סוף השנה בפתח: בונוסים, ימי חופשה והפקדות לפנסיה - למה כדאי לשים לב?

סיומה של שנה משפיעה על זכויות העובדים המחושבות לפי שנה קלנדרית • לקראת סיומה של השנה, שני מומחים לדיני עבודה מסבירים לעובדים ולמעסיקים למה כדאי לשים לב בזכויות הסוציאליות

למה כדאי לשים לב בזכויות הסוציאליות / צילום: Shutterstock
למה כדאי לשים לב בזכויות הסוציאליות / צילום: Shutterstock

סיומה של שנה משפיעה על זכויות העובדים המחושבות לפי שנה קלנדרית. לקראת סיומה של השנה, שני מומחים לדיני עבודה, עו"ד לימור ארגוב-שנהב, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן, ועו"ד שבי מיכאלי, ראש מחלקת דיני עבודה בליפא מאיר, מסבירים לעובדים ולמעסיקים למה כדאי לשים לב בזכויות הסוציאליות - חישוב חופשה שנתית וצבירתה, בונוסים, הפקדות פנסיוניות ותיאומי מס.

ימי חופשה - כיצד מחושבים בתלות ותק שנתי?

ימי חופשה נצברים לעובד לפי שנת עבודה, שתחילתם באחד בינואר של כל שנה. עו"ד ארגוב-שנהב מסבירה כי לצורך חישוב ימי החופשה השנתית להם זכאי עובד, הוותק הנספר אינו בהכרח הוותק של העובד במקום העבודה, אלא כמה שנים קלנדריות (מינואר עד דצמבר) העובד מועסק במקום עבודתו.

בנוסף, כמות ימי החופשה להם זכאי עובד נגזרת לא רק מהוותק במקום העבודה, אלא גם מאורך שבוע העבודה במקום עבודתו של העובד וממספר ימי העבודה שעבד באותה שנה.

האם ניתן לצבור ימי חופשה משנה לשנה?

חוק חופשה שנתית אוסר על צבירת ימי חופשה. יחד עם זאת, העובד רשאי, בהסכמת המעסיק, לנצל רק חלק מימי החופשה שצבר (אך לפחות 7 ימי חופשה בשנה) ולצרף את היתרה שלא נוצלה לחופשה שתינתן בשתי שנות העבודה הבאות.

בדרך-כלל, זכות העובד לצבירה משנה לשנה מעוגנת בחוזה ההעסקה של העובד, ולכן יש לשים לב להוראות חוזה ההעסקה והאם ההוראות מגבילות את הצבירה משנה לשנה שאז כדאי, ורצוי לצאת לחופשה על-מנת שלא לאבד זכאותכם לחופשה שנתית.

עו"ד ארגוב-שנהב מסבירה כי גם בהתאם ללשון החוק, אם עובד צבר חופשה מעבר לצבירה המותרת, הוא עלול לאבד זכאותו לחופשה. מנגד - מחיקת ימי חופשה באופן חד-צדדי על-ידי המעסיק דורשת, בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, תשומת-לב מרבית מהמעסיק, ועליו להיות ערני לאפשרות ניצול ימי החופשה. בסופו של יום, זוהי חובתו של המעסיק להוציא את עובדיו לחופשה, ואם הוא מונע מעובד את זכאותו לצאת לחופשה, הוא לא יוכל למחוק אותם באופן חד-צדדי מהמכסה הצבורה לעובד.

האם המעסיק חייב לשלם בונוס שהבטיח או שמותר לו לחזור בו?

לדברי עו"ד מיכאלי, התחייבות מעסיק לתשלום בונוס היא התחייבות חוזית, ועליו למלא את ההתחייבות. הואיל וזו זכות חוזית, העובד רשאי לוותר עליה, בשונה מוויתור על חוק המגן של משפט העבודה.

האם בונוסים נחשבים חלק מהשכר הקובע לצורך תשלום מסים, ביטוח לאומי, פנסיה וכדו'?

"בונוס אינו שם קוד שניתן להשתמש בו על-מנת להתחמק מתשלום זכויות סוציאליות", אומר עו"ד מיכאלי. לכן, אין זה משנה כיצד כונה התשלום, אלא מהות התשלום ונסיבות נתינתו. "כך, 'בונוס' הניתן באופן עקבי מדי חודש, ללא שום תנאי, עשוי להיחשב כחלק מהשכר הכולל והרגיל, ולא כבונוס.

