העתיד של SpaceX תלוי בטיל עצום ו־42 אלף לווייני אינטרנט

לדברי אלון מאסק, הפרויקטים Starship ו־Starlink יוצרים מעמסה קשה לחברת החלל שלו, שרוצה להוריד את עלויות השיגור ולבנות עסק אינטרנט גדול

שיגור של Spacex / צילום: Associated Press, John Raoux
שיגור של Spacex / צילום: Associated Press, John Raoux

חברת החלל SpaceX רוצה להשתמש בטיל Starship שלה בשביל טיסות למאדים או אפילו מעבר אליו, יוזמות שאלון מאסק כבר שנים רבות חולם לבצע.

Starship היא חלק מיסוד חשוב לאסטרטגיה העסקית העתידית של חברת החלל שלו, שרוצה להשתמש בטיל בין היתר כדי להמשיך לבנות את Starlink, שירות האינטרנט הלווייני שמשקיעים רבים מאמינים שבסופו של דבר יביא לחברה את חלק הארי בהכנסות שלה.

Space Exploration Technologies Corp, השם הרשמי של החברה שמאסק ייסד לפני כמעט שני עשורים, מתמודדת עם אתגרים קשים בהנדסת Starship והפיכתו לטיל רב שימושי, פיתוח שיוריד את עלויות השיגור מאוד. לאחרונה אמר מאסק שהטיל שואב יותר מהזמן שלו מכל יוזמה אחרת שבה הוא מעורב, והזהיר שכלי הרכב החללי, לצד שירות האינטרנט, יוצרים לחברה אתגרים גדולים.

"Starship הוא פרויקט קשה, קשה, קשה", אמר בדצמבר באירוע בחסות הוול סטריט ג'ורנל. "זה הטיל הגדול ביותר שיוצר אי פעם".

Starship, שאמור להיות משוגר למסלול סביב כדור הארץ על טיל דחף המכונה Super Heavy, עומד בגובה כמעט 49 מטר והקוטר שלו מעט יותר מ־9 מטר, ויש בו מקום לשלוח מאות לוויני Starlink למסלול סביב כדור הארץ במכה, יותר מכמה עשרות שהחברה יכולה לשלוח כעת על גבי אחד מטילי Falcon 9 שלה.

יותר מחצי מהשיגורים שרגולטורים של בטיחות הטיסות של ארה"ב עוקבים אחריהם שניהלה SpaceX בשנתיים האחרונות היו להטלת לווייני Starlink למסלולם.

החברה מתכננת להגביר במהירות את הקצב של שיגורי הלוויינים בשנים הקרובות. SpaceX, במצגת מיולי למועצת התקשורת הפדרלית, הודיעה שבינתיים שיגרה כ־1,800 לווייני Starlink והייתה פעילה ביותר מ־20 מדינות. מועצת התקשורת הפדרלית אישרה ל־SpaceX לשגר כ־12 אלף לוויינים, אבל החברה רוצה להוסיף לפחות עוד כ־30 אלף נוספים, על פי הדיווחים שלה למועצה.

השקעה של עד 10 מיליארד דולר

מאסק אמר בוועידה של התעשייה הקיץ ש־SpaceX צפויה להשקיע לפחות 5 מיליארד דולר ואולי אפילו 10 מיליארד דולר ב־Starlink לפני שתתחיל לייצר כסף באופן מלא, ותמשיך לעשות השקעות גם אחר כך.

בציוץ מנובמבר, אמר מאסק שאם מיתון חמור בעולם ינגוס בזמינות ההון והנזילות בזמן ש־SpaceX מפסידה מיליארדים על Starship ועל Starlink, אז פשיטת רגל, "בעוד שאינה סבירה, אינה בלתי אפשרית".

בשנתיים האחרונות, החברה החלה למכור ניירות ערך שגייסו לפחות 3.8 מיליארד דולר, על פי דיווח שכמה חברות פרטיות כמו SpaceX צריכות לעשות במסגרת כללי הרשות לבורסות וניירות ערך (SEC). SpaceX לא מפרסמת דוחות פיננסיים.

דובר של החברה הצביע על הצהרה מהעת האחרונה שהועלתה לאתר של SpaceX שבה נאמר שבשנה הקרובה החברה אולי תכלול משימה ראשונה ל־Starship סביב כדור הארץ והרחבה של פרויקט Starlink.

