שיא הפריחה: 4 מסלולים לכל המשפחה בעקבות הנרקיסים

עם כל הכבוד לכלניות, הן לא היחידות ששווה לנסוע בשבילן • מהגליל העליון ועד דימונה - אלה כמה מריכוזי הפריחה הכי מרשימים בארץ

נרקיסים בפריחתם / צילום: אורלי גנוסר
נרקיסים בפריחתם / צילום: אורלי גנוסר

ימי ראשית החורף הם ה"קיו" לפריחה המרהיבה, ולעתים די באירוע גשם אחד כדי לעורר את הבצל בתת הקרקע. זו הסיבה שנרקיסים יכולים לפרוח גם במדבר, אך הם נפוצים גם באזורים לחים. הנרקיס מוציא מאדישות גם כאלה שלא מגדירים את עצמם חובבי פרחים, חוץ מבעלי חיים שמעדיפים לשמור על מרחק מהבצל, שעבורם הוא רעיל.

לכבוד מלך הביצה העדין והיפה, פרח שמאבד בתי גידול בארץ וכדאי לשמור עליו, ולכבוד הפריחה הלבנה שבלבה חוצפה צהובה, בחרתי ארבעה ריכוזי פריחה מהמרשימים בארץ.

שמורת טבע תל אנפה

דמיינו תל בזלתי קטן, רק עשרה מטרים גובהו, שמתכסה מדי דצמבר בשמיכה מוריקה מנוקדת לבן צהוב וריח צוף מתוק ממלא את האוויר. חלקת אלוהים הקטנה הזו היא אוצר היסטורי ובוטני, כי מצד אחד נמצאו כאן ממצאים ארכיאולוגיים מתקופות קדומות, בחלקן מצאו שרידי עיר גדולה שהתל עמד במרכזה ושימש כאקרופוליס. צריך גם לזכור שעמק החולה היה פעם ביצה ענקית וטובענית, בית גידול מושלם לנרקיסים. לאחר הייבוש, הם נותרו בעיקר על התל והשטחים מסביב הוסבו לחקלאות.

שביל צר מטפס על מרומי התל, הנוף מסביב נפלא, ואלות אטלנטיות סוככות מעל. תנשמו עמוק את הניחוח המעלף, הוא נדיר במחוזותינו.

מיקום: גליל עליון, כביש 918 (צומת גדות - חורשת טל) צפונית למפגש עם כביש 9779
אורך מסלול: מעגלי, פחות מקילומטר
דרגת קושי: קלה, לכל המשפחה

מלך הביצה, אבל לא מפונק. אפשר למצוא אותו אפילו במדבר / צילום: אורלי גנוסר
 מלך הביצה, אבל לא מפונק. אפשר למצוא אותו אפילו במדבר / צילום: אורלי גנוסר

אחו נוב

כמה חבל שהמילה "אחו"' הולכת ונעלמת מהשפה, ולמרות שהמקום מוכר כשמורת אירוס ביצות נוב, הרי שפעם כינו אותה בשם הציורי אחו. השמורה הזו היא ביצה פר אקסלנס, בית גידול לח שנוצר משילוב מדויק בין סוג קרקע, שיפוע וכמובן משקעים, לאורך החורף יש בה מופעי פריחה מתחלפים.

אחרי סתווניות וחלמוניות הגיע תורם של הנרקיסים והם פורחים בשטח במקבצים מרשימים, שיא הפריחה. כדאי להגיע למסלול חמושים במגפיים, אבל יש מקטע סלול ומונגש לבעלי מוגבלויות ולעגלות ילדים.

מיקום: רמת הגולן, כביש 98 בכניסה למושב חיספין
אורך מסלול: מעגלי, כקילומטר
דרגת קושי: קלה, לכל המשפחה

עמק הנרקיסים, פי גלילות

אם יש אדם שצריך להודות לו על כך שעמק הנרקיסים עדיין פורח, זהו יואב קרמר, תושב שכונת נווה אפקה הסמוכה, שגילה בוקר אחד את התוכנית להקים בעמק שכונה חדשה והחליט להיאבק.

מדובר בשטח חקלאי שמוצף מדי חורף, ואז מתרחש הקסם ואלפי נרקיסים מבצבצים מהאדמה וכובשים את האזור בסערה. מאחר שזהו אחד השטחים הפתוחים האחרונים בגוש דן, רתם קרמר את הקהילה ויחד הובילו מאבק לשימור ערכי הטבע. אך בישראל כמו בישראל, אם לפני למעלה מחודש בוטלה התוכנית ונראה שהמחאה השתלמה, הרי שכעת הוגשה התוכנית לותמ"ל מחדש.

אך התושבים לא מתכוונים לוותר. ובצדק. זוהי פיסת טבע נדירה ובית גידול ייחודי לחי ולצומח. מטיילים רבים עולים לרגל, פוקדים את אקו פארק גלילות הסמוך על מערות הקבורה שבו, חוצים את נחל אחיה (לא לשכוח להביא מגפיים) ונהנים מהיופי של הפרח האצילי.

מיקום: רמת אביב - נאות אפקה (כניסה מרחוב דרזנר 1)
אורך מסלול: מעגלי, עד שלושה קילומטרים - נתון לבחירתכם
דרגת קושי: קלה

שביל הנרקיסים בדימונה

המדבר הוא לא בית גידול קלאסי לנרקיסים, אבל פריחתם מעידה שפעם שררו באזור תנאים אחרים.די בשיטפון אחד להרוות את הקרקע ולעורר פריחה. שביל הנרקיסים, המסומן בכחול, יוצא מדימונה מזרחה אל נחל דימונה, והוא משלב כל מה שיפה במדבר: מצוקים, מחשופי סלע, מפל, ואדיות, גבעות, תצפיות נוף ופריחה הורסת. הדרך עולה לגבעה עם תצפית יפה, יורדת לוואדי, וכעבור קילומטר בלבד מגיעים למפגש בין שני ערוצים קטנים, וכאן מתרחש הפלא. הנרקיסים פורצים מתוך גומות קרקע הפזורות במשטחי סלע, שאוגרות מים ומאפשרות חיים.

מיקום: דימונה, חניון בקצה המזרחי של רחוב הרב אלנקווה
אורך המסלול: מעגלי, כקילומטר
דרגת קושי: קלה