אלה הן 5 התכונות שמפריעות לכם להתפתח כמנהלים

כל אחד מאיתנו, כמנהל בכל ארגון ובכל דרג, צריך לשאול את עצמו עד כמה מאפיינים אלו רלבנטיים לגביו, וליצור שינוי איפה שצריך • ניהול וקריירה 

תכונות שמפריעות למנהלים להתפתח / צילום: גלובס
תכונות שמפריעות למנהלים להתפתח / צילום: גלובס

כאשר התבקשתי על ידי מנהל אגף במשרד ממשלתי להוביל תהליך עם צוות הניהול שלו בהקשר של אסטרטגיה ושיתופיות, זיהיתי בשיחות המקדימות כי הוא מבקש לייצר "עלה תאנה" ולא שינוי או ערך אמיתי בתהליך. שיקפתי לו את ההתנהלות התחרותית והלוחמנית שלו, והוא אישר שאין זה מקרי, שכן הצורך המרכזי שמניע אותו הוא קידום. כאשר מיקדנו את הסתירה בין צרכיו לבין האינטרסים של הארגון, והתעדוף שלו היה כן וברור - נפרדנו כידידים.

מדוע סגנון המנהיגות השיתופי עדיין נדיר יחסית, על אף שהעולם כולו, ובוודאי העולם הארגוני, נע בשנים האחרונות לעבר כיוונים המעצימים שיתופיות? הרי ארגונים לא עושים זאת כי החליטו לאמץ השקפות של ילדי פרחים בסיקסטיז, אלא משום שהולכת וגוברת ההבנה שזו הדרך לייצר צמיחה ולהתמודד עם אתגרים מורכבים.

הבעיה היא שחלק גדול מהמנהלים מתקשים לסגל לעצמם את הגישה הזו. המחקר של הנסן (2013 Hensen) איתר חמישה מאפיינים אישיותיים של מנהלים ומנהיגים שמקשים על היכולת לאמץ סגנון מנהיגות שיתופי:

1. רעב לכוח: יש מנהיגים המתבססים על שאיפה לכוח ועל רצון שאחרים יהיו תלויים בהם. שיתוף לשיטתם הוא ויתור על כוח.

2. ארוגנטיות: אותם מנהלים שהגישה שלהם היא "אני יודע הכי טוב", ובטוחים שהם חכמים יותר מאחרים, לא באמת משתפים אחרים בתהליכי קבלת ההחלטות. והם צודקים, לשיטתם. למה לשתף אחרים שמבינים פחות ולבזבז זמן יקר? גורם זה נמצא במחקר כחסם הגדול ביותר למנהיגות שיתופית. מנהלים אלו נכנסים לחדר הדיונים מתוך הנחה שברשותם מצויים הידע והתשובות הטובות ביותר, וכך באופן בסיסי הם קשובים פחות לאחרים.

3. גישה הגנתית: גישה זו מהווה חסם משמעותי. מנהיגים מתגוננים מתקשים לקבל ביקורת, ורואים את הבעיות כנובעות מכל דבר מלבד הם עצמם. ככל שמנהיג יהיה הגנתי יותר, כך הוא יהיה פתוח פחות לשיתוף אחרים, בעיקר בשל ההכרה שייתכן כי הוא טועה.

4. פחד מכישלון ומתבוסה: פחד זה מוביל בעיקר להיצמדות לאג'נדה האישית, כי פגיעה בה הופכת להיות אישית.

5. אגו גדול: באופן מפתיע, לפי המחקר גורם זה נמצא כהכי פחות משמעותי על היכולת לאמץ סגנון מנהיגות שיתופי.

כל אחד מאיתנו, כמנהל בכל ארגון ובכל דרג, צריך לשאול את עצמו עד כמה מאפיינים אלו רלוונטיים לגביו, וליצור שינוי במה שכן. מנהיג הפועל באופן שיתופי חייב לתעדף את צורכי המערכת על אלו שלו, או לכל הפחות לשמור על איזון ביניהם. 

עמרי גפן מומחה בתחומי השיתופיות, האמון, הגישור והמו"מ. שותף בקבוצת גומא גבים ומחבר הספר "עוצמת השיתופיות - מאגו סיסטם לאקו סיסטם"