הפספוסים הגדולים של האנליסטים ב-2021: לא צפו את הזינוק בשוקי המניות, את הצמיחה והאינפלציה

ממוצע התחזיות של הפעילים והאנליסטים בשנה שעברה לביצועי השווקים ב-2021, גם המקומי וגם האמריקאי, עמד על צפי לעליות שנתיות שנעו סביב כ-10% בשני השווקים • בפועל מדד ת"א 35 ומדד S&P 500 מסכמים כל אחד מהם את 2021 עם ניתור מרשים של סביב כ-30%

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

אם משבר הקורונה סיפק לאנליסטים ולכלכלנים את ההסבר לפספוס התחזיות שסיפקו לשנת 2020, הרי בשנה המסתיימת כעת אנו מביטים בתמונת מראה לכך - עוצמת הפריחה והשגשוג מהם נהנו השווקים לאחר משבר הקורונה, והמשך נסיקת המדדים שהחלה כבר במהלך 2020, היו הרבה מעבר למה שצפו האנליסטים והכלכלנים.

בשורה התחתונה, גם ערב שנת 2021 התקשו החזאים לספק תחזיות מדויקות לצפוי להתרחש בשווקים, כפי שקורה כמעט מדי שנה - שהרי כל שנה וה"הפתעות" שהיא מביאה עימה.

כך, ממוצע התחזיות של הפעילים והאנליסטים בשנה שעברה לביצועי השווקים ב-2021, גם המקומי וגם האמריקאי, התברר כזהיר ומסויג במיוחד לנוכח המציאות, עם צפי לעליות שנתיות שנעו סביב כ-10% בשני השווקים, בעוד שבפועל מדד ת"א 35 ומדד S&P 500 מסכמים כל אחד מהם את 2021 עם ניתור מרשים של סביב כ-30%.

 
  

גם בזירת המאקרו הכלכלנים והאנליסטים התקשו לחזות במדויק, בעיקר כך נראה לנוכח ההתאוששות החדה שהציג המשק המקומי, ביחס לציפיות שהיו עם סיומה של 2020. בדיעבד, החששות מהשפעות שליליות אפשריות של המשך משבר הקורונה על פעילות המשק היו גדולים משמעותית ממצבו של המשק בפועל, שבסיכום שנתי נהנה מעלייה חדה בפעילות העסקית.

בממוצע, העריכו האנליסטים והכלכלנים צמיחה של קצת יותר מ-4% שיציג המשק הישראלי בסיכום שנתי, בעוד שבפועל צמיחה זו הייתה חזקה משמעותית. על פי מרבית ההערכות האחרונות, הצמיחה במשק בישראל תסתכם השנה בכ-6.5%-7%, לפי כמה גופים שפרסמו תחזיות לקראת סיום השנה, שנימקו זאת בעיקר בזכות ההתאוששות החדה שהציג המשק ממשבר הקורונה, וגם בהשפעת עדכון מתודולוגיה של הלמ"ס.

קלעו בריבית ובשער הדולר

עוד על-פי ההערכות האחרונות, האינפלציה השנתית בישראל ב-2021 תסתכם בכ-2.5%, לעומת תחזית לאינפלציה שנתית בשיעור של 0.6% שנתנו, בממוצע, הכלכלנים והאנליסטים בתחזיותיהם טרם תחילת השנה.

לעומת אלה, בעניין הריבית החזאים קלעו במדויק, כשהעריכו כי זו תעמוד בסוף השנה על 0.1% - בדומה לשיעורה הנוכחי ולזה שהיה גם בסוף השנה שעברה.

גם לגבי שער הדולר תחזיות הכלכלנים והאנליסטים היו קרובות למציאות, עם הערכה כי שוויו של הדולר יעמוד בסוף השנה על 3.2 שקלים - קרוב לערכו הנוכחי ברמה של 3.1 שקלים, וזאת אחרי שנחלש בסיכום שנתי בכ-3%.

יש להדגיש, כי בכל הקטגוריות והתחזיות מדובר בנתונים ממוצעים של הגופים שלקחו חלק בפרויקט בשנה שעברה.