"אני מכיר מורי דרך שהתאבדו. 5 מתוך 10 נמצאים בדיכאון קליני"

ברק ברקוביץ, 39 נשוי +1, תושב קריית מוצקין • מורה דרך שמתמקד בתיירות תיאולוגית • "יש פה בעיה הסברתית של המדינה והשלכות כלכליות שלא נראה שמישהו מבין: כשבית לחם ויריחו שבנויות על תיירות יקרסו זה יופנה אלינו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

ברק ברקוביץ, מורה דרך המתמחה בתיירות תיאולוגית / צילום: Bernadette Alpren
ברק ברקוביץ, מורה דרך המתמחה בתיירות תיאולוגית / צילום: Bernadette Alpren

בישיבת הממשלה שהתקיימה אמש נשמעו התבטאויות קשות מצד שרי הממשלה על ענף התיירות, שמתמודד כעת עם סגירת התיירות הנכנסת בשל זן האומיקרון. כך, שר האוצר אביגדור ליברמן הציע, בין השאר, למדריכי הדרך לחפש מקצוע אחר. ואילו שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה שלגיטימי לפגוע בענפים מסוימים בהינתן פיצוי.

ליברמן אמנם ניסה לרכך את ההתבטאות שלו מאז, אבל בענף התיירות עדיין כועסים. "זו אמירה מביישת ועצובה. אני מכיר מורי דרך שהתאבדו בתקופה הזו", אומר בתגובה ברק ברקוביץ, שלפני עשור עזב את עבודתו כבנקאי ויצא לקורס מורי דרך. "מורה דרך הוא אדם שרגיל להיות במרכז העניינים, שבכל זמן נתון גומעים כל מילה שהוא אומר, הוא רגיל במשך ימים שלמים לא להיות בבית. היום אני יודע שחמישה מתוך 10 נמצאים בדיכאון קליני וחיים על כדורים.

"למה אנחנו לא עוזבים את המקצוע? כי היומן שלי מלא לגמרי עד לסוף השנה הבאה. וזה הדיסוננס שאנחנו חיים בו - בין יומן מלא ובין ביטולים, שנעשים בטווח של ימים בגלל החלטות קפריזיות של הממשלה. יש לזה אפקט מטורף לא רק על מדריכי הדרך, גם על מלונות, אוטובוסים וכל מי שמתפרנס מהענף וגם על התיירים שלקחו חופשה. ב-4 בינואר משוריינת לי קבוצה ואני לא יודע מה לעשות, לשריין לעצמי עבודת הדרכה מקומית במקביל ולהסתכן שאשרוף את עצמי מול הסוכן? מי ששורף את עצמו בענף התיירות יתקשה לחזור ללופ".

באשר להעדר האופק להכנסת תיירים לישראל הוא אומר, "אין מדינה שגיבשה כמונו מתווה תיירות שכולל הגבלות חמורות שנקבעו להכנסת תיירים (חיסון שלישי וכד'), אבל במצב של היום אנחנו נקבל כל הגבלה, העיקר שיאפשרו כניסה של תיירים בדרך כלשהי. מתקשרים אליי תיירים ואומרים לי 'ברק אני רוצה לבוא, אבל המדינה שלכם לא רוצה שאכנס, אז השנה אסע למקום אחר ואולי בשנה הבאה נגיע'. זה הפסד כלכלי וזה הפסד תודעתי. נוצרים אוהבי ישראלים מרגישים בגידה, וכמוהם יהודים שלא מורשים להיכנס.

"יש פה בעיה הסברתית של המדינה והשלכות כלכליות שלא נראה שמישהו מבין: כשבית לחם ויריחו שבנויות על תיירות יקרסו זה יופנה אלינו. חושבים שתיירות זה מותרות אבל זה לא ובמיוחד בימינו - אנו עדים לזה שעם כל הבלגן יש אלפי ישראלים שיוצאים לחו"ל. בחודש יוני, 95% מהמשק חזר לתפקוד והתיירות לא זזה. מספיק לבקר ברובע הנוצרי בנצרת ובעכו. אלו ערים שוממות וזה משפיע על כלל האוכלוסיה ולא רק על התיירות - כל זה יחזור אלינו בבומרנג".

