האמירויות יהפכו השבוע למדינה הראשונה בעולם שבה עובדים ארבעה וחצי ימים בשבוע. כך זה יראה בפועל

מהשבוע הבא, המגזר הציבורי באיחוד יעבור לארבעה וחצי ימי עבודה, ובכך האמירויות תהיה המדינה הראשונה שעושה זאת • המטרה: להתאים את המגזר הפיננסי ללו"ז של המערב, ולהשיג יתרון במסחר הבינלאומי באזור • וגם: כיצד המהלך ישפיע על חברות ישראליות הפועלות באיחוד?

אבו דאבי. יום ראשון יתווסף לסופ''ש, כפי שנהוג בעולם המערבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi
אבו דאבי. יום ראשון יתווסף לסופ''ש, כפי שנהוג בעולם המערבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi

החל מיום שבת, עם כניסת השנה האזרחית החדשה, באיחוד האמירויות יעברו לשבוע עבודה בן ארבעה ימים וחצי, כאשר יום ראשון יתווסף לסוף השבוע, כפי שנהוג בעולם המערבי. בכך האמירויות הפכה למדינה הראשונה בעולם המקצרת את שבוע העבודה מחמישה ימים.

ההחלטה התקבלה לפני שלושה שבועות ותהיה תקפה באופן גורף על המגזר הציבורי, לרבות מערכת החינוך, אוניברסיטאות ציבוריות או ממשלתיות.

כלל עובדי המגזר הציבורי אמורים לעבור לשבוע העבודה המקוצר, אך חברות קבלן המעניקות שירותים למגזר הציבורי (ניקיון, למשל), לא מחוייבות בקיצור השבוע.

על-פי ההחלטה, יום שישי יהפוך לחצי יום עבודה, עד לשעות הצהריים. לעובדים המוסלמים תינתן האפשרות לצאת מוקדם או לעבוד באותו היום מהבית, כדי לאפשר להם השתתפות בתפילות יום השישי המסורתיות.

המשמעות הכלכלית של ההחלטה היא סגירה של מוסדות רשמיים, לרבות הבנק המרכזי במדינה ואתרי פעילות מרכזיים בימי ראשון.

 
  

אבו דאבי ודובאי כבר הודיעו שיאמצו את ההחלטה גם לעובדי הממשל המקומי שלהן. מנגד, שארג'ה, העיר השלישית בגודלה באיחוד האמירויות, הודיעה כי תהפוך את יום שישי ליום חופש מלא. כלומר, מעבר לארבעה ימי עבודה, עם אפשרות לעבודה חלקית בימי ראשון כדי לענות על צרכי ציבור דחופים.

תחרות על השליטה העסקית באזור

בהודעה הרשמית של הממשלה האמירתית נאמר שמדובר במהלך שיתאים את המגזר הפיננסי בצורה הטובה יותר לעסקאות בינלאומיות. בימי ראשון העולם העסקי הבינלאומי עובד בעצימות נמוכה מאוד, הבורסות ברחבי העולם סגורות, וכך רוב המשרדים והחברות. או במילים אחרות, באיחוד האמירויות מתאימים עצמם ללו"ז העולמי.

ייתכן שבדיוק כאן נעוץ ההסבר המלא: האמירויות נמצאת בעימות סמוי עם כמה ממדינות המפרץ האחרות, בראשן סעודיה וקטאר, על השליטה העסקית הבינלאומית. יש בהחלטה יותר מאיתות לעולם שאבו דאבי ודובאי מתקדמות יותר מהמדינות המוסלמיות האחרות בסביבה.

ברמה הפרקטית, איחוד האמירויות זוכה ליתרון כלכלי יחסי, בין השאר מול העולם המערבי, על פני המתחרות באזור, בהן יום ראשון הוא יום עבודה, ושישי שבת מהווים ימי מנוחה.

גם חברות במגזר הפרטי מצטרפות

אוכלוסיית המדינה מונה כ-9.5 מיליון תושבים, מהם 8 מיליון זרים (ובאופן נקודתי יותר - 3 מיליון מהם הודים). כלומר, רוב העובדים באמירויות הם זרים, ורובם המכריע עובדים בחברות פרטיות במגזר העסקי. על אף שההחלטה לא מחייבת את המגזר הפרטי, חברות רבות כבר הודיעו על אימוצה וקיצור שבוע העבודה לעובדיהן. אולם, בחלק לא קטן מהן הוארכו שעות העבודה בימי העבודה שנותרו.

אחת מהחברות הגדולות באמירויות, דנובה גרופ, המתמחה במיזמי בנייה וסחר, הודיעה שתצטרף למהלך. לדברי יו"ר החברה, השינוי מעניק ממד חדש לרווחת העובדים.

