לא מהבית, אבל גם לא מהמשרד: האופציה החדשנית שחברות מציעות לעובדים

מעסיקים בעולם מצאו פתרון חדש למתח שקיים בין הרצון לעבוד מהמשרד לרצון לעבוד מהבית: work around the block: חלל עבודה משרדי נוסף וגמיש הנמצא בקרבת אזור המגורים • כך זה עובד

work around the block / צילום: Shutterstock
work around the block / צילום: Shutterstock

אחד האתגרים המשמעותיים של עבודה מהבית הוא ההפרדה בין החיים האישיים לחיים המקצועיים. לפי סקר שערכה גיאוקרטוגרפיה, 40% מבין 502 הנשאלים ציינו את הקושי בהפרדה בין החיים האישיים לעבודה כחיסרון הגדול ביותר בעבודה מהבית. 36% ציינו את המחסור בתקשורת בינאישית. הסקר נערך עבור חברת DesCo, המספקת חללי עבודה בסמוך לשכונות.

ענבל נמיר, ראש תחום סביבת עבודה עתידית בפירמת הייעוץ Deloitte, טוענת שלחלל עבודה משרדי הקרוב לאזור המגורים יש מספר יתרונות. "במשך שנתיים דיברנו על שתי אופציות: עבודה מהמשרד או מהבית. לאט-לאט הבנו שאנחנו צריכים אופציה שלישית, שבעולם קוראים לה work around the block: חלל עבודה משרדי נוסף וגמיש הנמצא בקרבת אזור המגורים.

"הוא משרת אותי בכמה מובנים. לדוגמה, חוסך נסיעות או מאפשר לצאת באמצע היום לקחת את הילדים. משרד ליד הבית יכול לאפשר לי להתחיל את היום בבית ולסיים אותו במשרד".

נתונים אחרים בסקר מחזקים את דברי נמיר. כ-32% מהנשאלים אמרו כי מה שמפריע להם בעבודה בבית זה נוכחות בני משפחה; כ-65% מדווחים כי הם נוסעים כשעה ויותר מהבית לעבודה ובחזרה וכ-83% מעריכים כי לו ניתנה להם האפשרות היו בוחרים לעבוד חלק מהזמן במשרד סמוך לבית.

באחרונה החלו חברות לספק לעובדים שלהן מעין מנוי לחללי עבודה שיאפשרו להם לעבוד מכל מקום בעולם. לייבפרסון, שסגרה את משרדיה בתחילת מגפת הקורונה, ובאחרונה פתחה משרד חדש המאכלס כמחצית מהעובדים, מאפשרת לכל עובד שמעוניין לקבל מנוי לחללי we work בכל מקום בעולם ולהזמין עמדה לפי הצורך.

האם זו האופציה היחידה? לפי נמיר קיימות עוד אפשרויות. "לאופציה השלישית יש הרבה גוונים. חוץ מחללי עבודה, זה יכול להיות גם משרד לווין יותר קטן שהחברה פתחה כאופציה עבור העובדים - חלל שמוקדש לחברה, עם לוגו של החברה, והעובדים יודעים שהם לא באו לחלל זמני אלא ממש לעבודה".

חלל כזה שיפצה לאחרונה חברת ואסט דאטה, המספקת פתרונות אחסון וניהול נתונים, שעד כה החזיקה משרד במרכז הירידים בתל אביב ושכרה חללי עבודה זמניים בחיפה. החברה מעסיקה 300 עובדים, כ-30 מהם מאזור הצפון, וגם אחד המייסדים, שחר פינבליט, גר באזור ומגיע אחת לשבוע למשרדים בחיפה.

לדברי פינבליט, חלל זה יאפשר להם להנגיש את החברה. "אנחנו בגישה של לגייס את האנשים הטובים ביותר, לא משנה איפה הם גרים. היה לנו חשוב למקם את המשרדים סמוך למרכזי תחבורה ציבורית - תחנת הרכבת הסמוכה למשרדים בתל אביב, ותחנת הרכבל החדשה הסמוכה למשרדים בחיפה".

למה משרד קבוע ולא חללי עבודה?
"כשצריך חלל ל-10-15 עובדים נוח מאוד לשכור מחברת חללי עבודה, אבל במספרים גדולים עדיף משרד נוסף של החברה".

תמיר טוענת כי מחקרים שונים שנעשו בעולם מצביעים על כך שהמשרדים הסמוכים לבית עומדים לתפוס שליש מזמן העבודה השבועי - שליש מהבית, שליש מהמשרדים ושליש מהחללים ליד הבית.

לדבריה, מעבר לנוחות, חללי העבודה עונים גם על צרכי החברה. "זה הופך את שעות העבודה מרחוק לפרודוקטיביות יותר ומונע הסחות דעת שיש בבית. בנוסף, זה מקטין את תחושת הבדידות. כשיש משרד באזור מסוים שגרים בו אנשים מצוותים שונים, הם יכולים להיפגש וזה מייצר ערך עסקי לארגון".

לדברי עופר זהבי, מייסד שותף במיזם חללי העבודה DesCo, "אם לפני כשנה היתרונות בעבודה מהבית נראו ברורים, כיום עולים גם סימני השאלה: האם באמת נוח לנהל שיחת עבודה מהסלון כשהילדים חוזרים מבית הספר? מה קורה כשאין אינטרנט מהיר תקין בסביבה? עם מי מתייעצים כשצריכים חוות-דעת מהירה נוספת? היכן ניתן להתכונן בשקט לישיבה חשובה ולנהל אותה באופן מקוון?

מבחינת המעסיקים, מדובר למעשה בפתרון ביניים: אומנם עדיף שאנשים יגיעו למשרד, אולם בהינתן והעולם אכן השתנה, יש לספק לעובדים מענה לצורך החדש ולאפשר גם את מודל העבודה ההיברידי בתנאים אופטימליים. מעסיקים שישכילו להציע לעובדיהם את האפשרות לעבוד ליד הבית במקום להגיע יום יום למשרד, ייהנו מחיזוק ערכי המותג בקרב העובדים אשר הוכח כי אינם מהססים להחליף מקומות עבודה, ולא פחות חשוב, יחזקו את תדמיתם הציבורית".