מנכ"ל רשות החדשנות: "כנראה שאנחנו הולכים לחיות בסיוט בעוד כמה עשורים"

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, העריך היום בוועידת ישראל לעסקים כי אוכלוסיית ישראל תצמח ב-80% בעשורים הקרובים, והזהיר: אנחנו לא מוכנים לתרחיש הזה • "אם נמשיך להשקיע בבטון ואספלט, כנראה נהיה בעתיד דיסוטופי. אפשרות אחרת היא שבמקום להשקיע בכבישים, הממשלה תשכיל להשקיע בתחבורה חכמה - ואז צפוי לנו עתיד טוב יותר ועם קיימות סביבתית", פירט

"ישראל עשתה זינוק נחשוני לעומת מדינות אחרות בעולם. בעוד שניים-שלושה עשורים, האם החלום הזה יהיה סיוט?", כך פתח היום (ג') דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, את הרצאתו בוועידת ישראל לעסקים. לדברי בין, התשובה לשאלה הזו טמונה בחדשנות טכנולוגית שתעשה את ההבדל.

"כנראה שאנחנו הולכים לחיות בסיוט בעוד כמה עשורים. האוכלוסייה תצמח ב-80%, הבניינים, תוחלת החיים, מיליון וחצי רכבים. כנראה שאנחנו נחיה בסיוט - אבל יש גם עתיד אחר", אמר בין.

"למשל בתחבורה, אפשרות אחת היא שנמשיך להשקיע בבטון ואספלט ואז כנראה נהיה בעתיד דיסוטופי. אפשרות אחרת היא שבמקום להשקיע בכבישים, הממשלה תשכיל להשקיע בתחבורה חכמה - ואז צפוי לנו עתיד טוב יותר ועם קיימות סביבתית".

"האם נדע לאמץ פתרונות שיעזרו לנו להוריד את פליטת גזי החממה? אנחנו במקום בינוני, אז איפה נהיה? דובר פה על הפודטק - לגדל בקר מעלה את הפליטות אבל פודטק עוזר להוריד את גזי החממה".

לדבריו, "צפוי גידול של 80% באוכלוסייה. מה יקרה לזקנים? השאלה האם הטכנולוגיה תאפשר לנו אשפוז ביתי ברמה הכי גבוהה, שייתן לנו טיפול מרחוק במקום לייצר עומס על בתי החולים".

"החדשנות לא מיושמת"

בתחום הבינוי אמר בין כי "שנתיים וחצי לוקח לבנות בניין בישראל. חמור מאוד. הבנייה הולכת להפוך למתועשת ויהיה משך זמן קצר יותר להקמה. אנחנו צריכים לגרום שזה יקרה".

בכל הקשור לפריון, טען בין כי ישראל חייבת לאמץ רובוטיקה בהיקף גדול. הוא דיבר גם על נושא החקלאות ואמר שאם ישראל לא רוצה להמשיך ולהעסיק עובדים זרים, עליה להשקיע באמצעים טכנולוגיים בחקלאות.

בין הצביע על תחום הפינטק, שישראל מאוד מתקדמת בו, וטען: "השירותים הפיננסיים לא השתנו פה למרות שאנחנו מעצמה. למה? החדשנות לא מיושמת ואני יכול להגיד לכם שכמנכ"ל בהייטק החברות בוחרות לדלג על השוק הישראלי כי יש בו הרבה מאוד קשיים.
ישראל מדורגת במקום ה-15 בעולם וזה נחמד, אבל תראו איפה אנחנו נמוכים? בתשתיות ובסביבה הפוליטית והרגולטורית, ואנחנו לא מופתעים כשרואים את הציון הזה".

"כדי לשנות את המציאות הזאת", אמר, "הממשלה צריכה להשקיע במיזמים שמטרתם שטכנולוגיות ישראליות יוטמעו בישראל תחילה. כדי שזה יקרה צריך למשל אתרי הנגשה, שחברות יוכלו להתנסות לפני שיוצאים החוצה. ברגולציה אנחנו חייבים להשתפר כמו בפינטק".

בין קרא להנגשת מאגרי מידע של הממשלה לציבור. "אם נצליח לייצר את המציאות הזאת, אז לחברות יהיה איך לשפר את המוצר שלהן והמדינה תרוויח מכך. לא מדובר במדע בדיוני. מיזם הרחפנים שהמדינה תומכת בו הוא הראשון מסוגו בעולם ומיועד להסדרה רגולטורית של התעופה שלהם. מעבר לזה, הרבה מאוד משלוחים ייעשו באמצעות רחפנים ונוריד הרבה מכוניות מהכבישים. חדשנות יכולה ותשנה את המציאות שבתוכה אנחנו חיים. זה בידינו, אנחנו צריכים לדמיין ולהפוך את ישראל למעבדת חדשנות עולמית".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות