזאת ששני מותגים "רבים" עליה בבית משפט. לא ברור מה התביעה תעשה למותג טורנדו, גם לא למותג דיסקונט, אבל לנחשקות של המותג "רותם סלע" זה יעשה כנראה רק טוב.

עו"ד שי אליאס מסר בשם רותם סלע וסוכנות ADD כי "מדובר בתביעה קנטרנית וטורדנית, הגובלת בעזות מצח של ממש חסרת כל בסיס עובדתי או משפטי, לאחר שההסכם שבין טורנדו למרשתי הסתיים ביום 31.12.2021.

"למרות כל זאת, טורנדו באופן כוחני וברוטאלי מנסה לאנוס את מרשתי להמשיך ולשמש כפרזנטורית שלה, זאת ללא כל קשר להתקשרות מרשתי עם בנק דיסקונט ולראייה מרשתי משמשת פרזנטורית של חברת סמסונג ומותג רהיטי קאזה ועוד צפויים למרשתי דברים יפים ונהדרים בהמשך הדרך. ברצוני להדגיש, כי מרשתי תתבע מטורנדו את הכספים המגיעים לה בגין כל נזק שייגרם לה".