שרי הממשלה סיכמו שיש לפצות את הענף.
"כן אבל אחרי שנאמר שיקריבו את הענף. אין קשר בין המילה פיצוי לקורבן. בתנ"ך כשאתה מקריב, אתה הורג. אז איך מפצה את המתים? האכזבה הגדולה היא מהשיח של השרים ובמיוחד האכזבה מראש מפלגת העבודה, מפלגה סוציאלית. קהילת מורי הדרך היא קטנה ולא שומעים אותנו. התקווה שלנו היא שהקורונה תסתיים מתישהו - כשזה יסתיים אני מוכן ומזומן לעלות על האוטובוס. כל דבר אחר יכניס אותי לסחרור דכאוני. אנחנו זועקים ואומרים - אל תקריבו אותנו".

מדריכי הדרך עובדים בפורמט מיוחד. על פי דרישות המדינה כל מדריך שעולה לאוטובוס לשם הדרכה חייב להציג תלוש משכורת. בשעה שמדריך שלוקח קבוצה לסיור צריך להציג חשבונית, כך שהם עצמאיים ושכירים בו זמנית. הוא מספר כי מורי הדרך קיבלו דמי אבטלה כשכירים ופיצוי כעצמאיים "בהיקף של חצי ממה שהכנסתי. עכשיו אין גם את זה. עם חצי מהסכום אני שורד. עם אפס אני טובע".

"קרסתי כלכלית. כל מה שהיה בחסכונות נעלם"

"התאהבתי ברעיון שכל מקום שאתה הולך בו בארץ, יש בו סיפור", מספר ברקוביץ, שהחליט להתמקד בעולמות התנ"ך ובתוך כך הנצרות והארכיאולוגיה. החיבור לפרויקט תגלית היה מתבקש: "בגיל 31 עשו לי בר מצווה דרך תגלית, וזה חיבר אותי לפרויקט. עד היום עשיתי 56 'תגליות', זה אומר 560 ימים במהלכם אני לא נמצא בבית".

המגפה תפסה אותו בשיא. כמה שיא? במצב שבו הוא מסנן הצעות ובוחר את הקבוצות שהוא רוצה להדריך, כמרים נחשבים או תנאי אירוח מועדפים לצד האפשרות לבלות יותר בתא המשפחתי. "הסיטואציה הזו נראית לי היום כמו סרט דיסני. במרץ 2020 המדינה נסגרה לתיירים וכמפרנס יחיד קרסתי כלכלית. כל מה שהיה בחסכונות נעלם. כדי לשרוד אשתי עובדת בטבחות מצאת החמה עד צאת הנשמה ואני עושה דברים בהדרכה שלא חלמתי שאעשה אחרי שמיתגתי את עצמי בתיירות תיאולוגית, למשל מדריך ברשות הטבע והגנים או בבתי ספר. אני מברך על כל הכנסה, אבל תביני שמדריך תיירים משתכר ב-250 דולר ליום וברשות הטבע והגנים זה 300 שקל ליום".

בימים אלה מתנחם ברקוביץ בעיסוק חדש ביחד עם שותף עסקי. השניים מקימים ערוץ אינטרנטי לחובבי תנ"ך: "אנחנו חיים בארץ שבה התרחשה העלילה שהכי משפיעה על ההיסטוריה. יש כמיהה אמיתית של אנשים בתפוצות לשמוע את הסיפור. לכל אדם מאמין ולא משנה באיזו דת יש זכות בסיסית לכך וזה עיקר התיירות. נוצרים רבים חוסכים ליום שבו יבקרו בישראל. העיסוק הזה כיום הוא מה שמחזיק אותי שפוי".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il