מאסר לשרת ההגירה לשעבר של דנמרק בשל החלטה בנוגע למבקשי מקלט

ב-2016, במהלך כהונתה, פרסמה השרה הנחיה שקובעת כי במקרים של זוגות מבקשי מקלט שבהם האישה מתחת לגיל 18, שני בני הזוג יישהו במקומות שונים ולא יוכלו לגור יחד • בית דין מיוחד גזר עליה 60 ימי מאסר ברוב של 25 מתוך 26 שופטים, בגזר דין שאינו ניתן לערעור

קופנהגן, בירת דנמרק / צילום: Shutterstock, S-F
קופנהגן, בירת דנמרק / צילום: Shutterstock, S-F

בית דין מיוחד בדנמרק גזר היום 60 ימי מאסר על אינגר סטויברג, שרת ההגירה לשעבר של המדינה, בשל הנחיה שפירסמה במהלך כהונתה להפריד בין זוגות מבקשי מקלט שבהם האשה נחשבת עדיין לקטינה.

גזר הדין, שהתקבל ברוב של 25 מתוך 26 השופטים במקרה, ושאינו ניתן לערעור, פורסם היום (ב') בצהריים ומעורר סערה גדולה במדינה. התביעה דרשה ארבעה חודשי מאסר, בעוד ההגנה דרשה זיכוי. הפרלמנט הדני הוא שהכריע בפברואר האחרון להעמיד את סטויברג לדין, בהליך משפטי נדיר העוסק בניצול לרעה של כוחה.

סטויברג שימשה כשרת ההגירה של דנמרק מ-2015 ועד 2019, תחת ראש הממשלה לשעבר לארס לוקה רסמוסן. ב-2016, במהלך כהונתה, פרסמה הנחיה שקובעת כי במקרה של זוגות מבקשי מקלט שבו האישה מתחת לגיל 18, שני בני הזוג יישהו במקומות שונים ולא יוכלו לגור יחד. לפי הדיווחים ההנחיה הפרידה בין 23 זוגות, כולל כאלה עם ילדים. סטויברג אמרה כי נקטה צעד זה כדי למנוע נישואי קרובים, נישואים מאורגנים ולהגן על נשים צעירות מלשמש ככלות רק למען הגירה למדינה.

בית המשפט, עם זאת, פסק כי ההנחיה לא הייתה חוקית, ופסק כחודשיים מאסר לשרה לשעבר. ההליך המשפטי בנוגע לניצול לרעה של משרד ממשלתי נחשב לנדיר מאוד בדנמרק, והוא התרחש רק פעם אחת נוספת ב-100 השנים האחרונות, לפי הדיווחים.

סטויברג נחשבת למי שהוציאה לפועל מדיניות יד קשה יותר מבעבר כלפי מבקשי מקלט ומהגרים לא-חוקיים, כולל הגבלת הסיוע הסוציאלי שהם מקבלים, והערכת ההון העצמי שלהם לפני קבלת סיוע מהמדינה.

סטויברג אמרה בתגובה כי היא "מופתעת מאוד, מאוד" והוסיפה כי "אני חושבת שמה שאיבדנו היום הוא את הערכים הדניים". היא אמרה כי אינה מתנצלת על ההחלטה, וכי "תישא בגאון את גזר הדין".