מי יפקח על התחרות במשק? אלה שני המועמדים הפנימיים שהגיעו לקו הגמר

הליך האיתור והראיונות בוועדה לבחירת יו"ר רשות התחרות ארך חודשיים • הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא, פנתה למספר מועמדים מחוץ לרשות שסירבו ובסופו של יום ממליצה על עו"ד מיכל כהן ממלאת המקום המכהנת וד"ר אורן רגבי כלכלן הרשות • שרת הכלכלה תבחר מבין שניהם

מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

ועדת האיתור לבחירת הממונה על רשות התחרות בחרה בעו"ד מיכל כהן וד"ר אורן רגבי כמועמדיה לתפקיד. הוועדה העבירה הערב (ד') את המלצתה לשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, והיא תביא את בחירתה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

עוד קודם להכרעה הסופית, התקיימו היום שני ראיונות אחרונים מתוך 14 שנערכו במסגרת ועדת האיתור בראשות מנכ"ל המשרד ד"ר רון מלכא. הליך האיתור והראיונות בוועדה ארך חודשיים וכעת הגיע אל סיומו.

למרות רצון הוועדה באיתור מועמדים מחוץ לרשות, לבסוף הגיעו לשלב האחרון שני מועמדים פנימיים. ד"ר אורן רגבי כיהן משנת 2018 כסגן כלכלן ראשי בראש חטיבת המחקר ברשות התחרות ומשנת 2020 משמש ככלכלן הראשי, מנהל המחלקה הכלכלית ברשות התחרות. עו"ד מיכל כהן משנת 2006 משמשת בתפקידים משפטיים ברשות התחרות. שימשה בתפקיד סגנית בכירה ליועץ המשפטי (אזרחי), סגנית היועץ המשפטי (פלילי), יועצת משפטית ומאוגוסט 2021 משמשת מ"מ הממונה על התחרות.

ד''ר אורן רגבי, כלכלן רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרנו באר
 ד''ר אורן רגבי, כלכלן רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרנו באר

הערב נודע כי לתפקיד ניגשו 41 מועמדות ומועמדים, 20 מהם עמדו בתנאי הסף ואושרו על ידי נציבות שירות המדינה. הוועדה התכנסה לחמישה דיונים, במסגרתם הופיעו בפניה 14 מועמדות ומועמדים, אשר הגיעו לשלב הסופי של ראיונות עומק ובדיקת רקע רחבה לרבות ממליצים.

חברי הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא, כוללים את נציגת נש"מ חגית רשף, משנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד מאיר לוין נציג משרד המשפטים, השופטת בדימוס ד"ר איריס סורוקר, נציגת ציבור ועו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על רשות התחרות.

תפקיד יו"ר רשות התחרות התפנה בחודש מאי האחרון כאשר מיכל הלפרין עזבה, והוועדה הוקמה בחודש אוגוסט, אולם היא החלה לפעול רק בחודש אוקטובר. לצד המועמדים שהגישו עצמם לתפקיד, פנו אנשי הוועדה באופן יזום לאישים נוספים כדי שיגישו מועמדותם, כך בין היתר סיפר יו"ר הוועדה מלכא כי "פנינו לבתי המשפט לשופטת תמר בזק אך היא סירבה בשל העיתוי. יצאנו גם מגבולות הארץ, פניתי לאורי שוורץ שמכהן כראש חטיבת התחרות ב-OECD כי חשבנו שהוא ראוי והגענו גם לארה"ב - לפרופ' ברק אורבך באוניברסיטת אריזונה, פרופ' חוקר בתחום ההגבלים העסקיים". השמות שמלכא מונה בשיחה אמנם סירבו לתפקיד, אך מספקים הצצה להליך איתור המועמד, שהושקעה בו מחשבה רבה.

ד''ר רון מלכא, מנכ''ל משרד הכלכלה וראש ועדת האיתור / צילום: משרד החוץ
 ד''ר רון מלכא, מנכ''ל משרד הכלכלה וראש ועדת האיתור / צילום: משרד החוץ

מלכא הודה לחברות וחברי הוועדה על הירתמותם וציין כי "נוכח האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני הכלכלה הישראלית, לרבות המלחמה ביוקר המחיה, עומד בפני הממונה על התחרות אתגר מרכזי והוא טיפול בכשלי השוק אשר פוגעים בתחרות החופשית, יהיה עליו לזהות חסמים לתחרות באופן אקטיבי ולפעול להסרתם. הממונה יצטרך לפעול בצורה נחרצת בכל מקרה של הפרת חוק התחרות ולאכוף אותו בנחרצות. הממונה נדרש לבצע ניהול ובקרה על פעילות המונופולים ויצירת מנגנונים אשר יביאו לאיזונים נכונים ומיצוי פוטנציאל הצמיחה של המשק. כממונה על חוק הריכוזיות במשק יהיה על הממונה על התחרות לפעול לויסות הריכוזיות הגבוהה ולאכיפת חוק הריכוזיות היכן שנדרש. נוכח האמור לעיל, עשינו, חברות וחברי הוועדה, כל מאמץ והפכנו כל אבן על מנת לאתר את המועמד הראוי ביותר בעינינו למשימה חשובה זו. אנו מאחלים לממונה שייבחר הצלחה בתפקידו המשמעותי".