רוכבת על התפשטות האומיקרון: אילקס צפויה לספק בדיקות PCR בשווי של 60 מיליון שקל

סכום ההזמנה הנוכחית ממשרד הבריאות מגדיל את היקף הכנסות מעבדת הקורונה של אילקס מאז שהוקמה, ל-310 מיליון שקל • מניית חברת הציוד הרפואי זינקה בכ-40% בחודשיים האחרונים והשלימה טיפוס של 170% מפרוץ המגפה

משה בן שאול ותמי גלילי, יו"ר ומנכ"לית אילקס מדיקל / צילום: שלומי יוסף
משה בן שאול ותמי גלילי, יו"ר ומנכ"לית אילקס מדיקל / צילום: שלומי יוסף

כאשר חברת האבחון והמכשור הרפואי אילקס השקיעה כ-20 מיליון שקל בהקמה של מעבדת בדיקות קורונה בסוף 2020, היו מי ששאלו מה ייעשה במעבדה הזו אחרי שהקורונה תעבור. מאז עברה שנה, ונראה כי המעבדה כבר החזירה את ההשקעה בה, ומנגד לא נראה שהקורונה הולכת לשום מקום. למעשה, מערך הבדיקות מתוח כמעט עד שיא הקיבולת שלו, ותורים ארוכים מאי פעם משתרכים בדרך לעמדות.

אילקס מדווחת כעת כי בהמשך להודעה מסוף אוקטובר 2021, בדבר זכייתה במקום
הראשון במסגרת הפנייה הפרטנית הראשונה שפרסם משרד הבריאות לרכישת שירותי מעבדות לבדיקות PCR-RT, לזיהוי וירוס הקורונה, היא קיבלה הזמנה מהמשרד בסך כ-60 מיליון שקל לאספקה עד ליום 2 בפברואר 2022. החברה מעריכה כי עד למועד הדיווח היא כבר סיפקה כ-40% מהיקף ההזמנה. כן להערכתה, בשל העלייה בהיקף
התחלואה, ובעקבותיה העלייה המשמעותית במספר הבדיקות שמבצעת המעבדה מדי יום, היא תסיים לספק את מלוא ההזמנה עוד קודם למועד האמור. סכום ההזמנה הנוכחית מגדיל את היקף ההכנסות של מעבדת הקורונה של אילקס מאז שהוקמה ל-310 מיליון שקל. 

התאוששה מהשפל של רכישת מדטכניקה 

אילקס מדיקל  נסחרת לפי שווי של יותר מ-1.8 מיליארד שקל לאחר שבחודשיים זינקה המניה בכ-40% - עלייה המיוחסת להופעת וריאנט האומיקרון של הקורונה בסוף נובמבר. ממרץ 2020, פרוץ המגפה, הוסיפה המניה לשוויה 170%.

אילקס עוסקת ביבוא ושיווק של מכשור וציוד רפואי ובפיתוח וייצור מכשירי הנשמה. החברה הוקמה ב-1977 על ידי ד"ר משה בן שאול, המשמש כיו"ר החברה וחולש עם בני משפחתו על כ-62% ממניותיה. בתו תמי גלילי משמשת כמנכ"לית אילקס.

החברה פעלה מתחילת דרכה בתחום השיווק של בדיקות לאבחון רפואי, והצליחה בעיקר בשיווק בדיקות לבנקי דם בישראל ובאפריקה. ב-2011 רכשה אילקס את חברת שיווק הציוד הרפואי מדטכניקה, אשר פועלת בעיקר בישראל. בסמוך לאחר העסקה נראה היה כי המיזוג אינו עולה יפה ומניית אילקס צנחה, אולם מאז אותו שפל היא התאוששה והוסיפה לערכה לא פחות מ-1,400%.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021, רשמה אילקס הכנסות של כ-805 מיליון שקל ורווח נקי של 155 מיליון שקל. מדובר בצמיחה של 19.4% בהכנסות ושל 61% ברווח לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

מפנה את המזומנים לרכישות

ההכנסות של החברה מהקורונה כוללות את ההזמנות שתוארו לעיל וכן פעילות נוספת בתחום הקורונה בדרום אפריקה, ואספקה של בדיקות סרולוגיות בישראל. כל מגזר הדיאגנוסטיקה של החברה רשם בינואר-ספטמבר 2021 הכנסות של 537 מיליון שקל, לעומת 245 מיליון למגזר הציוד הרפואי (מדטכניקה). בשנת 2020 כולה (שרק בסופה הוקמה מעבדת הקורונה) הציגה פעילות הדיאגנוסטיקה הכנסות של 459 מיליון שקל.

בנוסף, אילקס מחזיקה בחברת מכשירי ההנשמה פלייט, אשר נהנתה מקפיצה בהכנסותיה הודות לביקוש המוגבר למכשירי הנשמה בעקבות פרוץ הקורונה. ב-2020 רשמה פלייט הכנסות של 78 מיליון שקל, ובהמשך בתשעת החודשים הראשונים של 2021 פחת קצב המכירות והגיע ל-20 מיליון שקל. 

את המזומנים הרבים הזורמים לקופתה אילקס מפנה כעת לרכישות. עם פרסום דוחותיה לרבעון השלישי של 2021, ציינו בחברה כי היא תחלק את השקעותיה 70% לפעילות סינרגטית לזו שלה, ו-30% להשקעות פיננסיות בחדשנות טכנולוגית. בינתיים הספיקה אילקס לרכוש בשנה החולפת כ-15.4% מחברת הטיפול בסרטן Starget Pharma תמורת 3 מיליון דולר, וכ-8.3% מחברת תאי הגזע הבורסאית קדימהסטם, תמורת 3 מיליון דולר גם כן.