מדד נובמבר: יותר משפחות במינוס אבל פחות עמוק

חודש הקניות הגדול השפיע בעיקר על העשירונים הנמוכים • הישראלים הגדילו את הוצאות הביגוד, האלקטרוניקה, החופשות והטיולים

יותר משפחות במינוס אבל פחות עמוק / צילום: שלומי יוסף
יותר משפחות במינוס אבל פחות עמוק / צילום: שלומי יוסף

חגיגת הקניות של נובמבר אמנם ניכרת במדד המינוס, אך לסיום תקופת החגים השפעה גדולה: יותר משפחות נמצאות במינוס, אך גובה המינוס הממוצע ירד משמעותית. זאת ניתן ללמוד ממדד המינוס של גלובס, הבנק הדיגיטלי הראשון ואפליקציית MyFinanda הבוחן 2,000 משקי בית.

מתוך מדד זה עולה כי בחודש נובמבר 32.5% ממשקי הבית היו במינוס, עליה לעומת אוקטובר ושיא מתחילת השנה. מספר המשפחות במינוס לא גדל באופן אחיד: בקרב עשירונים 7-10 נרשמה עליה משמעותית ו-38.8% מהם היו במינוס לעומת 37.5% בחודש אוקטובר. בקרב עשירונים 3-7 השיעור עמד על 31.5%, ירידה קלה לעומת אוקטובר.

למרות שיותר משפחות נמצאות במינוס הוא נמוך מהחודשים הקודמים: המינוס הממוצע בנובמבר עמד על 12 אלף שקל, לעומת 14.1 אלף שקל באוקטובר. בכל העשירונים המינוס ירד, ולמעשה חזר לממוצע.

אם נסתכל על פילוח ההוצאות, נראה כי ההוצאות עלו בשל חודש הסיילים: ההוצאה הממוצעת בקטגוריית "עושים קניות" גדלה בנומבר ב-10.3% והסתכמה ב-1,368 שקל בממוצע. הוצאה זו כללה עליה של 6.4% בהוצאות על ביגוד, נעליים ואקססוריז שהסתכמו בממוצע ב-431 שקל. ברכישות מוצרי אלקטרוניקה נרשם זינוק דווקא בקרב העשירונים הנמוכים, ששילשו את ההוצאה לעומת אוקטובר והגיעו ל-1,450 שקלים. העליה בהוצאה זו בעשירונים הגבוהים הייתה צנועה יותר ועמדה על כ-12% (331 שקל). גם ההוצאה על חופשות וטיולים בנובמבר הייתה גבוהה יחסית ועמדה על ממוצע של 755 שקל, לעומת 501 שקל באוקטובר.