הכלכלה מדשדשת והבריטים כועסים: מה נותר מהבטחות הברקזיט?

רה"מ ג'ונסון הבטיח "שנה פנטסטית לבריטניה", אך הממלכה המאוחדת מתמודדת עם בעיות כלכליות קשות • ההבטחות לבשר בשפע וירקות זולים הפכו למדפים ריקים בחנויות ולתורים של שעות בתחנות דלק • אנליסטים מעריכים שהפרישה הביאה לירידה של 15.7% בייצוא הבריטי שמתורגמים לפגיעה של 13 מיליארד ליש"ט בכלכלה • גם הבריטים שהצביעו בעד הברקזיט לא מרוצים מהתוצאה

רה''מ בוריס ג'ונסון בפרלמנט הבריטי החודש. מתחילת אוקטובר המפלגה השמרנית ירדה בסקרים מ־40% ל־32% תמיכה / צילום: Associated Press, Frank Augstein
רה''מ בוריס ג'ונסון בפרלמנט הבריטי החודש. מתחילת אוקטובר המפלגה השמרנית ירדה בסקרים מ־40% ל־32% תמיכה / צילום: Associated Press, Frank Augstein

לא כך קיווה בוריס ג'ונסון לציין את חגיגות השנה ל"ברקזיט" בסוף השבוע הקרוב. ראש ממשלת בריטניה רצה לקבע את מעמדו כמי שנכנס לספרי ההיסטוריה כאשר הוציא בהצלחה בשנה שעברה את הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי אחרי קרוב לחמישה עשורים. במקום זאת, הוא מתמודד עם מרד פנימי במפלגתו, שמאיים להדיח אותו ונמצא בשפל היסטורי בסקרים, בעוד תושבי הממלכה זוכרים לו בעיקר שנה של מחסור במוצרים על המדפים, תורים אינסופיים בתחנות דלק, וגל חדש של וריאנט האומיקרון מאיים לשבש את ההתאוששות הכלכלית, שהובטחה לבריטניה אחרי פרישתה.

הציפיות מהשנה החולפת היו גבוהות, ומי שסייע להרים אותן לשמיים היה ג'ונסון עצמו.
הפוליטיקאי הבריטי שחרש את המדינה באוטובוסים כדי לקדם את עזיבת האיחוד לפני משאל העם על ה"ברקזיט" ביוני 2016, הכתב האירופי ש"עבר צד" והשתלח בביורוקרטים של בריסל, ראש העיר לונדון לשעבר שהבטיח שגשוג כלכלי ודגים ללא הגבלה, תקציבים ממשלתיים גבוהים ועצמאות בנושא הגירה אם בריטניה רק תהיה עצמאית - ג'ונסון הפתיע רבים כשהצליח להוביל כראש ממשלה פרישה מסודרת מהאיחוד האירופי ב־31 בדצמבר 2020.

תקופת המעבר שנקבעה בהסכם ה"ברקזיט" הסתיימה, הסכם סחר בסיסי נחתם והדגל האירופי ירד באופן סופי ממוסדות הממשלה הבריטית. "זאת הולכת להיות שנה פנטסטית לבריטניה", אמר ג'ונסון.

היא לא היתה.

אמנם קשה לנתק את השפעות מגפת הקורונה, שפגעה בבריטניה בצורה החמורה ביותר מבחינת קורבנות ומבחינה כלכלית באירופה, אולם השגשוג הכלכלי שחזו לה הקמפיינרים שקידמו את הפרישה מהאיחוד לא התממש. הם עצמם, כולל ג'ונסון, מודים בכך בחצי פה, אך טוענים כי מדובר ב"שלב מעבר" בלבד, בחבלי לידה הכרוכים בין היתר בטרנספורמציה של כלכלה שהתבססה על כוח עבודה זול מהאיחוד, בכינון הסכמי סחר בינלאומיים וגם מטילים לעתים את האשמה על האיחוד בכלל ועל צרפת בפרט. כלכלנים ומומחים, לעומת זאת, עדיין עסוקים באומדן הפגיעה הכלכלית בייצוא הבריטי ובסחר בכלל כתוצאה מהמהלך.

מדפים רבים נותרו ריקים בסופרמרקטים בלונדון במהלך הסתיו, ספטמבר / צילום: Associated Press, Jessica Taylor
 מדפים רבים נותרו ריקים בסופרמרקטים בלונדון במהלך הסתיו, ספטמבר / צילום: Associated Press, Jessica Taylor

גם הציבור מאוכזב. סקר שפורסם השבוע ב"אובזרוור" מצא כי יותר מ־60% מהבריטים סבורים שה"ברקזיט" התנהל באופן רע, או אפילו גרוע יותר מכפי שציפו. זו התמונה בקרב רוב כמעט מוחלט של מי שרצו שבריטניה תישאר חברה באיחוד. אבל אפילו בקרב מי שתמכו בפרישה במשאל העם - אחד מכל ארבעה (26%) שהצביעו בעד ה"ברקזיט" אמרו בסקר כי הפרישה הייתה גרועה מכפי שציפו. 16% אמרו כי ה"ברקזיט" התנהל באופן גרוע, אך כפי שצפו. יחד, 42% מהמצביעים בעד פרישה אינם מרוצים מהאופן שבו הדברים התנהלו.