מאסק חשף את Starlink ב־2015, בכוונה לפתח רשת של לוויינים קטנים יותר במסלול נמוך סביב כדור הארץ שעשויים לספק גישה לאינטרנט מהיר ברחבי העולם. SpaceX קבעה לעצמה מטרות באופן אגריסיבי ל־Starlink, וחזתה באותה שנה יותר מ־40 מיליון מנויים עד 2025, כך דיווח בעבר הוול סטריטג'ורנל.

הקיץ הודיעה החברה שהיו לה כ־140 אלף לקוחות של Starlink. החברה גובה עבור השירות 99 דולר בחודש, ועוד 499 דולר למסוף אינטרנט - או בערך כחצי מהסכום שעולה לחברה להקים אותו, כך אמר מאסק בקיץ.

חברות אחרות, כמו החברה מלונדון OneWeb, גם הן מקימות רשתות אינטרנט לווייני, וחברה בת של אמזון מתכננת להקים רשת כזו בעתיד. כ־3.7 מיליארד איש ברחבי העולם אינם מחוברים לאינטרנט, על פי דוח מהעת האחרונה של שתי סוכנויות של האו"ם, ופקידים אמריקאים עובדים כבר שנים לשפר את הגישה לאינטרנט מהיר במקומות שמקבלים שירות לקוי.

"ישנו צורך בחיבוריות במקומות שאין להם אותה כרגע", או איפה שהחיבור מאוד מוגבל או יקר, אמר מאסק בקיץ. בנוסף ללקוחות, מאסק ציין ש־Starlink יכולה להציע שירותים לחברות אחרות, ולאחרונה כתב בציוץ שאנשים שטסים במטוסים צריכים לבקש שירות Starlink מחברות התעופה.

שירות האינטרנט יוצר מקור של ביקוש ל־Starship , כך אמר מאט ווינצירל, פרופסור מביה"ס לעסקים של אוניברסיטת הארוורד שחקר את כלכלת החלל.

באופן היסטורי, מי שיוזם טילים גדולים שאין להם שימוש ברור מתמודד עם אתגרים: "אם אנחנו לא יודעים למה בנינו אותם, זו יכולה להיות יוזמה מפסידה", אמר ווינצירל, והוסיף שהוא חושב שהחברה תמצא לטיל שימושים אחרים.

חוזרים לירח

ל־Starship , בינתיים, יש לקוח אחד שמחויבותו מאושרת: נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, שבאפריל נתנה לחברה חוזה של 2.9 מיליארד דולר לפיתוח Starship כדי להטיס אסטרונאוטים בחזרה לפני הירח.

בזמן ש־SpaceX עובדת לפתח את Starship ו־Starlink, החברה בנתה עסק המבוסס על לקוחות ממשלתיים כמו נאס"א ומפעילות לוויינים מסחריות.

השווי של חוזי החברה עם לקוחות בסקטור הציבורי הגיע לכ־2.2 מיליארד דולר לשנה הפיסקלית של הממשלה 2021, לעומת 195 מיליון דולר עשור קודם לכן, על פי מאגר מידע של חוזים. SpaceX לרוב גובה מלקוחות פרטיים בין 60 מיליון ל־65 מיליון דולר על שיגורים של Falcon 9, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הערכת השווי של החברה זינקה כשהוכיחה שרכבי החלל שלה כמו Falcon 9 יכולים לעבוד כפי שהם אמורים ואז התחילה לבנות צי של לווייני Starlink. באוקטובר הוערכה SpaceX ב־100 מיליארד דולר, יותר מכפליים מההערכה שלה בקיץ של 2020, על פי PitchBook. הנתון האחרון נשען במידה רבה על סיכויי פרויקט Starlink בגלל שהביקוש הפוטנציאלי לאינטרנט מהיר בכל העולם גדול בהרבה מגודל שוק השיגורים לחלל, כך אומרים משקיעים.

טים פראר, יועץ לתעשיית הלוויינים, אמר שברוב המקומות בעולם, לקוחות אינטרנט לא יכולים להרשות לעצמם את הסכום ש־Starlink גובה או שהם מקבלים שירות טוב מספיק מחברות פס רחב מקומיות. ארה"ב היא השוק העולמי הטוב ביותר ללקוחות שיכולים להרשות לעצמם לשלם כ־100 דולר בחודש על מנוי ויש להם שירות פס רחב יחסית גרוע, אמר פראר.

"בשביל היכולת לשרת מיליוני אנשים בארה"ב, הם הולכים להצטרך לשגר עוד עשרות אלפי לוויינים, והדרך היחידה לעשות זאת במחיר נמוך מספיק היא שיהיה הטיל Starship", אמר. "מצד שני, זה לא בהכרח אומר שהשוק יהיה שם".