ההימור השתלם לה: שנה להחלטה הדרמטית של אפל

בשנה שעברה, ענקית הטכנולוגיה אפל הודיעה על גירושים: לא עוד מעבדים מאינטל, אלא פיתוח מעבדים עצמאיים שלה בשם M1 למחשבים שלה • ההחלטה הזו הניבה לה הכנסות גדולות יותר בחטיבת ה-Mac • מה אפל עשתה נכון?

מתוך ההכרזה על M1 בנובמבר 2020 / צילום: צילום מסך, אפל
מתוך ההכרזה על M1 בנובמבר 2020 / צילום: צילום מסך, אפל

זה היה שינוי הכיוון הגדול של אפל בשנה שעברה, ואפשר להגיד שזו הייתה החלטה נכונה: פירוק החבילה עם אינטל. למכשירים הקטנים, האייפונים והאייפדים, אפל פיתחה מעבדים בצורה עצמאית ולא השתמשה בחברה חיצונית מאז ומתמיד. לעומת זאת, המחשבים שלה נהנו ממעבדי אינטל למשך 15 שנה. בשנה שעברה, בחודש נובמבר 2020, הכריזה אפל על מעבד עצמאי בשם M1.

עד אותה נקודה, השינויים שבוצעו במחשבי ה-Mac של אפל היו סמנטיים, שינוי עיצוב כזה או אחר, פיצ'ר אחד יותר או פחות ושדרוגים קלים ולא משמעותיים. ההחלטה לקחת מעבד אין-האוס של אפל, גרם לה להביא בשורות משמעותיות והחדשנות פרחה מחדש. אז מה בדיוק היה הסיפור שם?

כשהחברה הכריזה בנובמבר 2020 כאמור על ההתרחקות מאינטל, הרבה הרימו גבה: עד כמה אפל באמת תצליח לפתח מחשבים ניידים ושולחניים שיהיו מוצלחים? עד כמה אפל תדע לפתח מחשב בלי העבודה הצמודה של אינטל והביצועים הטובים? יותר מזה - הלקוחות שבוחרים במכשירי ה-Mac השונים, עושים את זה בגלל ההצלחה בעמידה נגד עומסים ותמיכה ביתרונות משמעותיים. לכן נשאלת השאלה - עד כמה המעבדים העצמאיים של אפל ידעו לספק את הסחורה?

ענקית הטכנולוגיה הכניסה את המעבד החדש דאז, M1, למכשירי ה-MacBook Air שלה. הלקוחות קיבלו מכשיר הרבה יותר חזק מהדורות הקודמים - לפי אפל, המכשיר מהיר פי שלושה מהדור הקודם. יותר מזה, ברחבי העולם הסקירות של המחשב הצביעו על חיי סוללה ארוכים יותר ועבודה שקטה יותר למרות הביצועים העמוסים. וכאן התחילה ההצלחה.

עזר לצמיחה של 70% בהכנסות ה-Mac

בחודש אפריל, חברת אפל דיווחה על הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני הפיסקאלי. מנכ"ל החברה, טים קוק, אמר שהשבב העצמאי שלהם, M1, עזר לצמיחה של 70.1% בהכנסות ה-Mac שלהם. ההכנסות האלו, ברבעון המדובר, הגיעו ל-9.1 מיליארד דולר. וזה לא נעצר פה, גם ברבעון השלישי הפיסקאלי שלה, ההכנסות עלו ב-16% משנה לשנה.

באותה תקופה אפל השיקה את ה-iMac שלה, גם הוא עם המעבד החדש M1. למעשה, אפשר להצביע על ההשקה הזו בתור הפריחה המשמעותית של אפל בחדשנות מבין כל מוצריה. המכשיר הגיע עם בשורה עיצובית מרשימה - גוף מתכת דק, שנראה כאילו מדובר רק במסך, המגיע במגוון צבעים ססגוניים והצליח למשוך הרבה לקוחות. לצד זאת, המכשיר היה דק הרבה יותר מהדגמים הקודמים שהיו עם מעבדי אינטל והיו שיפורים משמעותיים כמו תצוגה חדה להבדיל מהאחרים.

אבל בכל סיפור הצלחה, יש גם בעיות. ברבעון הרביעי הפיסקאלי של אפל, דווחה האטה בהכנסות של ה-Mac. לפי הדוחות של החברה, ההכנסות צמחו רק ב-1.6% בלבד. ההסבר לנתון הזה אפשר לתלות בגורמים חיצוניים לאפל: צרות בשרשרת האספקה העולמית שהקשו על אפל לעמוד בהיקף הביקושים שנבעה ממגפת הקורונה. חשוב לציין גם שהרבעון הרביעי לא כלל בתוכו את ההכנסות מהמכשיר שעורר סערה אדירה, ה-MacBook Pro. המקבוק פרו הושק בחודש אוקטובר והוכיח שמחשבים מסוג זה יכולים לעמוד בעומסים משמעותיים במיוחד.

המהלך עשה לה רק טוב

הדגמים הגיעו בשני גדלים, 14 ו-16 אינץ', עם ProMotion לדגמים האלו, משמע קצב ריענון מותאם עד 120 הרץ (קצב ריענון של המסך יהיה בהתאם לשימוש שלכם). במחשבים האלו אפל למעשה הכניסה מעבדים אף יותר משופרים מה-M1 שהציגה עד אותה נקודה, M1 Pro ו-M1 Max, שיכולים להתמודד עם קבצי וידיאו ברזולוציה גבוהה ועם משימות אינטנסיביות אחרות. המסך במחשבים האלו היה הרבה יותר בהיר והיה עם תצוגה חדה ונהדרת. צריך להגיד מילה טובה גם על חיי הסוללה הטובים של המחשבים האלו.

אז מה אפל עשתה נכון? במקום לסמוך על חברה אחרת ועל השיפורים שהיא תכניס לשבבים שלה, אפל יכולה ללכת בדרך הרבה יותר בטוחה ולהחליט עד כמה החומרה והתוכנה ישתנו או איך יראו המוצרים החדשים שלה, כי היא זו שמפתחת את המעבדים. לדוגמה, בעתיד הקרוב, פיצ'ר שיש ב-macOS Monterey יאפשר למחשבים שפועלים בעזרת המעבד M1 לשתף מקלדת ועכבר עם אייפד, ויהיה אפשר לשלוט במספר מכשירים בו זמנית. 

ברחבי העולם, המומחים והדיווחים מצביעים על המשך מגמת הצמיחה בשנה הבאה. הדגמים החדשים שאמורים להגיע צפויים לעורר גם הם סערה משמעותית בגלל המעבד העצמאי. לדוגמה, אחד הדיווחים שיש כרגע בעולם הוא של Ming-Chi Kuo, ונכתב כי משקפי ה-AR של אפל קרובים, והם עשויים להשתמש גם ב-M1. כך למעשה המשקפיים יוכלו להחזיק משימות אינטנסיביות יותר. אפל אמנם לא מובילה את החדשנות ומפציעה עם הפיתוחים החדשים והמרשימים ביותר, אבל הגירושים מאינטל והמעבר לפיתוח מעבדים בעצמה- עשה לה רק טוב.