סמל סטטוס ולא לאספנים בלבד: ה-NFT כובש את המיינסטרים

בעת האחרונה קצת קשה להתעלם מכניסתו של המונח NFT לעולם הבלוקצ'יין, במיוחד בשל השימוש בו בעולמות מסורתיים יותר כמו תרבות ואמנות • אז מהו אותו "אסימון שאינו בר-תחליף"? • מורה נבוכים

צילום מסך מתוך OpenSea - אחת מפלטפורמות NFT המרכזיות
צילום מסך מתוך OpenSea - אחת מפלטפורמות NFT המרכזיות

טרנטינו עושה NFT של קטעים מתסריט ספרות זולה, קספרוב מוציא NFT, וכך גם אדידס וחברות אופנה נוספות. NFT - אחד היישומים הפופולריים ביותר של רשתות הבלוקצ'יין, "עשה עלייה" השנה מעולמות הגיימינג לעולמות האספנות. אולם, עם הפופולריות באים גם לא מעט מיזמים בעייתיים.

אז מה זה, למה צריך את זה, ואיך בכלל יודעים כמה זה שווה באמת? לפניכם שאלות ותשובות בסוגייה החמה:

מה זה NFT?

ראשי תיבות של non-fungible token, אסימון שאינו בר-תחליף. הרעיון: האסימון מייצג בעלות דיגיטלית שנרשמת על הבלוקצ'יין, וההוכחה לבעלות עליו, מכיוון שלא ניתן לבצע זיופים על הבלוקצ'יין. ה-NFT מונפקים כסדרה במספר מוגבל, וזהו הבסיס לערכם - לדוגמה, הרוכש מחזיק בבעלות על NFT 1 מתוך 50 שנוצרו מסוג זה.

למה זה משמש?

חשוב להבדיל בין למה זה משמש היום, לבין השימושים העתידיים של NFT. באופן כללי, בשל היכולת להוכיח בעלות באמצעות ה-NFT, בעתיד משערים שהוא יחליף את מסדי הנתונים: למשל את הרישום בטאבו, או רישומים של גופים גדולים כמו אוניברסיטאות ומאגרי מידע שונים.

כיום השימוש שלו הוא בשני תחומים עיקריים. ראשית כפי שהזכרנו - בגיימינג. שם אם במשחק פופולרי קנית כלי נשק כלשהו, אז אתה הבעלים שלו. התחום השני הוא האספנות, שם האסימון מקנה ערך ליוצרים ואמנים שונים, שכן ניתן לתכנת עליו חוזים חכמים. כך למשל, ניתן יהיה לקבוע שלאמן יועברו תמלוגים בכל העברת בעלות על ה-NFT, ללא הצורך הקיים באיגודים מקצועיים, תביעות ומנגנון מסורבל.

קניתי NFT של קוף, מה עושים עם זה?

כיום, יצירות שונות שהפכו אותן ל-NFT, משמשות חלק מעיצוב הזהות הדיגיטלית שלנו. כמו שיש לנו תמונות בסלון, או מכונית כזו או אחרת, העלאת ה-NFT לרשתות החברתיות או לעולם הדיגיטלי, היא כמו סמל סטטוס.

מעבר לכך, ישנם NFT's שונים אשר משמשים לבניית קהילה - מוטיב חזק מאוד ב-NFT. כך למשל, מועדון כדורגל מנפיק NFT, וכחלק מהתנאים של החוזה החכם שמובנה בו, נקבע שאם הקבוצה תעלה ליגה, כל מחזיק NFT יקבל כיסא בשורה הראשונה למשחקים, וכניסה למסיבה עם חברי הנבחרת.

לאן תחום ה- NFT הולך?

"ה-NFT ימשיכו בטווח הקרוב להיות חלק מעולמות האמנות והאספנות", אומר רועי בן יוסף, דירקטור השקעות בקרן סמסונג נקסט ישראל. "יש המון פרויקטים באוויר עכשיו, אבל יש עדיין קשיים עם הטכנולוגיה. אנחנו מאמינים ש-NFT's יפרצו לתחומים נוספים ברגע שיהיה שיפור ברמת הפלטפורמה, כי יש להם תפקיד פרודוקטיבי אמיתי, הם יחליפו כל מה שצריך שיוך בעלות חד-ערכי כמו שטרי בעלות, מרשמי טאבו, מאגרי מידע ועוד. כרגע יש גם בעיה של כמות העברות המידע על הפלטפורמה, וגם של עלות ההעברות, כך שמה שאנו רואים עכשיו זה בעיקר הבטחה של מה ש-NFT יכול להיות".

ומה יכול להיות ה-NFT בעתיד? מייסד פרויקט את'ריום ויטאליק בוטרין, פרסם את מסמך החזון שלו לאיך ייראו ערי העתיד, ולמעשה תשתית ה-NFT תאפשר ליצור מערכת ניהול עירוני שבה התושבים מעורבים בניהול העיר באופן הדוק יותר, שכן היא תאפשר הצבעות בקלות יתרה במגוון נושאים.

איפה מתבצע המסחר ב-NFT's?

