יורם נוה על אקירוב: "לא בוחר כמנכ"ל את בעל השליטה"

מנכ"ל כלל ביטוח התייחס לבקשת היתר השליטה של אלפרד אקירוב וליחסים המתוחים ביניהם ואמר כי חילופי המכתבים בין כלל לאלרוב היו "דיונים לגיטימיים" • "נשאיר את נושא השליטה בקומת ההנהלה ונתמקד בלשפר את ההצלחות" • "מאמינים בשוק המקומי"

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

שוק ההון המקומי עדיין ממתין להחלטת הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת באשר לבקשת היתר השליטה שהגיש לו אלפרד אקירוב, לרכישת השליטה בחברת כלל. אולם מי שממתינים לכך יותר מכולם, אולי מלבד אקירוב עצמו, הם הנהלת חברת הביטוח והעמיתים שלה.

מנכ"ל כלל, יורם נוה, התייחס הבוקר (ב') לסוגיית היתר השליטה לאקירוב, שכבר מחזיק נכון להיום ב-15% מהחברה באמצעות חברת הנדל"ן אלרוב שבשליטתו, מה שהופך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בכלל.

"אני כמנכ"ל לא בוחר את מבנה השליטה של החברה. זה נקבע על ידי עסקאות בשוק ההון והחלטות הרגולטורים. הדרך שהייתה לנגד עיני היא לעבוד לטובת החברה, להשאיר את כל הדברים האלה בקומת ההנהלה וכך פעלנו גם במשבר וגם היום", אמר נוה בוועידה השנתית של עיתון הביטוח עדיף. "אחד האתגרים הגדולים של מנכ"ל זה לעשות את האיזונים. אנחנו עסוקים ומפוקסים בלשפר את ההצלחות של החברה ולהגדיל את העוגה, ולא משנה מי בעל המניות".

על חילוקי הדעות והמתחים שהתגלעו בין נוה עצמו בשנה שעברה לבין אלרוב, עד כדי טענות על ניסיון הדחה של נוה, אמר מנכ"ל כלל כי "בהחלט היו דיונים בין חטיבת ההשקעות של כלל לאלרוב ולאחר מכן דיונים בהקשר של בעל מניות. אלה דיונים לגיטימיים בסיטואציה כזו".

המתחים בין הצדדים צצו לאחר שכלל, שהחזיקה באותה עת בכ-13% ממניות אלרוב, התנגדה לעסקת בעל שליטה בין אלרוב לבין חברת המלונאות לוקה, אותה מנהל בנו של אקירוב, ג'ורג'י, שהינו גם בעל מניות בה. בכלל התנגדו לתנאים שהוענקו לג'ורג'י אקירוב כך שהוא לא היה צריך להזרים הון מעצמו לפעילות של החברה, אך לבסוף, לאחר שמכרו את מניות אלרוב שהיו בידיהם, הצביעו בכלל בעד העסקה.

במהלך ריאיון לרועי ויינברגר מגלובס שנערך בוועידה, נשאל נוה על הצעתו של הממונה על שוק ההון שחוסכים לפנסיה שיבחרו על כך יוכלו לבחור מסלול שמנוטרל מהוצאות ישירות, אותן הוצאות שקרנות הפנסיה משלמות למנהלי השקעות חיצוניים כדי להשיג תשואה עודפת, ומשולמים בסופו של דבר על ידי החוסכים, וכן לטענות כי שוק ההון הישראלי 'קטן על הגופים המוסדיים' בניסיון להשיג תשואה עודפת.

"לגבי השאלה אם השוק גדול או קטן על המוסדיים, באופן כללי אין ספק ששוק ההשקעות הישראלי היה מוטה מאוד לשוק המקומי. אותו מנהל השקעות שיושב באירופה וחושב כמה חשיפה למדינת ישראל צריכה להיות ביחס לשוק העולמי מדובר על אחוזים בודדים. מאחר ואנחנו רוצים לייצר ערך ולייצר פיזור, אז חלק שהיה שולי הולך וגדל ומופנה לעולם. אנחנו מאמינים בשוק המקומי, השילוב של כלכלה מואצת, ההייטק הישראלי, הרפורמות באג"ח המיועדות שקורות עכשיו, כולם גורמים לכך שאנחנו חושבים שבשוק הישראלי יש פוטנציאל להשיג תשואה וגם רואים את המוסדיים בישראל ואת מדד המניות של הגופים הפיננסים, שגם כלל היא חלק ממנו. אני אופטימי לגבי השוק", אמר נוה.

"לגבי הרפורמה של ההוצאות הישירות, גם כאן צריך להבין שני דברים - ככל שאנחנו מסתכלים היום והעולם השתנה בהקשר של איפה הערך ללקוחות מצד ההשקעות, זה בהחלט אתגר להשיג תשואה באג"ח. גם התחום המנייתי נמצא בתנודתיות גבוהה, ואנחנו ממליצים לפנות לתחומים נוספים, תחום ההשקעות הלא סחירות, תשתיות וכו'.

"בסוף הנתונים מראים שזו השקעה יציבה מפוזרת, אבל עם יותר הוצאות. כגוף מוסדי שמשקיע לשנים ארוכות קדימה אנחנו יכולים לוותר על פרמיית הנזילות עבור הלקוחות שלנו. אנחנו יכולים לקבל תשואה נוספת בגין אי הנזילות, והפרמיה הזו הרבה יותר גדולה מ-0.25% (הרף המקסימלי לתשלום לגופים זרים). זה טוב שנשקיע בתחומים כאלה, זה מייצר איקס יציבות ותשואה גם אם יש בזה יותר הוצאות. כמובן שאני בעד שקיפות, וזו הדרך הנכונה לאפשר את ההשקעה הזו", סיכם נוה.

"על הממונה לפעול בדחיפות לדחות את בקשת אקירוב"

בתוך כך, עשרות פעילי התנועה לאיכות השלטון הפגינו היום (שני) לפני הצהריים מול משרד הממונה על הביטוח ברשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, בירושלים בקריאה לא לאפשר לאלפרד אקירוב לקבל את היתר השליטה שביקש על כלל ביטוח. ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי: "על הממונה לפעול בדחיפות לדחות את בקשת אקירוב. לא ייתכן שיפקיר כך את כספי הפנסיה של כולנו. מתן אישור השליטה לאקירוב יפגע קשות במאבק בריכוזיות במשק וייצור כשל שוק משמעותי. זו פשוט תהיה הפקרות".

ברקע ההפגנה נציין כי משה ברקת בוחן את בקשתו של אקירוב בהתאם לחוק הריכוזיות. אך לא הוא זה שקבע את הפרמטרים לפיהם יוחלט אם לאשר או לא לאשר את הקנייה.