"בונוס (או פרמיה) הוא תשלום שנועד להוות תמריץ לעובד לעבוד קשה יותר או להגיע לתוצאות טובות יותר למעסיק. על כן, על-מנת שבונוס לא יהיה פיקציה, יש להתנות את תשלומו בתנאים אמיתיים, המשקפים באמת תוצאות או השקעה חריגים ולא רגילים. לא ניתן לשלם לעובד בונוס עבור עבודתו הרגילה, המצופה ממנו.

"למשל, אם איש מכירות מוכר מוצרים כלשהם, וזכאי לתשלום כלשהו בגין כל מכירה. אומנם התשלום בגין כל מכירה מותנה במכירות והיקפם, אך זוהי עבודתו הרגילה המצופה ממנו כאיש מכירות - למכור - ועל כן תשלום זה לא ייחשב לבונוס כי אם לעמלה".

עו"ד מיכאלי מוסיף כי "מעסיקים ועובדים רבים נוטים לבלבל בין המונחים בונוס או פרמיה לבין עמלות מכירה. בעוד שבונוס או פרמיה לרב אינם מזכים את העובד בזכויות סוציאליות בגינם, הרי עמלות מכירה מזכות את העובד בתשלום זכויות סוציאליות.

"מנגד, אם ייקבע כי בגין עמלות בהיקף מכירות סטנדרטי לא ישולם תשלום, אך בגין היקפי מכירות מעבר לסטנדרטי ישולם בונוס, אזי עקרונית ניתן יהיה לראות בכך בונוס שאינו מזכה בזכויות סוציאליות".

עו"ד מיכאלי מבהיר כי לעניין תשלום מס, ביטוח לאומי ומס בריאות, אין הבדל בין שכר לבין בונוס, כך שהבונוס ימוסה כשכר לכל דבר ועניין.

איך משפיעה השנה החדשה על ההפקדות הפנסיוניות?

עו"ד ארגוב-שנהב מסבירה כי עובד שהחל לעבוד במקום עבודה חדש עם ביטוח פנסיוני קודם, יהיה זכאי להפקדות של המעסיק החל מיומו הראשון. ההפרשות יתבצעו רטרואקטיבית רק לאחר השלמת שלושה חודשי עבודה אצל המעסיק או בתום שנת המס - לפי המועד המוקדמת מביניהם.

לכן, אם אם התחלתם לעבוד במקום עבודה חדש והיה לכם ביטוח פנסיוני קודם - עליכם לדאוג שהמעסיק מפקיד בדצמבר את מלוא התשלומים הנודעים לשנת המס הנוכחית (2021) לפני תחילתה של 2022. עו"ד ארגוב-שנהב מזכירה גם למעסיקים לערוך בדיקה לגבי עובדיהם החדשים, גם אם טרם חלפו 3 חודשים.

עובדים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד או עברו מקום עבודה במהלך שנת 2021 - זה הזמן לבצע תיאום מס הכנסה ותיאום ניכויי ביטוח לאומי

כאשר עובד מועסק במקומות עבודה שונים במהלך השנה (בין אם במקביל ובין אם בתקופות שונות במהלך שנת המס), התבצע ניכוי מס הכנסה וביטוח לאומי משכר עבודתו בשיעור מרבי.

לפיכך, עריכת תיאום מס באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים, לפני שמסתיימת השנה, תאפשר למעסיק לנכות מס מופחת ואף להחזיר את הסכומים העודפים שנוכו במהלך השנה. עריכת תיאום ניכויים בביטוח הלאומי יכולה להיעשות ישירות מול המעסיק ותאפשר גם ניכוי מופחת של דמי ביטוח לאומי והחזרת הסכומים העודפים שנוכו משכרכם במהלך השנה.

עובד אשר לא יספיק לבצע את התיאומים במהלך שנת המס הנוכחית, יוכל להגיש בשנה הבאה בקשה להחזר מס ממס הכנסה או החזר כספי מהמוסד לביטוח לאומי.

דיווח לטופס 101 לשם נקודות זיכוי במס הכנסה

אם שיניתם סטטוס משפחתי במהלך שנת 2021, זה הזמן לעדכן טופס 101 לפני שמסתיימת השנה, על-מנת לקבל נקודות זיכוי נוספות ממס הכנסה. לדוגמה, במקרה בו נולד לכם ילד במהלך שנת 2021 או אם התגרשתם.

עדכון טופס 101 עוד בשנת המס הנוכחית (2021) יאפשר למעסיק להעניק לכם את הטבת נקודות הזיכוי דרך תלוש המשכורת רטרואקטיבית עבור כל השנה. עליכם לשים לב כי מילוי טופס 101 בתחילת 2022 אינו חל רטרואקטיבית ולא יאפשר לכם לקבל את הזיכוי עבור שנת 2021, אלא רק באמצעות הגשת בקשה נפרדת להחזר מס לפקיד שומה.