הסדר הטיעון עם נתניהו: הציבור זכאי להכרעה

מניעת בירור האמת פוגעת באמון הציבור במערכת המשפט, שהתערער לאור מתקפה חסרת תקדים שניהלו נתניהו ותומכיו בשנים האחרונות • משפטו של ראש ממשלה לשעבר שהואשם בעבירות שחיתות חמורות, שתקף את מערכת המשפט, האשים את הפרקליטות בתפירת תיקים וכינה את העמדתו לדין "ניסיון להפיכה שלטונית" - הוא בדיוק התיק שהמדינה צריכה להתעקש שיישמע עד תום

בנימין נתניהו. הסדר טיעון במסגרתו מתוקן כתב האישום מונע את בירור האמת / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
בנימין נתניהו. הסדר טיעון במסגרתו מתוקן כתב האישום מונע את בירור האמת / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

הציבור ממתין להכרעה - האם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ביצע עבירות שחיתות חמורות? האינטרס הציבורי המובהק הוא לברר את האמת במשפט פלילי. העדויות שנשמעו עד כה מרתקות ושופכות אור על התנהלותו של ראש ממשלה בישראל. מגיע לציבור לדעת מה חושבים שלושת השופטים האובייקטיביים והמקצועיים - להבדיל מפעילים פוליטיים מימין ומשמאל שכל עדות מפורשת בהתאם לתפיסתם הפוליטית.

מניעת בירור האמת פוגעת באמון הציבור במערכת המשפט, שהתערער לאור מתקפה חסרת תקדים שניהלו נתניהו ותומכיו בשנים האחרונות. הסדר הטיעון המסתמן גם מעודד את השחיתות השלטונית אחרי שנים שמערכת אכיפת החוק הציגה את המלחמה בה כאחת ממטרותיה המרכזיות.

פשרה שמונעת את בירור האמת

לפי ההסדר (שעל הפרק), נתניהו יודה בכתב אישום מתוקן - לאחר שתימחק עבירת השוחד, החמורה ביותר המיוחסת לו - בשתי עבירות של הפרת אמונים, בתיק 1000 (פרשת המתנות) ובתיק 4000 (בזק-וואלה), והאישום בתיק 2000 (השיחות עם מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס) יימחק לחלוטין.

בנוגע לעונש - היועמ"ש מסכים למספר חודשי עבודות שירות המוגדרות בחוק כמאסר בפועל, אבל מעשית מדובר בעבודות בגוף ציבורי למשך מספר שעות ביום, רחוק מאוד מההרתעה שבכליאה מאחורי סורג ובריח. היועמ"ש לא מוכן לוותר לוותר על דרישת הקלון.

הסדר טיעון במסגרתו מתוקן כתב האישום מונע את בירור האמת. לעולם הוא פשרה. בישראל, הסדרים הם רע הכרחי. מערכת בתי המשפט לא מסוגלת להתמודד עם עומס התיקים, והם נערכים כדי לפנות משאבים לתיקים הדורשים בירור. משפטו של ראש ממשלה לשעבר שהואשם בעבירות שחיתות חמורות, שתקף את מערכת המשפט, האשים את הפרקליטות בתפירת תיקים וכינה את העמדתו לדין "ניסיון להפיכה שלטונית" - הוא בדיוק התיק שהמדינה צריכה להתעקש שיישמע עד תום.

לא תיק להסדר

הצגת ההסדר לבית המשפט דורשת הצגת נימוקים, שהמקובל בהם הוא "חיסכון זמן שיפוטי". נימוק נפוץ אחר הוא "קשיים ראייתיים". במקרה הנוכחי, הפרקליטות לא חושבת שיש קשיים ראייתיים, ואם זו ההערכה לאחר שמיעת חלק מהעדים המרכזיים - עליה לתקן את כתב האישום.

יש תיקים שמתאימים להסדר. לא תיק שהסעיר את המדינה, פילג את הציבור, טילטל את המערכת הפוליטית, גרם לחוסר יציבות שלטונית, מנע העברת תקציב תקופה ארוכה והביא לארבע מערכות בחירות שעלו לציבור מיליארדי שקלים. זכותו של הציבור לדעת את האמת. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.