"האתגר הגדול ביותר מאז פרוץ המגפה": בלונדון חוששים שהאומיקרון יחזיר אותה לימים הקשים

ביממה החולפת נרשמו בבריטניה כ-88,376 מקרים חדשים של קורונה, המספר הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה • הממשלה מנסה לקדם קמפיין בוסטרים משמעותי, ולחסן במנה שלישית כמה שיותר תושבים בשבועות הקרובים • אף שכרגע ההגבלות המדינה מעטות, עסקים רבים חוששים מההשלכות הכלכליות של התפרצות אומיקרון

הרובע הכלכלי בלונדון. היועץ המדעי לממשלה הפציר בתושבים: ''אל תיפגשו עם מי שאתם לא חייבים להיפגש אתו'' / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
הרובע הכלכלי בלונדון. היועץ המדעי לממשלה הפציר בתושבים: ''אל תיפגשו עם מי שאתם לא חייבים להיפגש אתו'' / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

ברלין. בריטניה מתכוננת לזינוק משמעותי בתחלואת הקורונה בעקבות התפרצות נרחבת של וריאנט ה"אומיקרון" בממלכה המאוחדת. ביממה החולפת נרשמו בבריטניה כ-88,376 מקרים חדשים של קורונה, המספר הגבוה ביותר מאז שפרצה המגפה. גם שלשום נשבר שיא המקרים ועמד על כ-76 אלף ביממה. ראשת שירותי בריאות הציבור בבריטניה, ד"ר ג'ני האריס, הגדירה את הווריאנט החדש כ"אתגר הגדול ביותר של מערכת הבריאות" במדינה מאז תחילת מגפת הקורונה והיועץ המדעי של הממשלה קרא לתושבים להימנע מפגישות לא-הכרחיות.

מבחינה פורמלית, בריטניה אינה נוקטת עדיין הגבלות חמורות על החיים הציבוריים ואינה שוקלת הטלת סגר נוסף כמו זה שהוטל בגלים הראשונים של מגפת הקורונה. פתיחת המשק הכללית באמצע יולי הוחלפה בשבועות האחרונים בהגבלות מינוריות בלבד, כמו חובת חבישת מסכות בתחבורה הציבורית ובמקומות סגורים, ושימוש ב"תו ירוק" בכניסה למועדונים, אירועים בחללים סגורים ואירועי ספורט. הממשלה, בראשות בוריס ג'ונסון, מנסה לקדם קמפיין בוסטרים משמעותי ולחסן במנה שלישית כמה שיותר תושבים בשבועות הקרובים. עד כה, כ-25 מיליון בריטים קיבלו את המנה השלישית.

עם זאת, עסקים רבים במדינה חוששים מההשלכות הכלכליות של התפרצות אומיקרון משמעותית בשבועות הקרובים. זאת, גם מבחינת עובדים רבים שיהיו בבית בשל מחלה, בשל התקנות לבידוד כתוצאה מחשיפה לחולה קורונה וגם בשל חשש הציבור מיציאה למרחב הציבורי. כלי התקשורת דיווחו על שורת ביטולים של חופשות ומסיבות בתעשיית האירוח במדינה. מתחמי בילוי בבירה לונדון נטושים בימים אלה, לפי דיווחים בכלי התקשורת, כאשר תושבים רבים חוששים מהווריאנט החדש ונשארים בבית.

עלייה במספר האשפוזים היא "אפשרות כמעט-ודאית"

ג'ונסון ניסה לשדר סינגל חיובי במסיבת עיתונאים שקיים אתמול, ואמר "אנחנו לא מבטלים אירועים, אנחנו לא סוגרים את תעשיית האירוח, אנחנו לא מבטלים מסיבות או מונעים פגישות". עם זאת, היועץ המדעי לממשלה, ד"ר כריס וויטי, העריך בשיחה עם התקשורת כי עלייה במספר האשפוזים היא "אפשרות כמעט-ודאית". הוא הזהיר את תושבי הממלכה מהידבקות בנגיף החדש, והפציר בתושבים: "אל תיפגשו עם מי שאתם לא חייבים להיפגש אתו".

בדיון בפרלמנט הבריטי אמרה ד"ר האריס כי יש לצפות לעלייה "מטאורית" במספר המקרים בימים הקרובים, וכי מוקדם להשמיע צפירות הרגעה בנוגע לחומרה-פחותה של מהלך המחלה הנגרמת מהווריאנט החדש. במערכת הבריאות הציבורית (NHS) העריכו כי ייתכן שמספר המאושפזים בגלל הידבקות באומיקרון בחודשים הקרובים ישבור את שיאי האשפוז של המחלה עד כה. הם העריכו כי ייתכן שבריטניה תעמוד בפני יותר מ-4,000 אשפוזים חדשים מדי יום. כל הגורמים, עם זאת, הדגישו כי בשלב הנוכחי ידוע שיעור ההדבקה הגבוה מאוד של הווריאנט החדש, אך לא חומרת המחלה שהוא גורם.

מערכת הבריאות בבריטניה מתכוננת לגל הצפוי, ובתי החולים הונחו למנוע ניתוחים בלתי-הכרחיים, וכן לשחרר כמה שיותר חולים שאינם זקוקים באופן דחוף לאשפוז.בערך רבע מהמקרים בבריטניה הם בלונדון, ובערך מחצית מהמקרים הללו הם של וריאנט ה"אומיקרון". ג'ונסון הזהיר אתמול כי באזורים מסוימים בבריטניה מספר המקרים יוכפל תוך יומיים, עדות לרמת ההדבקה הגבוהה של הווריאנט החדש.