היבט דומה העלתה חברת ICAI, המפעילה מכוני הכשרה למקצועות ניהול, ראיית חשבון ועסקים. בהודעה שפרסמה החברה נטען שהשינוי מסייע למשוך עובדים טובים, ובעיקר טאלנטים לעבוד בחברות באמירויות. הוא יסייע בתחרות על העובדים.

בנוסף, מדובר גם בצעדים משמעותיים גם חברות ישראליות הפועלות באמירויות. למשל, בהייטק התחרות גדולה, ושבוע העבודה המקוצר יכול להיות אטרקטיבי לעובדים מהעולם, לרבות ישראלים. כמו כן, המהלך יעניק לישראלים סופי שבוע ארוכים לחופשות מולדת.

באירופה עדיין בוחנים את ההשלכות של קיצור שבוע העבודה

העדויות ליעילות של שבוע עבודה מקוצר של ארבעה ימים הולכות ומצטברות באירופה. כמו כן, גם מספר הניסויים שנועדו לבדוק לעומק את ההשפעות הארוכות טווח על היעילות, הפריון, האיזון בין עבודה לפנאי ואפילו החיסכון האפשרי למערכות הבריאות כתוצאה מכך. אולם, שום מדינה לא נקטה עד כה בצעד משמעותי כמו איחוד האמירויות.

ספרד ואיסלנד מביעות עניין

בספרד, למשל, הממשלה תחל בפיילוט, שבו צפויות להשתתף כ-200 חברות, במטרה לבחון אחת ולתמיד את ההשפעה של קיצור שבוע העבודה על המשק (ולא רק הפחתת שעות העבודה השבועיות). חברות שירצו בכך יוכלו לקבל סבסוד מהמדינה תמורת קיצור השבוע לארבעה ימים הכוללים שמונה שעות עבודה ביום, והפריון של העובדים, לצד מדדים אחרים, ימדדו ויפורסמו בעוד כשלוש שנים. עלות הפיילוט מוערכת בכ-200 מיליון אירו.

גם באיסלנד נערך בשנים האחרונות מחקר ממנו עלה שקיצור שבוע העבודה והפחתת שעות העבודה השבועיות שמרו על הפריון של עובדים, כולל במגזר הציבורי. עוד עלה שההפחתה שיפרה את תחושת השגשוג ואיכות החיים של המשתתפים.

עורכי המחקר, שכלל 1% מהמועסקים במדינה (כ-2,500 עובדים) והתנהל בין השנים 2015-2019, הגדירו אותו כ"הצלחה מסחררת" ו"השראה לעתיד העבודה". הניסוי כלל הפחתה של בין ארבע לחמש שעות עבודה שבועיות, כלומר מ-40 ל-35-36 שעות עבודה. למרות שהמחקר לא בדק את קיצור מספר ימי העבודה מחמישה לארבעה, אמר אחד מהחוקרים לגלובס שעובדים רבים סיימו את עבודתם מוקדם יותר ביום אחד בשבוע, כך שבפועל הם עבדו 4.5 ימים.

יותר ימים, אבל פחות שעות מאמירויות

יש לציין, כי מבחינת שעות עבודה נטו, הצעד של איחוד האמירויות אמנם מפחית את כמותן, אך יש מדינות אירופיות שבהן מספר שעות העבודה השבועיות נמוך אף יותר, למרות שהן מתפרשות על פני חמישה ימי עבודה. שבוע העבודה באיחוד האמירויות יעמוד על 36.5 לאחר יישום הרפורמה, בעוד שבצרפת, אחת הכלכלות המובילות בעולם, כבר כיום שבוע העבודה הרשמי עומד על 35 שעות בלבד. מעסיקים בחברות גדולות גם אינם פונים לעובדים מחוץ לשעות העבודה, וישנו אפילו מנגנון המנתב אימיילים שנשלחו אחרי הצהריים ובלילה לשרתים מיוחדים, במקום להעביר אותם לעובד, כדי למנוע הפרעה בחיים האישיים.

הצמצום של מספר השעות ושל ימי העבודה הוא מגמה היסטורית. בתחילת המהפכה התעשייתית היה נהוג שבוע עבודה של 12 שעות בכל יום. בעקבות שביתת עובדים בברצלונה במהלך שנות ה-20 של המאה הקודמת, יום העבודה האירופי הצטמצם לשמונה שעות. בשנת 1940 הקונגרס האמריקאי קבע ששבוע העבודה יעמוד על 40 שעות, ומאז הולך ופוחת מספר שעות העבודה הפורמלי.

נזכיר שניסוי מפורסם שערכה חברת מיקרוסופט יפן, העלה כי התפוקה של העובדים זינקה ב-40% בעקבות ביטול העבודה בימי שישי. חלק מהחברות באירופה מנסות למשוך עובדים באמצעות הצעת שבוע עבודה מקוצר. הנושא נבחן ברמה גם בניו-זילנד, בפינלנד והיה גם הבטחת בחירות שלא מומשה של מנהיג מפלגת הלייבור הקודם בבריטניה ג'רמי קורבין.