מסיבות כל סוף שבוע בזמן הסגר: גובר הלחץ על ג'ונסון להתפטר

שורת סקנדלים בהם מככב ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מעוררת קריאות נרחבות להתפטרותו • אחרי שנחשף כי ג'ונסון השתתף בשתי מסיבות למרות מגבלות הקורונה, מתברר כי הוא ככל הנראה חגג גם במספר מסיבות "מסורתיות" שהתקיימו בימי שישי, אפילו בזמן הסגר • הסקרים הציבוריים מראים כי המפלגה השמרנית בשפל מבחינת תמיכה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Jack Hill, Pool
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Jack Hill, Pool

פרשת "פרטי-גייט" בבריטניה אינה דועכת: כל יום בשבועות האחרונים מביא עמו גילויים חדשים בנוגע לתרבות העבודה הקלוקלת במשרד ראש ממשלת בריטניה, וגוברות הקריאות להתפטרותו של בוריס ג'ונסון. אחרי שנחשפה מסיבה שככל הנראה עברה על נהלי ההתקהלות במאי 2020, ואז מסיבה שנערכה ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ באפריל 2021, חושפים כעת כלי התקשורת בממלכה כי מסיבות שבהן הוגש אלכוהול התקיימו למעשה מדי יום שישי מאחורי דלתיים סגורות, אפילו בזמן הסגר.

ג'ונסון התנצל רשמית בפני הפרלמנט על ההתנהגות בלשכתו בשבוע שעבר, ואז התנצל שוב בפני המלכה על החגיגות ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ, וכעת עומד בפני דרישות התנצלות חדשות לגבי הנוהג למסיבות יום שישי, שנקרא "Wine Time Friday". ג'ונסון לפי הדיווחים ככל הנראה השתתף במסיבות הללו כמה פעמים, ובכל מקרה עודד את צוותו "לשחרר קיטור". מדובר במסורת ארוכת-שנים, לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית, אך היא לא נפסקה אפילו בזמן שיתר בריטניה היתה בסגר בגלל מגפת הקורונה ותושבים הונחו שלא להתקהל או להיפגש בחללים סגורים. הצוות בלשכת ראש הממשלה אפילו קנה מקרר מיוחד כדי לאחסן את האלכוהול למסיבות אלו, דיווחה התקשורת.

ג'ונסון ידוע בגישתו המקלה לגבי אלכוהול, ואף תועד לפני כשנתיים במריבה קולנית עם אשתו קארי סיימונדס על ידי שכן שהזעיק את המשטרה. מאחורי הקלעים, כלי התקשורת מעריכים כי סיימונדס הפכה לדמות בעלת השפעה על הנעשה בדאונינג 10, כולל הנחיות לשיפוץ מקיף הכולל רהיטי יוקרה ווילונות יוקרתיים. העימות בינה לבין היועץ לשעבר של ג'ונסון, דומיניק קאמינגס, פתח "תיבת פנדורה" של סודות מהלשכה, אחרי שקאמינגס סולק מדאונינג 10 ונשבע לנקום בראש הממשלה ובאשתו.

"ג'ונסון איבד את הסמכות המוסרית להמשיך ולשלוט"

האופוזיציה במדינה מנצלת את שורת הסקנדלים כדי לקרוא להתפטרותו של ג'ונסון, והסקרים הציבוריים מראים כי המפלגה השמרנית בשפל מבחינת תמיכה. "ג'ונסון איבד את הסמכות המוסרית להמשיך ולשלוט", אמר ראש האופוזיציה, מנהיג ה"לייבור" קיר סטארמר. ג'ונסון היה זה שהביא למפלגה השמרנית ניצחון משמעותי בבחירות שהתקיימו לפני כשנתיים, כשהוא מצליח לגרוף אליה קולות שהיו בעבר מצביעי "לייבור" נאמנים. נכון לעכשיו, הביקורת על ג'ונסון נשמעת בעיקר ממקורות אנונימיים בתוך המפלגה או מחברי פרלמנט מהשורות האחוריות. יוצא דופן היה מנהיג המפלגה השמרנית בסקוטלנד שקרא לג'ונסון פומבית להתפטר. הציבור זועם על כך שכאשר רבים היו בבידוד, עבדו בבתי חולים או לא יכלו לפגוש קרובים, בלשכת ראש הממשלה התנהלו מסיבות וחיים כרגיל.

ג'ונסון רמז בימים האחרונים כאילו הוא עומד לבצע שורת פיטורים בדאונינג 10 כדי להילחם בתדמית הנהנתנית של הלשכה, אך השאלה היא אם הדבר יספיק כדי להרחיק את עצמו מהסוגיה. הוא אמר כי מתנהלות "בדיקות פנימיות" בנושא, וכי הוא ממתין לתוצאות לפני שינקוט צעדים. שאלה נוספת היא אם בתוך המפלגה לא ינצלו יריבים פוליטיים את ההזדמנות כדי להדיח אותו. קאמינגס, היועץ לשעבר שעדיין בוחש מבחוץ ונחשב לחשוד בהדלפת חומרים רבים לגבי מה שהתרחש בלשכה, תומך מבחוץ במינויו של שר האוצר המכהן רישי סונאק לתפקיד ראש הממשלה.