זנדברג, אלקין וסער התנגדו: חוק הפנסיות הצבאיות עבר בוועדת השרים לחקיקה

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום בשני חוקים במחלוקת: חוק הפנסיות הצבאיות של שר הביטחון בני גנץ וחוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד • למרות התנגדות סער ומפלגות מרצ והעבודה, הדרך להעברת חוק הפנסיות נסללה • במקביל, חוק האזרחות של שקד עלול להוביל לפיצוץ בקואליציה

שר הביטחון בני גנץ. הדרך להעברת חוק הפנסיות הצבאיות נסללה / צילום: שלומי יוסף
שר הביטחון בני גנץ. הדרך להעברת חוק הפנסיות הצבאיות נסללה / צילום: שלומי יוסף

על רקע המתיחות בזירה הפוליטית, ועדת שרים לחקיקה דנה היום (א') בשני חוקים במחלוקת קואליציונית: חוק הפנסיות הצבאיות של שר הביטחון בני גנץ וחוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד.

חוק הפנסיות עבר לאחר דחיות רבות, למרות ההתנגדות של השרה תמר זנדברג והשרים גדעון סער וזאב אלקין, וההימנעות של השרה יפעת שאשא ביטון.

זנדברג והשרה פנינה תמנו שטה התווכחו בצעקות לאחר שזנדברג אמרה ש"דנים פה בתוספת שהיא צורמת בעת הזו כשהמשק נמצא במצב הזה, היא צורמת אל מול קיצוצים אחרים. זה לא נכון בטח לא בזמן הזה, לא לאור נתוני הפנסיות של משרתי הצבא שנחשפו, והיא צורמת בעיתוי הכלכלי וחוסר הוודאות שהמשק נמצא בו". תמנו שטה אמרה בתגובה כי "את לוקחת כסף מאלמנות", וזנדברג ענתה: "אני מציעה לך לא ללכת לשם. אם זה על חשבון מישהו כרגע - זה על חשבון ימי בידוד של עצמאים". 

בקואליציה מעריכים כי החוק יעלה להצבעה רק בפברואר בשל ה"פקק" על שולחן הכנסת. בין היתר נדרשת הקואליציה לאשר לפני כן את חוק הגיוס וחוק קיצור השירות של גנץ גם כן ורק לאחר מכן יגיע חוק הפנסיות להצבעה בקריאה ראשונה במליאה.

כזכור, לפני שבועיים בג"ץ סירב לבקשת המדינה לדחות עוד את הדיון בסוגיית הסדר הפנסיות של אנשי הקבע וההגדלות שלהן באמצעות מה שמכונה "תוספות הרמטכ"ל". השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ועופר גרוסקופף קבעו כי המדינה איחרה את המועד לגשת עדכון מצב, וכי עליה להגיש את תצהיר התשובה עד לסוף החודש. לפי הפסיקה שנקבעה, המדינה תדווח על התקדמות הליכי החקיקה בנושא במסגרת הגשת התצהיר.

את העתירה הגישו עמותות רווח נקי וצדק פיננסי, והדיון נדחה כבר פעמיים לבקשת המדינה כדי שתספיק להגיע להסדר מעוגן בחוק. בגלובס דיווחנו לראשונה כי שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ליברמן וראש הממשלה בנט הגיעו להסכמות בנושא, למרות התנגדות דרג הפקידים הבכיר במשרד האוצר. הממשלה אישרה גם היא את ההסדר אך עליו לקבל גם את אישורה של הכנסת בהליך חקיקה שמתעכב.

המתיחות בתוך הממשלה צפויה להתפוצץ

בנוסף יצביעו שרי ועדת שרים לחקיקה על חוק האזרחות של איילת שקד. החוק שנפל עם הקמת הממשלה נמצא במחלוקת קואליציונית ובמרצ מתנגדים להעברתו ללא עמידה בסיכומים שקבעו ניסוח מחדש של החוק בהידברות. על רקע המגעים לעסקת טיעון עבור נתניהו, לגלובס נודע כי ההצבעה על חוק האזרחות צפויה להיות מתוחה ולהדגיש עוד יותר את ההתנגדויות בקואליציה לחקיקתו בנוסח שתביא שקד.

במקביל, צפוי להגיע להצבעה השבוע חוק דומה של ח"כ שמחה רוטמן ולמרות המגעים בין שקד לאופוזיציה עוד לא ברור האם בכוונתם להעביר את החוק יחד ובניגוד לעמדת הקואליציה כולה. לשקד אמנם יש רוב כדי לאשר את חוק האזרחות היום בוועדת שרים אך אם תמשיך עם החוק להצבעה גם במליאה - המתיחות בין הימין לשמאל בממשלה שנמצאת על בלימה נוכח עסקת הטיעון צפויה להתפוצץ ולהעיב על יכולת התפקוד של הקואליציה כולה.