אל תהיו בטוחים שהמקצוע שלכם יהיה רלוונטי ב-2030

עפ"י דוח משרד מבקר המדינה, עד שנת 2030 כמחצית מהמקצועות שאנחנו מכירים עומדים להיעלם מהעולם • המדינה חייבת לפתח ולעודד הכשרות והסבות למקצועות העתיד על מנת להתאים את ישראל לעידן הטכנולוגי

כבר כעת מורגש מחסור אדיר במהנדסים והנדסאים בתחום המחשבים, הרובוטיקה, האינטרנט, הננו-טכנולוגיה והבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock
כבר כעת מורגש מחסור אדיר במהנדסים והנדסאים בתחום המחשבים, הרובוטיקה, האינטרנט, הננו-טכנולוגיה והבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

רק 200 שנים מאז המהפכה התעשייתית ששינתה את פני העולם לנצח, בימים אלה אנחנו בעיצומה של מהפכה נוספת - המהפכה הטכנולוגית. כבר עכשיו אנחנו רואים איך יותר ויותר מקצועות מתחילים להיעלם מהעולם, כשהאוטומציה והמחשוב מחליפים את האדם בביצוע פעולות כמו תדלוק בתחנת דלק, הפעלת הקופה בסופר או ביצוע פעולות בנקאיות.

על פי מחקר מקיף שפרסם לאחרונה משרד מבקר המדינה, כ-53% מהמקצועות שאנו מכירים כיום עומדים להיעלם מן העולם, וזה עומד לקרות ממש בקרוב - בשנת 2030, שמונה שנים מעכשיו. הבינה המלאכותית תחליף בעלי מקצוע רבים שעומדים להישאר חסרי תעסוקה.

בנוסף לקופאיות, הבנקאים והמתדלקים שכבר הולכים ומתמעטים, בעתיד הקרוב ייעלמו גם עובדים רבים בענף התחבורה לטובת הרכב האוטונומי. נהגי מוניות, אוטובוסים ומשאיות צפויים להיפלט אל שוק התעסוקה. גם תעשיית הדלק המסורתית תיעלם לטובת המכונית החשמלית. רבים מאתנו יגלו בעוד זמן קצר מאוד שהמקצוע שלהם פשוט אינו רלוונטי למציאות החדשה.

המשמעות דרמטית, אבל זוהי גם הזדמנות אדירה לשינוי. יחד עם זאת, השינוי לא יכול לקרות מעצמו. הוא זקוק ליד מכוונת.

כמי שמקדיש את חייו לתחום התעסוקה אני סבור שהמדינה חייבת להיערך לשינוי מעכשיו ולהתחיל להפנות את האנשים למקצועות שהעתיד דורש.

כבר כעת מורגש מחסור אדיר במהנדסים והנדסאים בתחום המחשבים, הרובוטיקה, האינטרנט, הננו-טכנולוגיה והבינה המלאכותית. יש לעודד כמה שיותר צעירים אחרי צבא ללמוד מקצועות אלה, ולקיים הסבות מקצועיות לאנשים מבוגרים יותר שמעוניינים להחליף מקצוע.

איך מעודדים אנשים ללמוד דווקא את המקצועות הללו? בדיוק כמו שקבעו בעבר מענקי "עבודה מועדפת" ליוצאי צבא שהסכימו לעבוד במקצועות שהיה בהם היה מחסור בעובדים - חקלאות, מלונאות ותדלוק, כך המדינה, כרגולטור צריכה לתת תמריצים כמו מענקים או הטבות מס למי שיעבור הכשרה למקצועות העתיד.

חשוב לזכור שישנם אנשים שיאבדו את מקום עבודתם, אך אינם מתאימים למקצועות טכנולוגיים, הן בגלל פערי השכלה והן בגלל חוסר התאמה. גם עבורם יימצא פתרון, שכן למקצועות מסורתיים רבים ימשיך להיות ביקוש גבוה. כך למשל סיעוד, הוראה ועוד. על ממשלת ישראל ללמוד היטב את הדוח ולהתייעץ עם מומחי עתידנות מהאקדמיה, ולהסב כבר מעכשיו עובדים למקצועות הללו.

מדינת ישראל חייבת לקחת את הדוח הזה בשיא הרצינות ולהיערך לאלתר לשינויים הצפויים, גם כדי לא להגיע למצב של אבטלה המונית, וגם על מנת לשמור על מעמדה של ישראל כמדינה מעודכנת ומובילה בחזית הטכנולוגית.

הכותב הוא בעלים של משרד מנע ושות,' חבר כנסת לשעבר ובעבר מנכ"ל רשות התעסוקה