העלייה במספר החולים דוחה את תאריכי החזרה למשרדים

החברות הפסיקו כבר לנסות לחזות מתי העובדים יחזרו למקומות העבודה, ובעלי הנכסים דואגים לגבי העתיד

משרדי גולדמן זאקס, ניו יורק / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
משרדי גולדמן זאקס, ניו יורק / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

אם יש דבר אחד שהעסקים למדו ממגפת הקורונה, זה לנסות להפסיק לחזות מתי יחזרו למשרד. חברות בכל רחבי ארצות הברית הודיעו שיחזרו לעבוד מהמשרד בספטמבר, ואז דחו את התוכניות עם התפשטות זן הדלתא. רבות מהחברות הללו התכוננו לנקות את המאבק מהשולחנות במשרדים בינואר. כעת בנקים מרכזיים, חברות טכנולוגיה וחברות אחרות דחו את התוכניות הללו בגלל זן האומיקרון, והתחושה שהמגפה תתארך יותר מאשר דמיינו תחילה.

הדחיות הלחיצו את בעלי המשרדים ובעלי עסקים קטנים שסובלים מירידה בביקוש באזורי משרדים. בממוצע רק 28% מכוח העבודה בשבוע שעבר חזר למשרד בעשר ערים מרכזיות, לפי נתוני Kastle Systems, חברת אבטחה שעובדת בכל ארה"ב, שעוקבת אחר כניסות ויציאות. זאת בהשוואה ליותר מ-40% בשבוע הראשון של דצמבר. השינויים האלה גרמו להרבה מנהלים להימנע מלהכריז על תאריכי חזרה.

במקום זאת, הם מאמצים אסטרטגיות שונות שמכירות בכך שהמגפה נשארת בסביבה בעתיד הנראה לעין. התוכניות הללו, שעדיין נמצאות בעבודה בהרבה חברות, משמעותן הסתגלות להשתמש במשרדים בהתאם לצורך ולמצב התחלואה. לדוגמה, במקום להתחייב על תאריך מסוים של חזרה למשרד, החברות יחליטו על מספר מסוים של עובדים שבאים למשרד בהתאם למצב התחלואה, אומרים מומחי משאבי אנוש.
חלק מהחברות עובדות גם על אסטרטגיות שיבססו את החזרה למשרד על הצרכים של קבוצות ספציפיות. במערכת כזאת, מנהלים יוכלו לבקש מהעובדים שעובדים במכירות או בשיווק להגיע למשרד לשיתוף פעולה, ואז לחזור לעבודה בעיקר בבית לאחר סיום התהליך.

הוויתור על הצהרת תאריך של חזרה למשרד היא בגדר חדשות רעות לבעלי הנכסים, משום שהשינוי יאריך את משך הזמן שאנשים עובדים מהבית. "ככל שמתארך הזמן שאנשים עבדו הבית, יהיה קשה יותר להחזיר אותם לעבודה", אומרת קתרין ווילד, מנכ"לית שדולת העסקים Partnership for New York City.

חלק מהחברות עדכנו את אסטרטגיות העבודה שלהן עוד לפני שהאומיקרון היכה בנובמבר. בסתיו הודיע משרד עורכי הדין Akin Gump Strauss Hauer & Feld LLP לעובדים שהם יקבלו הודעה של שלושה שבועות לפני שהמשרדים ייפתחו מחדש, ולא הודיע על תאריך שנקבע מראש. "הגישה הגמישה והמסתגלת שלנו משרתת אותנו היטב", אמר דובר המשרד בשבוע שעבר.

בריאן קרופ, מנהל משאבי אנוש בחברת המחקר והייעוץ גרטנר, אומר שהוא רואה עדויות לגישה החדשה הזו במאות שיחות שהחברה שלו מנהלת בכל שבוע עם מנהלים בכל העולם. "כבר לא מדברים במונחים של, 'יש וירוס או אין וירוס'", הוא אומר. "הם משנים את הלך הרוח שלהם ואומרים: 'אנחנו הולכים ליצור מערכת של תנאים והם יקבעו כמה אנשים יכולים לחזור למשרד בכל רגע נתון'".

בערך שליש מהחברות שהשיבו למחקר של גרטנר בסוף דצמבר אמרו שהן שולחות את העובדים הביתה, דוחות את הפתיחה של המשרדים, או מפחיתות את מספר העובדים במשרד.

בניית הציפיות יכולה לפגוע במורל של העובדים ובמוניטין של החברה למרות שלמנהלים אין דרך לחזות את מהלך המגפה, אומר קרופ. חברות שממשיכות לשנות את דעתן "לא רוצות להמשיך להבטיח הבטחות ולא להיות מסוגלות לקיים".

אפילו הבנקים הגדולים, שהיו הכי אגרסיביים בקו של החזרת העובדים למשרד, שלחו את כולם הביתה עד לאחר החגים. גולדמן זאקס, שפתחה מחדש את המשרדים ביוני, אחרי חופשת חג המולד וראש השנה עודדה את העובדים להישאר בבית לפחות עד 18 בינואר. וולס פארגו, שדחתה את החזרה למשרדים מספטמבר לאוקטובר, תכננה לפתוח את המשרדים מחדש בשבוע שעבר, אבל ביטלה. בדצמבר הודיעה החברה כי תעדכן לגבי התוכניות החדשות.