כך ייעשה לאיש שצים חפצה ביקרו: הוקדמה הבשלת האופציות של המנכ"ל גליקמן

שווי המניות שיתקבל ממימוש האופציות עומד על 18.6 מיליון דולר - כרבע מכלל ההטבה שקיבל גליקמן ב-2018, כמה שנים טרם הנפקת חברת התובלה הימית

אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'

אסיפת בעלי המניות של חברת התובלה הימית צים אישרה את הצעת החברה להקדים את מועד ההבשלה של האופציות שהוקצו בעבר למנכ"ל אלי גליקמן. ההצעה שזכתה לרוב הנדרש מקדימה את הבשלתן של 375 אופציות שבידי גליקמן ממאי 2022, והן הבשילו מיד עם אישור האסיפה.

מדובר באופציות שהחברה הקצתה לגליקמן בשנת 2018, לאחר מינויו למנכ"ל ולפני ההנפקה הראשונית של צים  בבורסת ניו יורק, אשר בוצעה בתחילת 2021. ההקצאה כללה בסך הכול 1.5 מיליון אופציות במחיר מימוש של דולר אחד למניה, ומחצית מהאופציות הבשילו כעבור שנה, 25% נוספים הבשילו שנתיים ממועד ההקצאה, ויתרת האופציות היו אמורות להבשיל במאי 2022 אך מועד הבשלתן הוקדם, כאמור.

בהתאם לתוכנית האופציות, בתנאים ובאירועים מסוימים משתנה מחיר המימוש שלהן. לאחר שצים חילקה דיבידנד מיוחד בגובה 238 מיליון דולר, שהם 2 דולרים למניה, עודכן מחיר המימוש לאופציות ל-0. במחיר הנוכחי של מניית צים, שווי המניות שיתקבל ממימוש האופציות שמימושן הוקדם כעת עומד על 18.6 מיליון דולר. בהנחה שגליקמן טרם מימש מהחזקותיו, עומד שווי כלל מניות המימוש שקיבל באותה הקצאה על כ-75 מיליון דולר.

מניית צים נסחרת כיום במחיר של כ-49.5 דולר, לאחר שנחלשה בימי המסחר האחרונים בכ-15%. ביחס למחיר ההנפקה מניית צים רושמת עדיין תשואה חיובית של כ-230%, בזכות מגמות בשוק שמסייעות לה: הגדלת היקפי התובלה הימית ובעיקר הזינוק במחירי ההובלה במכולות. שווי השוק של צים הוא כ-5.9 מיליארד דולר.

ההצעה להקדמת הבשלת האופציות נומקה בין היתר בכך שהחברה צופה שתחלק דיבידנד נוסף עוד לפני מועד ההבשלה המקורי של האופציות, "לאור ביצועי החברה והישגיה במהלך שנת 2021", ומשום שמחיר המימוש של האופציות כבר אופס ממילא לא ייווצר שינוי בהן בעקבות חלוקת דיבידנד נוסף. עוד נכתב בזימון לאסיפה כי הדירקטוריון אישר את ההקדמה על רקע התרומה של גליקמן לתפעול העסקי ולתוצאות הפיננסיות.

צים הציגה ברבעון השלישי של 2021 רווח אסטרונומי של 1.46 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 144 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. מתחילת השנה (ינואר-ספטמבר) עומד הרווח על של צים על כמעט 3 מיליארד דולר - תקופה שבה הציגה החברה צמיחה של 176% בהכנסותיה לרמה של 7.26 מיליארד דולר.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ל-4.23 מיליארד דולר, כמעט פי 8.5 מהתקופה המקבילה, והיווה 58% מהמחזור, לעומת 19% בלבד בתקופה המקבילה.