מחסור מוחשי בסחורות בסופרמרקטים

נדמה שהמשבר המוחשי ביותר היה המחסור שנרשם בסתיו האחרון במוצרי מזון בסופרמרקטים ובדלק בתחנות. ג'ונסון הבטיח לבריטים דגים בשפע, בשר וירקות בזול ובאיכות, שאינה תלויה יותר ברגולטור האירופי או במדיניות החקלאית שלו, אך בסופו של דבר המצב בשטח היה תורים של שעות בתחנות דלק ומדפים ריקים בחנויות. הגורם הישיר למצב היה מחסור חריף בנהגי משאיות. חוקי ההגירה החדשים שבריטניה אימצה, ביחד עם שיתוק תעשיית התובלה וההכשרה אליה בזמן הקורונה תרמו לו.

היכולת של מדינות באירופה להסיט במהירות נהגי משאיות ביניהן לפי הצרכים נתקלה בגבול הבריטי ובחוקי אשרות עבודה נוקשים. הצבא הבריטי הוציא מהנפתלין תוכניות חירום שגובשו למקרה של פרישה חד־צדדית מהאיחוד. ג'ונסון מצדו, הכחיש בתחילה שיש משבר, לאחר מכן אמר שהמשבר אינו קשור ל"ברקזיט" ולבסוף נזף בתעשייה הבריטית וקרא לה "להיגמל מהתלות שלה" בכוח עבודה זול. "מה שאנחנו לא רוצים לעשות הוא לחזור למצב שבו כל המערך הלוגיסטי שלנו מבוסס על כוח עבודה זר בזול, מה שאומר שהמשכורות בתחום לא עולות ושהאיכות של העבודות אינה מטפסת", אמר.

מודעה על משאית בלונדון: ''מגייסים עכשיו: נהגים ועובדי מחסנים!!!'' / צילום: Reuters, Toby Melville
 מודעה על משאית בלונדון: ''מגייסים עכשיו: נהגים ועובדי מחסנים!!!'' / צילום: Reuters, Toby Melville

אבל הציבור לא קנה לגמרי את ההסבר. 56% מתושבי בריטניה דיווחו כי חוו באופן ישיר מחסור במוצרי מזון בשנה האחרונה, לעומת 6% בלבד מתושבי איטליה, למשל. 33% מהתושבים בבריטניה דיווחו כי חוו באופן ישיר מחסור בדלק, לעומת 10% בלבד באיחוד האירופי. מתחילת אוקטובר, אז התרחשו האירועים, חלה ירידה חדה ומתמשכת בתמיכה הציבורית במפלגה השמרנית. היא צללה מ-40% תמיכה ל-32% בלבד, בעוד הלייבור מהאופוזיציה מתחזקת והופכת למפלגה הפופולרית ביותר (38%, לפי הסקרים האחרונים).

שערורייה רודפת שערורייה

הסיבות לכך אינן קשורות רק באכזבה מה"ברקזיט", אלא גם בשורת שערוריות פוליטיות שהאופוזיציה הצליחה למנף בהצלחה, ושפגעו קשות במפלגה השמרנית ובג'ונסון עצמו. מקרים הכרוכים בהכנסות צדדיות של חברי פרלמנט שמרניים, בפעילות לוביסטית חשודה שלהם, בשיפוץ היוקרתי של דירת המגורים של ראש הממשלה (ואשתו קארי סיימונדס) בכספי תרומות - כולם תרמו להחייאת התדמית המושחתת של המפלגה השמרנית בבריטניה, תרבות של הון־שלטון שהרוויחה ביושר בעבר.

לכך התווספו הגילויים על מה שנראה כמו צפצוף ארוך ומתמשך של ג'ונסון ועמיתיו למפלגה השמרנית על חוקי הסגר שהם עצמם כוננו במהלך השלב הראשון של ההתמודדות עם מגפת הקורונה. תמונה של ג'ונסון וסיימונדס, עם בקבוקי יין וגבינות, יושבים סביב שולחן בחוץ יחד עם אנשים אחרים במאי 2020 עוררה זעם ציבורי. המונים בבריטניה צייצו תמונות שלהם מהסגר תחת הכיתוב "מה אני עשיתי ב־15 במאי". ג'ונסון אמר כי היה מדובר בפגישת עבודה, אולם התמונה פורסמה בתום שבוע הרסני מבחינת יחסי ציבור, שכלל דיווחים על מסיבות צוות שהתקיימו בניגוד לחוקים, והסתרה שלהן.

לא רק כישלונות, היו גם הצלחות

לא היו רק כישלונות. בריטניה תחת ג'ונסון רשמה גם הצלחות בשנה החולפת, בעיקר בתחילתה. רשויות הבריאות בבריטניה אישרו במהירות שיא את החיסונים נגד קורונה, מה שכנראה לא היה אפשרי באותה הדרך לו הייתה המדינה עדיין חברה באיחוד האירופי. הממשלה הבריטית דאגה להזמין כמויות נאותות של חיסונים, והמבצע כולו הפך בינואר־פברואר למעין תשדיר שירות לסיבות שבגינן בריטניה עזבה את האיחוד האירופי. תושבים בריטים קיבלו את הזריקה בעוד ביבשת מעבר לתעלה קשישים עדיין מתו מקורונה בבתי אבות.

