זה (לא) רק ספורט: הליגות הגדולות בארה”ב מניבות תשואה חלומית

משבר הקורונה גרם לבעלי קבוצות רבים לנטוש את המערכה, אך החזקה בקבוצת ספורט אמריקאית מייצרת תשואה גבוהה בהרבה משוק המניות • לעומת זאת, הכדורגל האירופאי מציג מודל בעלות מסוכן • והדבר הבא עבור אנשי עסקים? הפורמולה 1 בדרך לזינוק משמעותי

תשואה גדולה משוק המניות: ליגת ה־NFL / צילום: Shutterstock
תשואה גדולה משוק המניות: ליגת ה־NFL / צילום: Shutterstock

האם כניסה לקבוצת ספורט היא עסק שיכול להניב תשואה טובה? הדיון הזה הופך בתקופת הקורונה להרבה יותר פרקטי - בשנתיים האחרונות ניכר שיעור גבוה של בעלים שנטשו את המערכה ומכרו קבוצות שהיו בבעלותם, כדי להזרים הון ולהחזיק את העסקים האחרים שלהם מעל המים.

חלק מהעסקאות נעשו במחיר נמוך מאוד, מה שמשקף את אי הוודאות שיצרה הקורונה ואת ההפנמה שבשנים הבאות העיסוק המרכזי לא יתרכז בהצמחת העסק, אלא בכיסוי החובות שנותרו.

העסקה האחרונה שנותנת אינדיקציה על הייאוש של הבעלים, היא מכירת קבוצת הפרמיירליג סאות’המפטון לידי איש העסקים הסרבי דרגון סולאק, בשווי של 125 מיליון ליש"ט.

כלל האצבע במכירה של קבוצות ספורט קובע, פחות או יותר, את שווי המועדון לפי מכפיל של בין 5 ל-6 של המחזור השנתי. גם אם לוקחים את הרף התחתון (מכפיל 5), סאות’המפטון שהכניסה 126 מיליון ליש"ט בעונה האחרונה הייתה "אמורה" להימכר לפי שווי של כ-600 מיליון ליש"ט. זו דוגמה שמשקפת כמובן את משבר הקורונה, ואת ההזדמנויות שמריחים אנשי עסקים להיכנס לקבוצות ספורט במחיר מופחת, תוך הנחה שהעסק יתייצב ואחרי השבחה קצרה יימכר ברווח.

רצו להחזיק צעצוע, קיבלו תשואה

את ההזדמנות בהחזקה בקבוצת ספורט רואים בעיקר בספורט האמריקאי. לפני עשור, בעלי הון רכשו קבוצת מקצועניות בארה"ב, בעיקר מתוך רצון להחזיק "צעצוע" לצד העסקים המניבים. כיום, הם רואים שהצעצוע הזה ייצר להם את התשואה הגדולה ביותר מכל עסק אחר, כולל נדל"ן, והרבה יותר מפעילות בשוק המניות.

לפי בדיקה של "פורבס", ב-20 השנים האחרונות נסק שווי קבוצה ממוצעת באחת מארבע הליגות הגדולות בארה"ב (NBA, NFL, MLB, NHL) במאות אחוזים. שווי ממוצע של קבוצת NBA שעמד ב-2001 על 223 מיליון דולר, עומד נכון ל-2021 על 2.48 מיליארד דולר - עלייה של 1050%. בליגת הבייסבול והפוטבול, העלייה בשווי קבוצה בתוך 20 שנים היא של כמעט 700%, ובליגת ההוקי קרח היא של "רק" 466%.

שלוש רכישות מהשנים האחרונות של קבוצות NBA יכולות להראות כי השווי המוערך תואם את הערכות - יוטה ג'אז נמכרה ב2020 עבור 1.7 מיליארד דולר. שנה לפני כן נמכרה ברוקלין נטס לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר - השווי הגבוה ביותר לעסקת העברת בעלות בכדורסל. ב2017 נמכרה יוסטון רוקטס עבור 2.2 מיליארד דולר. אגב, לסלי אלכסנדר שילם על הרוקטס ב1993 סכום של 85 מיליון דולר. במילים אחרות, הוא רשם תשואה של כמעט 2,500% ב-24 שנים.

 
  

ומה קרה בינתיים בשוק המניות? מדד S&P 500 עשה באותן 20 שנים 158%. גם אם לוקחים את ההשקעה הגרועה ביותר בספורט האמריקאי - קבוצת ההוקי קרח קולורדו אבלאנש - היא עדיין החזירה תשואה, על הנייר, של 159% לבעלים שלה.

