אסף אילת מועמד לראש הרשות לרגולציה

ההחלטה להקמת רשות הרגולציה אושרה בחודש נובמבר האחרון במסגרת חוק ההסדרים, ובשבועות הקרובים תוקם ועדת איתור לבחירת יו"ר הרשות במשרד ראש הממשלה • על פי החוק, המינוי ליו"ר הרשות יהיה לחמש שנים ויידרש לאישור ראש הממשלה נפתלי בנט בהתייעצות עם שר האוצר אביגדור ליברמן

ד''ר אסף אילת / צילום: רוני פרל
ד''ר אסף אילת / צילום: רוני פרל

לגלובס נודע שבשבועות הקרובים תוקם ועדת איתור לבחירת יו"ר רשות הרגולציה במשרד ראש הממשלה. ההחלטה להקמת הרשות אושרה בחודש נובמבר האחרון במסגרת חוק ההסדרים. בעוד כחודשיים, כאשר עבודת ועדת האיתור תסתיים, תוקם הרשות ותפעל תחת משרדו של בנט.

בראש הוועדה יעמוד יאיר פינס - מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ויהיו בה חברים נציב שירות המדינה - דניאל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים באוצר - יוגב גורדוס, היועץ המשפטי לממשלה, וכן נציג אקדמיה שימונה על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בהסכמת הממונה על התקציבים והנציב. טרם ידוע מי יתמודד על תפקיד יו"ר רשות הרגולציה. עם זאת, במסדרונות הכנסת עלה שמו של יו"ר רשות החשמל לשעבר, שהיה גם בעברו הכלכלן הראשי של רשות התחרות, ד"ר אסף אילת.

על פי החוק, המינוי ליו"ר הרשות יהיה לחמש שנים ויידרש לאישור ראש הממשלה נפתלי בנט בהתייעצות עם שר האוצר אביגדור ליברמן. בנט, ששם את נושאי הפחתת הרגולציה בראש סדר היום של משרדו, צפוי לעשות צעד נוסף כדי לצמצם את הרגולציה העודפת במשרדי הממשלה. כל זאת, בהמשך לאישור הרפורמה בייבוא, רישוי עסקים וכן ההחלטה מהשבוע שעבר להקל בהליכי הבנייה של מפעלים.

בעקבות לחצים וביקורות -סמכויות הרשות ישתנו

סמכויות הרשות קוצצו מהיעדים המקוריים בשל אילוצים קואליציוניים, והיא תפעל בעיקר כגוף מייעץ, ללא יכולת לחייב את משרדי הממשלה לפעול בהתאם להוראותיה. אולם, הסמכויות שכן ניתנו בידי הרשות יאלצו את השרים להתייעץ איתה לפני קבלת החלטות בנושאים רגולטוריים, ותהיה לה סמכות לעכב קבלת החלטות מתוקף חובת ההיוועצות איתה.

בנוסף, על פי החוק, תידרש הרשות לפרסם דו"ח היוועצות על כל מהלך רגולטורי ממשלתי חדש. הרשות תהיה אחראית על רגולציה בסייבר, גישור מחלוקות בין רגולטורים ואף תעניק היתרים רגולטורים במקרים מיוחדים, גם אם הם בניגוד לעמדת אחד ממשרדי הממשלה. במקור, לרשות הייתה סמכות לפסול רגולציות שהתהליך לגביהן בוצע באופן פסול, נמהר מדי או בעייתי. אולם, עקב הביקורות במהלך הכנת החוק, בעיקר מצד היועצים המשפטיים וארגוני איכות סביבה, הוסרו חלק מה"שיניים" שהיו אמורים להינתן לה. במקומן, תוטל על המשרדים חובת היוועצות ברשות שתוקם.