ישראל מיישרת קו עם אירופה וארה"ב בהתמודדות עם הקורונה

כמו חלק ממדינות אירופה, גם ישראל נמנעת מסגר או מאימוץ הגבלות חמורות • עם זאת, ההחלטה להעניק חיסון רביעי לבני 60 ומעלה היא תקדים • ברוב שטחי בריטניה, למרות שבירת שיאי תחלואה, ההגבלות מינוריות • הולנד עדיין נשארת "סמן קיצוני" - תושבי המדינה עדיין נמצאים בסגר שהוכרז לפני כשבועיים

הקניות שלפני חג המולד בבריטניה. מתכוננים להגבלות / צילום: Associated Press, David Cliff
הקניות שלפני חג המולד בבריטניה. מתכוננים להגבלות / צילום: Associated Press, David Cliff

המדיניות הישראלית "מיישרת קו" עם חלק ממדינות אירופה שנמנעות מסגר או מאימוץ הגבלות חמורות. עם זאת, ההחלטה להעניק חיסון רביעי לבני 60 ומעלה היא תקדים. כמו בישראל, החשש משיתוק המשק הוביל לקיצור הזמן הדרוש לבידוד לחולים, ואף לפטור מבידוד למחוסנים. זו תמונת המצב בבריטניה, בצרפת, בארה"ב וככל הנראה בקרוב גם בגרמניה. יש לציין שמבצע החיסונים האירופאי התנהל באיחור של 3-4 חודשים לעומת הישראלי. בנוסף, שיעור גדול יותר מהתושבים התחסנו ב"בוסטר" בחודשיים האחרונים, והוא עדיין מספק הגנה מתחלואה ומהדבקה.

ברוב שטחי בריטניה, למרות שבירת שיאי תחלואה, ההגבלות מינוריות. גם עם ממוצע של כ-190 אלף מקרים חדשים ביום בשבוע האחרון, חגגו תושבי אנגליה (לעומת סקוטלנד ו-וויילס) את ערב הסילבסטר במסיבות המוניות. שיעור התחלואה בבריטניה התייצב על רמה גבוהה מאוד, אך לא כפי שהיה לפני כשבועיים.

בבריטניה ישנה חובת עטיית מסכות בחללים סגורים, כולל בתחבורה ציבורית, ושימוש בתו ירוק במועדונים, ברים ובאירועים. ההמלצה למי שנחשף לחולה לבצע בדיקות באופן יומי אחרי החשיפה, אך מי שמחוסן אינו דרוש לבידוד. זמן הבידוד לחולים קוצר לשבעה ימים בעקבות החשש ממחסור בעובדים חיוניים.

במקומות אחרים באירופה נזהרים יותר. צרפת, שעברה את רף ה-200 אלף מאומתים ביום החזירה את חובת עטיית המסכות בחוץ בערים מרכזיות והגבילה אירועים. הממשלה קיצרה את זמן הבידוד לחולים לחמישה ימים אם מתקבלת תוצאת בדיקה שלילית. המדינה תאסור צריכת אוכל בבתי קולנוע וברכבות, והממשלה הפצירה במי שיכול - לעבוד מהבית. באיטליה, המתמודדת עם גל תחלואה, נאסרה הכניסה על לא מחוסנים למקומות סגורים רבים, כולל מסעדות ובתי קפה. הממשלה סגרה את המועדונים עד סוף ינואר, וגם חגיגות השנה החדשה בוטלו.

בגרמניה הודיעה הממשלה שתאמץ כללים שיותאמו להתמודדות עם האומיקרון. בין היתר, שוקלים לפטור מבידוד את מי שנחשפו לחולה, אך מחוסנים, רק בתנאי בהצגת בדיקה שלילית. עד כה, גרמניה לא נקטה צעדים חריגים, מלבד הגבלת התקהלויות וביטול חגיגות הסילבסטר. כעת עולה מספר החולים, והממוצע היומי עומד על כ-27 אלף מקרים. המדינה אימצה כבר לפני יותר מחודש הגבלות חריפות על מי שאינם מחוסנים.

הולנד עדיין נשארת "סמן קיצוני" של מדיניות ההתמודדות עם הקורונה. תושבי המדינה עדיין נמצאים בסגר שהוכרז לפני כשבועיים, הכולל את סגירת כל החנויות הלא-הכרחיות.
בארה"ב, המרכז למניעת ולבקרת מחלות קיצר את הבידוד לחולי קורונה מ-10 ל-5 ימים, בתנאי שאין להם סימפטומים. הוא גם פטר מחוסנים מבידוד אם נחשפו לנגיף, אך הנחה אותם להיבדק 5 עד 7 ימים אחרי החשיפה.