פימי מקדמת בחברת אמת מחשוב מהלך של פיצול לשתי חברות

דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר גילון בק מקרן פימי, קיבל החלטה עקרונית לבחון ביצוע פיצול פעילותה של החברה, כך שתחום פעילות ה-OEM שלה יהפוך לחברה חדשה שתירשם גם היא למסחר בבורסה בתל אביב

גילון בק – שותף בכיר בקרן פימי / צילום: שלומי יוסף
גילון בק – שותף בכיר בקרן פימי / צילום: שלומי יוסף

פחות משנה לאחר שקרן פימי רכשה את השליטה בחברת אמת מחשוב , היא מקדמת בה מהלך של פיצול לשתי חברות שונות. אמת מחשוב פועלת בתחום שירותי ה-IT, אולם בניגוד למתחרות הציבוריות האחרות שלה, יש לה גם פעילות נוספת בתחום ה-OEM, שבמסגרתו מערכות שלה משולבות במוצרי הלקוחות בהתאמה אישית.

אמת מחשוב דיווחה לבורסה כי דירקטוריון החברה (שבראשו היו"ר גילון בק מקרן פימי) קיבל החלטה עקרונית לבחון ביצוע פיצול פעילותה של החברה, כך שתחום פעילות ה-OEM שלה יהפוך לחברה חדשה שתירשם גם היא למסחר בבורסה בתל אביב.

הדירקטוריון מאמין כי הפיצול "הינו מהלך אסטרטגי הנדרש בשל האופי השונה של כל תחום פעילות". להערכת הדירקטוריון, אם יושלם הפיצול, "המהלך יאפשר לפעילות ה-IT הנותרת בחברה מיקוד ניהולי במנועי צמיחה, העמקת הפעילות בשוקי המטרה, שיפור בפעילות, בתזרים המזומנים ובמדדים פיננסיים נוספים".

עוד מעריכים חברי הדירקטוריון, כי פעילות ה-OEM שתפוצל תאפשר לחברה החדשה לייצב ולמקד את הפעילות בתחום זה, תוך "מיקוד בשוק ומיצוב כמובילי שוק, האצת הצמיחה הגלובלית, יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים ומיצוב בשוק ההון כחברה בצמיחה טכנולוגית, פורצת דרך ומובילה".

להשלמת הפיצול יידרשו אישורים נוספים, בהם קבלת החלטה סופית של הדירקטוריון, אישורי רשות המסים, וכן אישורים מרשות ני"ע והבורסה לרישום החברה החדשה למסחר. בשלב זה עוד לא ברור מהו השווי שלפיו יבקשו להנפיק את החברה החדשה, ומי ינהל אותה.

הערכות: פימי מבקשת להוביל להתרחבות בחו"ל

קרן פימי הודיעה על רכישת השליטה באמת מחשוב תמורת 443 מיליון שקל מידי גרעין השליטה בה בינואר השנה, והעסקה הושלמה כעבור חודשיים. מחיר המניה בעסקה היה 16.25 שקל, בעוד שכיום מחיר המניה של אמת מחשוב עומד על 25.7 שקל. ההערכות היו אז כי הקרן מבקשת להוביל את החברה להתרחבות בחו"ל.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה צמחו הכנסות החברה מתחום פתרונות ה-IT ב-1.5% ל-591 מיליון שקל, צמיחה מתונה שרובה לא-אורגנית, כתוצאה מרכישה שבוצעה במהלך השנה, ואילו תחום ה-OEM צמח ב-11.9% לכ-466 מיליון שקל, בשל עלייה אורגנית במכירות והרחבת פרויקטים בקרב לקוחות קיימים.

באותה תקופה, הרווח התפעולי מתחום ה-IT נשחק משמעותית, ב-51.4% ל-9.5 מיליון שקל (רווחיות תפעוליות של 1.6% בהשוואה ל-3.4% בתקופה המקבילה) שהוסברה בשינוי בתמהיל הלקוחות והפרויקטים וכן מצמצום עלויות שכר בתקופה המקבילה על רקע משבר הקורונה. מנגד, ב-OEM הרווח התפעולי גדל ב-9.2% ל-27 מיליון שקל ושיעורו מההכנסות נותר כמעט ללא שינוי.

יואב ויינברג, מנכ"ל אמת מחשוב, מסר כי "מטרת הליך הפיצול הינה הגברת המיקוד העסקי בכל אחת מהפעילויות, תוך קידום היעדים המרכזיים בתחומי הליבה. על ידי יצירת שתי חברות מובילות בתחומן, תוכל כל אחת מהן להתמקד בשוקי המטרה ובמנועי הצמיחה, וכן לפעול לקידום שיתופי פעולה אסטרטגיים. כל אלו יסייעו להאצת הצמיחה של החברות תוך הצפת ערך לבעלי המניות".

הפיצול הדומה שביצעה פימי ביוניטרוניס

מהלך דומה של פיצול ביצעה קרן פימי לפני קרוב לשלוש שנים בחברת יוניטרוניקס: פימי רכשה את השליטה בחברה ב-2016, וב-2019 פוצלה ממנה פעילות חברת יוטרון שהפכה לחברה ציבורית בפני עצמה. יוניטרוניקס עוסקת בתחום האוטומציה וייצור בקרים, ויוטרון מפתחת ומתחזקת חניונים אוטונומיים.

הפיצול בוצע באמצעות חלוקת דיבידנד בעין לבעלי המניות, וכיום נסחרת יוניטרוניקס בשווי 336 מיליון שקל ויוטרון נסחרת בשווי 183 מיליון שקל, לעומת שווי של 220 מיליון שקל שלפיו נכנסה פימי להשקעה בחברה ב-2016.