מיכאלי וליברמן התסיסו את ענף התיירות: "פגיעה קשה ומיותרת"

שר האוצר אמר בדיון על פיצויים לענף התיירות כי "הבעיה היא המלונות הקטנים שהתבססו על תיירות נכנסת. לגבי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: תתחילו לשנות המקצוע" • התבטאות זו הצטרפה לאמירה של השרה מיכאלי לפיה תחת פיצוי "לגיטימי להקריב את ענף התיירות" • הדברים יצרו סערה, והיום תתקיים הפגנה בנמל התעופה בן גוריון

אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

ההתבטאות של שר האוצר אביגדור ליברמן אינה הקש שישבור את גב גמל תעשיית התיירות המקומית, אבל היא בהחלט תרמה להגברת סף הייאוש. שר האוצר המליץ למורי הדרך להחליף מקצוע. פשוט כך.

בדיון על פיצוי נדרש לענף התיירות אמר ליברמן בישיבת הממשלה "הבעיה היא המלונות הקטנים שהתבססו על תיירות נכנסת. שם צריך לבדוק מאזניים. לגבי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: תתחילו לשנות המקצוע. מארבע וחצי מיליון תיירים ירדנו ל-200,000 וזה גם כשמסתכלים על התחזיות. חלק לא מבוטל ממורי הדרך, כבר שינו תחום".

התבטאות זו הצטרפה לאמירה של השרה מרב מיכאלי לפיה תחת פיצוי "לגיטימי להקריב את ענף התיירות". לאחר הסערה שחוללו דבריה, מיכאלי פרסמה דברים בהם חידדה את עמדתה: "הממשלה הזאת מקפידה לשמור על המדינה והמשק פתוחים, על שגרת חיים עם הקורונה. אבל בשביל לשמור על הבריאות שלנו אין מנוס מהגבלות מסוימות. וככל שתקנות פוגעות בענפים מסויימים כחלק מהמאמץ להלחם בנגיף, זה לגיטימי, אבל זה חייב להיעשות במקביל למתן סיוע מתאים באופן מיידי.

"על זה התווכחתי עם האוצר בדיון היום, ועל זה אמשיך להיאבק כמו שנאבקתי עד היום. ענף התעופה ספג וסופג פגיעה קשה במיוחד".

התגובות לא אחרו לבוא, והן אף התסיסו את העוסקים בענף לצאת במחאה. היום מוזמנים העוסקים בענף להפגנה שתתקיים בנמל התעופה בן גוריון. מארגני המחאה מקבוצת הפייסבוק "חזית תיירות נכנסת" מזמינים את כל העוסקים בענף ואת המתפרנסים מתיירות להפגין נגד "סגירת ישראל".

כרזה לקראת מחאת ענף התיירות להפגין נגד ''סגירת ישראל''
 כרזה לקראת מחאת ענף התיירות להפגין נגד ''סגירת ישראל''

באשר לדברים שנאמרו על ידי השרים אמר קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות: "שרת התחבורה מירב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן, אתם, ששולחים אותנו אנשי ענף התיירות, לחפש עבודה חדשה - יש לי רק דבר אחד להגיד לכם: לכו אתם לחפש לכם עבודה חדשה! אנחנו במקצוע שלנו הרבה יותר זמן מכם וכנראה גם מבצעים את העבודה שלנו הרבה יותר טוב! תתביישו לכם שזה מה שיש לכם להגיד לנו אחרי שנתיים של התמודדות עם מגפת הקורונה!".

"אני סוכן נסיעות ובעלים של משרד נסיעות מאז 1986", כך בפוסט שפרסם הסוכן הוותיק אלי ברגמן. "מאוד קל ממרומי שכר ופנסיה של חבר כנסת או שר לתת הוראה להקריב קורבנות, מנהג שלדעתי פסק עוד בתקופת חורבן הבית.

"אני לחמתי במלחמות ישראל, נפצעתי ואני נכה צה"ל כבר עוד מעט ארבעים שנה. אולי אם לא הייתי שורד את המלחמות, כבוד השרים היו יכולים לטעון שאני קורבן. לפחות אם הייתי קורבן לחימה - ילדיי ואוהביי היו יודעים לספר עבור מה הקרבתי את חיי. לדעתכם אנו צריכים להתנדב להגיש את הצוואר? אנו לא נהיה קורבנות של חברי הכנסת או השרים, לא נהיה קורבנות החוק הנורווגי ולא נהיה קורבנות המגפה.

"בעלי משרדי נסיעות מחזיקים בשיניים מפעלי חיים, משקיעים כסף רב מכיסם הפרטי כדי למנוע את קריסת מפעל חייהם, ואתם בחוצפה וחוסר אחריות מקריבים אותנו כקורבן?".

נשיא התאחדות המלונות אבי ניסנקורן מסר: "בשם עשרות אלפי עובדי המלונות בישראל הנמצאים כבר יותר משנתיים בטלטלה עזה ובין תקווה ליאוש ובשמם של עוד מאות אלפים המתפרנסים מהתיירות והמלונאות בישראל, אני מבקש למחות בתוקף כנגד האמירות לפיהן ניתן להקריב את ענף התיירות לטובת המאבק בקורונה. אין להן כל מקום. לא לגיטימי להקריב את ענף התיירות ואת פרנסתם של עשרות אלפי עובדים ועובדות בישראל.

"בענף המלונאות, שחלקו לא נפתח מראשית המשבר, הושקעו במשך עשרות שנים מליארדי שקלים בתשתיות והכשרה וזהו ענף המהווה תשתית לאומית חשובה ועתיר ידיים עובדות, המפרנס מאות אלפי משפחות בישראל. הממשלה חייבת לפעול מיידית לפתרונות לענף ועובדיו, לאפשר לעובדיו חיים בכבוד במקום הקרבתם".

לדברי אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס: "הדברים של שר האוצר ושרת התחבורה הם פגיעה קשה ומיותרת בענף התיירות הישראלי, ומסכנים פרנסה של מאות אלפי ישראלים שעובדים בענף ישירות או תומכים בו - סוכני נסיעות, עובדי המלונות, נהגים, ובמיוחד פוגעים בפריפריה שמבוססת על תיירות נכנסת. בחודש האחרון הגיעו לאיחוד האמירויות כמעט מיליון תיירים זרים, בזמן שישראל ישנה בעמידה ומפספסת תיירים שבוחרים יעדים שפויים יותר וכבר לא יגיעו לכאן".

בנוגע לתיירות יוצאת, הוסיף קרמר: "מדובר בגול עצמי - אם רוצים לעודד מתחסנים צריך לתת להם הקלות ביציאה לחו"ל ולא להפך. חוסר התכנון וההבנה המוחלט שאנחנו רואים במשרד התחבורה לאורך השנים קיים גם במשרד האוצר. בזמן שהם לא עושים דבר כדי להוריד את מחירי המלונות בישראל, הם מונעים מהציבור מוצר צריכה אהוב - ומאלצים את הישראלים לוותר על החופשה שלהם או לשלם ביוקר בישראל".