90% מקבוצות הכדורגל האירופאי מפסידות

הספורט האמריקאי הוא החזקה טובה בהרבה מהכדורגל האירופי, בעיקר בגלל שהמודל האמריקאי בנוי כך שהוא מגדיל את הסיכוי של הבעלים לסיים עונה ברווח. מודל חלוקת ההכנסות בין הבעלים, שנתמך בתקרת שכר, מבטיח שרמת השכר תהיה סבירה ותמיד תשאיר שולי רווח.

למשל, ב-NBA קיימת חלוקת הכנסות, בהסכם הקיבוצי, של 50-50 בין הבעלים לשחקנים. כלומר, תמיד יישאר לבעלים נתח מספיק כדי להשאיר רווחים, אפילו בעונות כמו הקורונה. העובדה שהרווח התפעולי מובטח לבעלים הופכת את העסק לכדאי ואת האחזקה למשתלמת.

בכדורגל האירופי, לעומת זאת, שיעור הקבוצות הלא-רווחיות עצום. נכון לעונה שלפני הקורונה, לפי דוח של אופ"א, למעלה מ-50% מהמועדונים באירופה הפסידו. בעונת הקורונה השיעור הזה זינק, על פי הערכות, ליותר מ-90%. כלומר, אין "שכל" מבחינה עסקית בהשקעה בקבוצת כדורגל. מהסיבה הזאת הרבה עסקאות נעשות לפי מכפילים נמוכים.

כך או כך, זה לא בהכרח יהיה רעיון טוב לבעלי הון לקנות עכשיו קבוצות ספורט בארה"ב. קודם כל, סכום הכניסה מאוד בעייתי. אם לפני 20 שנה אפשר היה למצוא קבוצה ב-100 מיליון דולר, הרי שהיום רף הכניסה, למשל לקבוצת NBA, מתחיל מ-1.5 מיליארד דולר. בליגת הפוטבול זה על גבול הבלתי אפשרי - רף הכניסה עומד על 2.3 מיליארד דולר.
בנוסף, הבום הגדול כבר התרחש עם הסכמי זכויות השידור הגדולים. גם אם השווי ימשיך לטפס בעשור הקרוב, ההערכות הן שזה יקרה בהיקף הרבה פחות משמעותי. וגם אז, בעתיד תהיה בעיה קשה של מימוש - מה יעשה בעל קבוצה כשירצה לממש ולמכור כאשר השווי יעמוד על סכומים דמיוניים שיקשו מאוד על ביצוע עסקאות?

הפורמולה 1 תהיה שווה מיליארדי דולרים

אז אם אפילו קבוצת ספורט בארה"ב היא רעיון לא ממש טוב מבחינה עסקית, מה הדבר הבא? הספורט הבא שנראה הכי אטרקטיבי עבור אנשי עסקים הוא כניסה למרוץ המכונית פורמולה 1. העונה האחרונה שהסתיימה בהיי ספורטיבי, עם ניצחון בהקפה האחרונה של המירוץ האחרון (מקס ורסטאפן מקבוצת רד בול), נתנה עוד דחיפה של פופולריות לענף, והיא מצטרפת לגידול באוהדים בשנים האחרונות בזכות הסדרה הנפלאה בנטפליקס.

אבל זה לא רק זה. הפורמולה 1, שהייתה ענף בזבזני, הצליחה בשנים האחרונות להיכנס למודל כלכלי יותר צנוע. כעת נכנס לתוקף החוק שמגביל את סך ההוצאה המותרת לקבוצה, שעומד על 145 מיליון דולר. המשמעות היא שקבוצות שבעבר הכניסו הרבה כסף אבל בסוף לא היו רווחיות, יהיו רווחיות הרבה יותר.

מנכ"ל קבוצת מקלארן, זאק בראון, אמר בראיון לאתר The Race, כי הוא מעריך שבתוך 5 שנים קבוצות פורמולה 1 יהיו שוות מיליארדי דולרים. "לפני ההגבלה התקציבית, החזקה בקבוצת פורמולה לא הייתה מודל אטרקטיבי במיוחד עבור הרבה אנשים. אבל עכשיו זה משתנה".

טוטו וולף, המנהל הספורטיבי של קבוצת הפורמולה מרצדס, אומר שאם לוקחים את מודל השווי של קבוצות NFL ו-NBA הרי שעכשיו גם הפורמולה 1 עומדת ליהנות מזינוק עצום. "הקבוצות האלו (NBA ו-NFL) מוערכות לפי מכפיל של 5-6 להכנסה שלהן, או פי 20 ל-EBITDA שלהן. עכשיו, עם תקרת ההוצאה שנכנסת לפורמולה 1 קבוצות יכולות להיות מוערכות גם לפי אותו מודל". במילים אחרות, לפי הכנסה של 355 מיליון ליש"ט בעונת 2020, מי שירצה לרכוש קבוצת פורמולה 1, כמו מרצדס, יצטרך לשים לפחות 1.5 מיליארד ליש"ט.