גם ההסכם המשולש בין בריטניה לארה"ב ולאוסטרליה להקמת צי צוללות המונעות בכורים גרעיניים לא היה אפשרי לו הייתה בריטניה חברה עדיין באיחוד האירופי. הסכמי סחר נחתמו עם אוסטרליה והממשלה הולכת ומתקדמת בהחלפת החקיקה של האיחוד האירופי בחקיקה עצמאית שאמורה להעניק יתרונות לתעשייה הבריטית.

 
  

אבל ההצלחות הללו לא משתקפות בנתונים. קרן המטבע הבינלאומית נאלצה לקצץ את תחזיות הצמיחה של בריטניה, בין היתר בגלל ההתפרצות המחודשת של מגפת הקורונה.
התמ"ג הבריטי עלה ברבעון השלישי של השנה ב־1.1% צנועים בלבד, לפי נתוני הלמ"ס הבריטי, לעומת תחזיות של 1.3%. בנוסף, סוכנות האחראית על תחזיות כלכליות במשרד האוצר הבריטי (OBR) העריכה כי הפגיעה בכלכלה הבריטית כתוצאה מה"ברקזיט" שקולה לירידה של 4% בתמ"ג. מבחינת צמיחה, בריטניה מפגרת אחרי גוש האירו וארה"ב בעקביות מאז יוני 2016, אז הכריע הציבור בממלכה לפרוש מהאיחוד. בתקופה שעברה מאז צמחה הכלכלה הבריטית ב־3.9% בלבד, לעומת 6.2% בגוש האירו בממוצע ו־10.6% בארה"ב. אנליסטים העריכו כי הפרישה מהאיחוד התבטאה עד כה בירידה של 15.7% בייצוא הבריטי, קרוב ל־13 מיליארד ליש"ט.

את המכה האחרונה בנוגע ל"ברקזיט" סיפק לפני כשבועיים הלורד פרוסט, שהיה ממונה על המשא ומתן על הפרישה מול האיחוד האירופי. פרוסט, שנחשב למי שהוביל קו נוקשה בנוגע ל"ברקזיט" התפטר רשמית במחאה על הנכונות של ג'ונסון לאמץ הגבלות על המשק בשם המלחמה בקורונה ומדיניות המסים המכבידה מדי של הממשלה, לדבריו. באופן פחות רשמי, היו שהעריכו בבריטניה כי מדובר בהתפטרות על רקע חוסר הכיוון הכללי של בריטניה בשורת הנושאים שנותרו פתוחים, כולל איך בדיוק יתנהל הסחר עם צפון אירלנד. "ה'ברקזיט' הוא עכשיו עובדה מוגמרת", כתב פרוסט, "האתגר של הממשלה כעת הוא לנצל את ההזדמנויות שהדבר מעניק לנו".

הדייגים מתלוננים, היבואנים מזהירים

הקשיים בדרך לכך עדיין מרובים. מעבר להשלכות של בדיקות מכס בים האירי, בשבוע הבא ייכנסו לתוקף חוקי מכס ומע"מ חמורים יותר על יצרני מזון בריטיים, למשל, שרוצים לשלוח את תוצרתם לאירופה. הדייגים שהצביעו בהמוניהם בעד ה"ברקזיט" מתלוננים כי דרוש טופס של 70 עמודים כדי לייצא סוג אחד של דג לאירופה. היבואנים שוב מזהירים ממחסור במדפים, הפעם של מוצרי מזון מיצרנים קטנים באירופה. מלחמת הדיג בין צרפת לבריטניה מעוררת מתח רב ואיומים הדדים.

בינתיים גם האוניברסיטאות הבריטיות נאבקות למלא את המוסדות (ואת התקציבים) בסטודנטים מאסיה בעקבות הצניחה במספר התלמידים האירופיים; ומבחינת תיירות, הבריטים ראו כיצד הדנים החברים באיחוד מוזמנים לגלוש באתרי הסקי הצרפתיים בחג המולד, בעוד הכניסה שלהם נמנעה - למרות שבשתי המדינות ישנה התפרצות אומיקרון משמעותית.

ג'ונסון עצמו עסוק בקרב הישרדות. ההצבעות האחרונות בפרלמנט מראות כי הוא מאבד את התמיכה אפילו בתוך מפלגתו. עשרות מורדים כבר הצביעו נגד החלטות שיזם, והמפלגה השמרנית - כפי שהוא יודע היטב מכיוון שהשתמש במנגנונים הללו כדי לסלק את תרזה מיי - אינה בוחלת בהחלפת ראשי ממשלה מכהנים. כדי לתת זמן לראש ממשלה עתידי לבסס עצמו לפני הבחירות ב־2024, יש מי שמדברים על ביצוע המהלך כבר בשנה הבאה.