צפי למחסור בביצים לאור התפשטות שפעת העופות

מעל ל-500 אלף תרנגולות יומתו בשל שפעת העופות • המחסור צפוי לעמוד על 14 מיליון ביצים בחודש • שר החקלאות עודד פורר הורה על פתיחת מכסות ליבוא ביצים ללא מכס

צריכת הביצים החודשית בישראל עומדת על כ-200 מיליון / צילום: תמר מצפי
צריכת הביצים החודשית בישראל עומדת על כ-200 מיליון / צילום: תמר מצפי

צפי למחסור בביצים לאור התפשטות שפעת העופות. זאת לאחר שמשרד החקלאות דיווח כי התגלתה שפעת עופות במקבץ לולי מטילות צמוד למושב מרגליות. 

עוד עדכן המשרד כי נוהל חירום הופעל בשירותים הווטרינריים נוכח גל שפעת העופות שמתרחב בצפון הארץ. בנוסף ל-244 אלף המטילות שהומתו במושב מרגליות בתחילת השבוע, התגלה בסוף השבוע כי יש להמית 320 אלף מטילות נוספות סמוך ליישוב. במשרד החקלאות מודאגים מהאפשרות להדבקת בני אדם מלולים נגועים הצמודים לבתי תושבים.

לנוכח זאת צפוי מחסור בשוק הביצים בישראל בהיקף של כ-14 מיליון ביצים בחודש. צריכת הביצים החודשית בישראל עומדת על כ--200 מיליון. בעקבות המחסור, שר החקלאות עודד פורר הורה על פתיחת מכסות ליבוא ביצים ללא מכס וזאת באופן מידי ובהיקף של 70-100 מיליון ביצים.

זו לא הפעם הראשונה ששפעת העופות פוגעת בלולים בישראל, ובישובים כפר ברוך, קיבוץ עין צורים, אביגדור, אגמון החולה, מעיין צבי ונהלל כבר הייתה התפרצות של אותו זן של אותו הנגיף ממש. מנכ"ל משרד החקלאות בין 2015 ל-2020 שלמה בן אליהו התייחס למצב התברואתי הירוד ברבים מהלולים בישראל וכינה אותם "לולי זבל". בהזדמנות אחרת הוא התבטא בחריפות ואמר כי "אני מעדיף לאכול ביצי יבוא. כ-30% מלולי ההטלה בישראל נגועים בסלמונלה".

בהודעתו הרשמית של משרד החקלאות, נאמר כי ההתפרצות הנוכחית החלה בשל "חשד שאדם הוציא משטח אחד הלולים במקום ביצים במטרה לשווקם באופן פיראטי תוך סיכון משמעותי להפיץ מחלה מחוץ לגבולות היישוב". שיווק פיראטי הוא לעיתים קרובות כינוי לשיווק מחוץ למכסת הביצים המאושרת לכל לולן במשטר התכנון הנהוג כיום.

משרד החקלאות עוד אמרו כי הם "חוזרים ומדגישים כי יש להקפיד לרכוש ביצים אך ורק במקומות מסודרים, ולוודא שהביצה חתומה בחותמת פיקוח. בנוסף, יש להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול. טיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כל החיידקים והנגיפים בעופות". כלומר, כל עוד מבשלים, אופים או מטגנים את הביצים - המחלות לא אמורות להגיע לצרכנים. במקרה דנן, מספר משרד החקלאות, "המגדלים נמנעו מלדווח בזמן אמת על תמותה גוברת של עופות בלולים, מה שגרם להתפשטות משמעותית של המחלה עד להגעת צוותים של המשרד. באחד מהלולים נותרו 70 מטילות בחיים בלבד מתוך כ-2,000".