המחיר האישי כבד, אבל הסדר הטיעון עם נתניהו נחוץ למדינת ישראל

האם הסדר הטיעון הנרקם טוב לבנימין נתניהו, ועד כמה הוא טוב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט? • איש לא ימחא למנדלבליט כפיים על ההסדר - לא אלה ששבו לכנותו "היועץ המשפחתי", ולא חסידי נתניהו שלעולם לא יסלחו לו על שלשיטתם הפיל והשפיל את ראש הממשלה שלהם • אבל למדינת ישראל - ההסדר טוב, ואפילו מאוד

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

איני יודע אם הסדר הטיעון שנרקם כעת בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לבין התביעה הוא טוב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. מבחינתו נדמה שעדיף לא לעשות דבר, ולסיים את התפקיד בעוד כשבועיים כשהוא נישא על כתפי קנאי "רק לא ביבי" כיועץ חזק שהעמיד לדין ראש ממשלה רב-כוח. הרי את מחיר המשך המשפט ישלם כבר היועץ הבא.

איש לא ימחא למנדלבליט כפיים על ההסדר. לא אלה ששבו כבר אמש לכנותו "היועץ המשפחתי", ולא חסידי נתניהו שלעולם לא יסלחו לו על שלשיטתם הפיל והשפיל את ראש הממשלה שלהם.

הכרעה לא ברורה

איני יודע גם אם הסדר הטיעון טוב לנתניהו. מצורת התנהלות הדברים באולם המשפט עד כה, הכרעת השופטים רחוקה מלהיות ברורה. זה תיק תקדימי בהרבה מובנים, והעדויות עד כה רק הוסיפו סימני שאלה, וזאת בלשון המעטה. נדמה לכן שלנתניהו (שאינו צעיר) עדיף להמשיך בקו הדרייפוסי של "אני מאשים!" לטובת ההיסטוריה האישית שלו. בלאו הכי הרשעתו רק תוכיח את טענתו שהמערכת כולה התגייסה להפילו, ואילו מתנגדיו בכל מקרה רואים בו דמון.

אז לנתניהו ולמנדלבליט ההסדר כנראה אינו טוב, אבל למדינת ישראל - ואת זה אני יודע בוודאות - ההסדר טוב. טוב מאוד.

הקנאים מתנגדים

די לראות את קנאי הכנסיות הקיצוניות "רק ביבי" ו"רק לא ביבי" - שמאז פרסום המגעים להסדר זועקים בכל כוחם נגדו - כדי להבין זאת. מטבע קנאותם, האלעזר בן יאירים של דורנו יעדיפו שהפרשה תוכרע על המצדה. דווקא משום כך הסדר טיעון כה נחוץ: לרדת מההר ולהפסיק את מה שעלול להחריב את מערכת המשפט והחוק, שבלעדיה אין לנו מדינה.

גם כך, עבור השופטים שיושבים לדין, מלאכת השפיטה ללא משוא-פנים בתיק זה היא כמעט בלתי אפשרית. המשפט בתקשורת והפוליטיזציה משני הצדדים יקשו עליהם את הניתוק הדרוש. אם ירשיעו - יטענו תומכי נתניהו כי זה היה ברור, שהרי כיצד יכולים השופטים לא להרשיע בתיק כזה שמשמעות הזיכוי היא חורבן התביעה שהיא איבר מאיברי גופה? ואם יזכו - יטענו מתנגדיו כי גם הם נכנעו לכוחו האפל והרב של נתניהו.

משכך, נסיגה להסדר טיעון היא טובה למערכת המשפט ולישראל. עתה נותר לראות אם נתניהו ומנדלבליט יעשו את מה שטוב למדינה גם במחיר אישי מבחינתם - או להפך. 

הכותב הוא דיקן הקמפוסים הרב-תרבותיים של הקריה האקדמית אונו  

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.