הפלטפורמה הנפוצה ביותר להנפקה ולמסחר ב-NFT היא Opensea, בה ניתן לראות את היצירות המונפקות ולהציע מחירים עבורן. חשוב לשים לב - Opensea היא זירת מסחר שלא מבצעת שום הליך של "הכר את הלקוח". לכן, יהיה קושי רב בהכנסת רווחים שמקורם ב-Opensea ככסף פיאט למערכת הפיננסית הישראלית.

איך נראה פרויקט NFT?

הפרוייקטים הרציניים ילוו גם בקהילות גדולות בטוויטר, ובעיקר - ברשת DISCORD (אפליקציית צ'ט במשחקי מחשב). שם יעלו היזמים תוכנית מפורטת לגבי ה-NFT, יענו על שאלות משקיעים ויתנו מידע נוסף.

שימו לב כמה פריטים יונפקו, ובעלות הפרויקט קחו בחשבון את עמלות ה-GAS (ראו מילון מונחים) כחלק מהעלות. דבר נוסף שצריך להביא בחשבון היא פעילות אפשרית של אותו משתמש מארנקים שונים כדי להעלות את המחיר - בין אם לגרוף יותר כסף על המכירה, או להלבין הון. כדאי להיות מאוד ריאליים: היכולת שלכם להעריך שווי של יצירת אמנות ב-NFT, זהה ליכולת שלכם להעריך את שוויה בעולם האמיתי.

"החלק החשוב לדעתי בהתפתחות עולם ה-NFT הוא שהוא הפך את הקריפטו מנחלתם העיקרית של אנשי מחשבים, למשהו שפונה לעולם הרחב. דרך NFT אפשר להתנסות בצורה ידידותית בטכנולוגיה של הקריפטו, לקנות מטבעות, להכיר איך כל העולם הזה עובד, לבחור בארנק דיגיטלי, ולהיחשף לטכנולוגיה. אני מציע, כמו ברכישה של כל יצירת אמנות, אם אתם רוצים לקנות NFT, תקנו משהו שיפה בעיינכם, משהו שאתם מתחברים אליו, ולא בהכרח לנסות לחפש איך לעשות כסף מעליית השווי שלו", מציע גיא בן ארצי, ארכיטקט ראשי בחברת הקריפטו טקטונה המפתחת גם טכנולוגיית NFT".

אם אני לא אמן, איך יוצרים NFT?

למעשה ניתן ליצור NFT, כלומר, חתימה דיגיטלית של בעלות, לכל פריט שבבעלותכם, אם כי לא ברור האם יהיו לו רוכשים. אגב, קיימת כיום גם טכנולוגיה, כמו זו של טקטונה, שמאפשרת, לטיפוסים לא אמנותיים, ליצור NFT על-ידי תוכנה שתעצב אותו לפי דרישותיכם (תמונה של כוס בסגנון אימפרסיוניסטי, בצבעים כהים).  

מה כדאי לבדוק לפני השקעה בפיתוח טכנולוגיה בתחום 

"אנחנו משקיעים בתחום, וכשאנחנו מסתכלים על חברה שמפתחת טכנולוגיה העניין שלנו מגיע בגלל פתרון טכנולוגי מאוד מבודל שהפיתוח של החברה מציע, או בגלל הקשרים העסקיים שלה, שמעלים את הסבירות שהמוצר שלה יפרוץ, והיא תהיה חברה שתביא את הפיתרון שינצח את השוק", מציין בן יוסף מסמסונג נקסט, גוף החדשנות של סמסונג.

"כדי להבין אילו טכנולוגיות מעניינות בתחום הקריפטו, צריך קודם להבין איך ייראה העולם הזה: אנחנו מניחים שיהיו הרבה מאוד בלוקצ'יינים שונים, ושיהיה יתרון טכנולוגי למוצרי תשתית שיודעים להתחבר להרבה רשתות בלוקצ'יין, ומוצרים שיאפשרו שימוש בקנה מידה גדול בטכנולוגיה.

"בתחום ה-NFT כשמדברים על טכנולוגיות ייחודיות, אנחנו בעיקר מסתכלים על שני סוגים של חברות: חברות שמייעלות את הטכנולוגיה הקיימת של ה-NFT, למשל, חברה עם טכנולוגיה שמפחיתה את ה-GAS, או כזו שמאפשרת ליצור NFT על בסיס הבלוקצ'יין סולנה, שזהו בלוקצ'יין שבו עלות המשנית של העברת ה-NFT נמוכה יותר.

"סוג נוסף של טכנולוגיות שמעניינות אותנו להשקעה הוא מוצרים שעושים שימוש ב-NFT, אבל בגלל שמדובר בתחום שהכל בו עדיין בגדר פוטנציאל, זה צריך להיות מוצר אמיתי, עם היתכנות, ולא עם היתכנות ספקולטיבית.

"מעבר לכך, כאשר אנו מדברים על השקעה בתחום בחברות שהן בלי בידול טכנולוגי, ומכיוון שכרגע ה-NFT מתמקד בתחום האספנות, אז אנחנו מתעניינים בחברות שנותנות תוכן, שיכול ליצור חיבור רגשי עמוק איתו", הוא אומר.

עובדות ומספרים