דיווחים: ארה"ב נערכת לספק גז לאירופה אם רוסיה תפלוש לאוקראינה

לפי הדיווחים, הממשל האמריקאי כבר קיים שיחות עם כמה חברות אנרגיה בינלאומיות לאספקת חירום של גז מונזל (LNG) באמצעות ספינות, אם יתרחש עימות בין רוסיה לאוקראינה שיפגע באספקה

צינור הגז "נורד סטרים 2" / צילום: Shutterstock
צינור הגז "נורד סטרים 2" / צילום: Shutterstock

ארה"ב בודקת את האפשרות לספק גז טבעי בכמויות גדולות לאירופה, אם רוסיה תפלוש לאוקראינה ותוביל לעימות על אדמת היבשת שיפגע באספקה - כך דיווחה בסוף השבוע סוכנות הידיעות רויטרס.

לפי הדיווחים, הממשל האמריקאי כבר קיים שיחות עם כמה חברות אנרגיה בינלאומיות לאספקת חירום של גז מונזל (LNG) באמצעות ספינות, אם יתרחש עימות בין רוסיה לאוקראינה בתקופה הקרובה.

נכון להיום, חלק גדול ממדינות אירופה (ובעיקר גרמניה) תלויות בגז רוסי לחימום, לייצור חשמל ולתעשייה. כ-30% מהגז הטבעי שזורם לאירופה מגיעים מרוסיה. לפי גורמים אמריקאים, הדבר הופך את אירופה ל"תלויה לחלוטין" ברוסיה. 

חזית מערבית נגד רוסיה

האמריקאים, שפרסמו באופן פומבי בחודש שעבר הערכות כי רוסיה מתכוונת לפלוש לאוקראינה בתחילת 2022, פועלים כדי לגבש חזית מערבית נגד רוסיה. החזית המאוחדת כוללת איום בסנקציות כלכליות וגם טרפוד השימוש בצינור הגז "נורד סטרים 2", שאמור להגדיל עוד יותר את יבוא הגז הרוסי לאירופה.

אם איום זה יתממש מהצד האירופי, ורוסיה תמשיך במדיניות של הפחתת הזרמת הגז הטבעי לאירופה כפי שעשתה בחודשים האחרונים, אירופה תיקלע למשבר אנרגיה חמור.

על רקע זה, הממשל האמריקאי החל לפי הדיווחים לברר עם חברות אנרגיה אמריקאיות ובינלאומיות אם יוכלו להחליף את הגז הרוסי בגז מונזל שמגיע ברובו מארה"ב (אך גם ממדינות המפרץ כמו קטאר).

לפי הדיווחים, החברות הבהירות לאמריקאים כי שוק הגז כולו נמצא במחסור, כאשר אסיה היא היעד מספר אחת לגז מונזל, וכי לא יהיה מספיק גז כדי להחליף את הגז הרוסי, לפי הערכותיהם. הממשל האמריקאי הבהיר בתגובה לדיווחים כי לא ביקש מחברות להגדיל את התפוקה, "אך דנו אתם באפשרויות חירום שונות". 

פרובוקציות מתוכננות מראש

שיחות בנוגע לאוקראינה מתנהלות בשווייץ בין ארה"ב לרוסיה בשבועות האחרונים. רוסיה דורשת ערבויות בנוגע לאי-הצטרפות לנאט"ו וצעדים נוספים. בסוף השבוע העריכו גורמים אמריקאים כי רוסיה עשויה להשתמש בקרוב בפרובוקציות מתוכננות ומהונדסות מראש כדי להצדיק פלישה לאוקראינה, כפי שעשתה כבר ב-2014 כאשר סיפחה באופן חד-צדדי את קרים. עשרות אלפי חיילים רוסים כבר נשלחו לאזור הגבול עם אוקראינה.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA), פאטי בירול, האשים בראיונות בשבוע שעבר את רוסיה באופן ישיר בהפחתת כמויות הגז שהיא שולחת לאירופה. עד כה, המומחים היו חלוקים בנוגע לשאלה אם הדבר נובע מרצון רוסי להמחיש את התלות האירופית במוסקבה, ולדרבן את אישור הזרמת הגז בצינור החדש "נורד סטרים 2", או מסיבות פנימיות. בירול קשר בין הפחתת הגז לבין העימות סביב אוקראינה ואמר כי רוסיה "החריפה את משבר האנרגיה" באירופה.