חברות ממשלתיות: להתאים את הסכמי השכר למגזר הפרטי

בניגוד לאחיותיה הגדולות לתעשייה הביטחונית - רפאל והתעשייה האווירית שמעסיקות ביחד כ-23 אלף עובדים - בחברת תומר, עם כ-500 עובדים בלבד, לא צפוי מחסור במהנדסים בשנים הקרובות • למה? שם, בניגוד לחברות ממשלתיות אחרות, חתמו על הסכם שכר מודרני מול משרד האוצר, שמתאים את התנאים למגזר הפרטי

ראשי ההסתדרות וראשי תומר חותמים על ההסכם (מנכ''ל תומר, מורדי בן עמי השני מימין) / צילום: דוברות ההסתדרות
ראשי ההסתדרות וראשי תומר חותמים על ההסכם (מנכ''ל תומר, מורדי בן עמי השני מימין) / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת תומר היא חברה ממשלתית בת כ-500 עובדים שעוסקת בפיתוח וייצור של מנועים רקטיים. בניגוד לאחיותיה הגדולות לתעשייה הביטחונית - רפאל והתעשייה האווירית שמעסיקות ביחד כ-23 אלף עובדים - בתומר הקטנה לא צפוי מחסור במהנדסים בשנים הקרובות. לפני שבועות ספורים חתמו בתומר על הסכם שכר מודרני מול משרד האוצר, שמתאים את התנאים למגזר הפרטי: אפשרות לגייס עובדים בשכר שונה, לתמרץ ולקדם עובדים מצטיינים - ופיטורין למי שאינו מתאים.

כך, לכאורה, נמצא הפיתרון לשמר כוח-אדם איכותי ולגייס צעירים למגזר הציבורי. כולם מסכימים שההייטק הוא הקטר של המשק, אבל כדי שימשוך עמו את כל הקרונות ולא ידרוס אותם, בפרט כשמדובר בכוח-אדם נחוץ לתעשייה הביטחונית הרגישה, צריכה המדינה להתאים את מבני השכר המיושנים.

באוצר מחפשים פתרונות

השכר במגזר הציבורי לרוב נמוך משמעותית מאשר במגדלי ההייטק, וגם הקביעות שבעבר היוותה כוח משיכה לשירות המדינה, כבר פחות אטרקטיבית עבור עובדים צעירים. באוצר יודעים שהתעשייה הביטחונית אף פעם לא תגיע לרמות שכר של ההייטק, אבל מנסים להכניס כלים שיהפכו את העבודה בשירות המדינה לאטקטיבית יותר עבור "טאלנטים".

בממונה על השכר במשרד האוצר היו שמחים להרחיב את המודלים שיושמו בחברת תומר לחלקים נרחבים הרבה יותר במגזר הציבורי, כולל בתעשייה הביטחונית. רבות דובר על משרות מיותרות במגזר הציבורי, אבל לצידן יש מחסור וביקוש גבוה באנשי טכנולוגיה. בתעשייה האווירית קיים מודל שכר מיושן שמקשה לתמרץ את העובדים הטובים, אבל גם מונע פגיעה בעובדים בעלי הספק נמוך יותר. כך, פעמים רבות מהנדס איכותי ירוויח הרבה פחות ממקבילו המצטיין הרבה פחות, רק בגלל ותק. ברפאל ישנו דווקא מודל קצת יותר גמיש שמאפשר תמרוץ מסוים לפי הישגים.

ההנפקה של התעשייה האווירית די תקועה כיום, אבל גם אם היא תושלם - כנראה שהחברה תישאר ברובה בשליטה ממשלתית (מעל 50%). העובדים ימשיכו להיות כפופים להסכמי שכר מול הממונה על השכר באוצר. בימים אלה נמצאים נציגי העובדים בשיחות מול הממונה, כשעל הפרק גם פיצויים לעובדים בגין ההנפקה. כרגע עוד לא ברור אם הם יינתנו ככסף מזומן או כמניות בחברה. באוצר מעדיפים את האפשרות השנייה, כדי לתת לעובדים אינטרס בהצלחת החברה.

כך או כך, הסכם השכר החדש ידרוש אומץ מהנהגת תע"א באימוץ מודלים חדשים, אם היא תרצה באמת להפוך את החברה ליעילה ואטרקטיבית למהנדסים - כמו בהייטק.