"בשוק מבינים שהגיע בולדוזר": עמוס לוזון הפך 10 מיליון שקל למניות בשווי כ-600 מיליון שקל

בשש השנים שחלפו מאז רכש לוזון את השליטה בקבוצת א. דורי מידי גזית גלוב של חיים כצמן, זינקה מניית קבוצת הנדל"ן והאנרגיה בכמעט 1,500%, על רקע מהלכי השבחה ומיקוד • לוזון מחזיק כיום במניות הקבוצה ששוויין עולה על זה של החזקות כצמן בגזית גלוב

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

כשש שנים לאחר שהשלים מהלך מהיר ומפתיע לרכישת מניות השליטה בקבוצת א. דורי ב"נזיד עדשים" מידי ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד - כל הסימנים מראים כי מדובר היה בעסקת חייו של עמוס לוזון.

נזכיר כי המכירה הבהולה של מניות השליטה בקבוצת א. דורי על-ידי גזית גלוב, נעשתה בעקבות הסתבכות החברה הבת דורי בנייה בכאוס פיננסי ובהפסדי ענק שמהם ביקשה גזית גלוב להתרחק. היא נאלצה להפריש להפסד מאות מיליוני שקלים שהזרימה בניסיון לייצב את עסקיה של דורי בנייה, שהפכה ל"כבשה השחורה" בעסקיה.

אלא שמאז אותה עסקה, ותחת ידיו של בעל הבית החדש, התרחש מהפך: מניית קבוצת עמוס לוזון  (לשעבר קבוצת א. דורי) זינקה בשיעור של כמעט 1,500% ושויי החברה האמיר ליותר מ-800 מיליון שקל. כנגזר מכך שווי החזקותיו של לוזון עצמו בחברה (כ-71%) מתקרב ל-600 מיליון שקל.

שווי זה אף גבוה, נכון להיום, משווי החזקותיו של בעל השליטה בחברה המוכרת, חיים כצמן, המחזיק בגזית גלוב באמצעות החברה הזרה נורסטאר, שבה שווי החזקותיו (ישירות ובאמצעות גופים בשליטתו) עומד על פחות מחצי מיליארד שקל. זאת בזמן ששוויה של קבוצת לוזון כבר מגיע לכחמישית מהשווי של גזית גלוב, העומד על כ-4.2 מיליארד שקל לאחר שמניית החברה הניבה תשואה של כ-15% בלבד בשש השנים האחרונות.

 

התחילה עם הפסדים וחוסר ודאות

ההתחלה של לוזון בקבוצת א. דורי לא הייתה קלה. הצרות של דורי בנייה המשיכו ללוות את עסקיה של קבוצת לוזון גם אחרי הרכישה, וגררו אותה לכיוון שלילי, עם הפסדים נמשכים ומשמעותיים שייצרה לקבוצת לוזון, וחוסר וודאות לגבי עתידה.

גם המשקיעים הטילו ספקות לא מעטים לאחר שינוי השליטה ביכולותיו של לוזון לצאת מה"בור" של דורי בנייה, והדבר בא לידי ביטוי בשחיקת ערכה של מניית קבוצת לוזון לאחר שוך ההתלהבות הראשונית מהמשקיע החדש, ובעליית תשואות אג"ח קבוצת לוזון עד לשיעורים דו-ספרתיים משמעותיים.

בהמשך השכיל לוזון, המכהן כמנכ"ל הקבוצה, להסיר מגבה את ה"גיבנת" של דורי בנייה, שענייניה עברו בשנת 2019 להיות מטופלים במישור המשפטי אחרי הגשת בקשת הקפאת הליכים לנוכח תביעות חוב שהוערכו ביותר מ-800 מיליון שקל. באופן זה הפסיקה דורי בנייה, המצויה בהליכי חדלות פירעון בביהמ"ש, להעיב על המצב הפיננסי של קבוצת לוזון.

לצד זאת, נקט לוזון במהלכי ייעול וארגון מחדש של עסקי הקבוצה, פיתוחם ומיקודם. מה גם שעיסוקיה של קבוצת לוזון - בתחומי יזמות הנדל"ן בישראל ובחו"ל, בעיקר בענף המגורים הלוהט, וכן בתחום האנרגיה - נהנים מעדנה כללית בשוק.

כיום לוזון נשמע מסופק מהמהפך החיובי שהצליח להטמיע בקבוצה הנושאת את שמו, אולם מבהיר, כי התהליך נמשך. בשיחה עם גלובס הוא אומר כי "רק במילון הצלחה קודמת לעבודה קשה".

עוד לדבריו, "אני בהחלט שבע רצון, וגם שוק ההון. כשהגעתי לחברה, השוק לא הכיר ולא העריך את מי שהגיע, ואני חושב שהיום אני הרבה יותר מוערך, ושגם בשוק ההון מבינים שהגיע בולדוזר להפוך כל אבן, לעבוד קשה ולהפוך את החברה הזו לאימפריה כמו שהיא אמורה להיות. אבל צריך לזכור שאנחנו רק בתחילת הדרך".

לצד נסיקת המניה לאחר שנים של הפסדים משמעותיים, קבוצת לוזון עברה לרווחיות משנת 2019, ורווחיה הצטברו כמעט ל-120 מיליון שקל תוך פחות משלוש שנים (2019 עד ספטמבר 2021), לצד עלייה בהכנסות והיעלמותן של שלל הערות רואי חשבון שליוו את הדוחות בשנים עברו.

גם השינוי החד בתשואות על שלוש סדרות האג"ח של קבוצת לוזון, בהיקף כולל הקרוב ל-400 מיליון שקל, יכול להעיד על האמון של המשקיעים בעתיד עסקיה. הן מגיעות היום עד לכ-4%, לעומת תשואות שהאמירו בשנים קודמות, טרם שינוי הכיוון בעסקיה, עד לשיעורים דו-ספרתיים - ששיקפו חשש ליכולת החזר החוב של החברה.

מזהה פוטנציאל בעתיד פעילותה של רונסון

קבוצת לוזון ממקדת כיום את פעילויותיה בתחומי יזמות הנדל"ן והאנרגיה הנקייה באמצעות כמה זרועות. הללו כוללות יזמות נדל"ן בישראל, יזמות נדל"ן בפולין באמצעות החברה הבת רונסון, החזקות בתחנת הכוח דוראד העוסקת בייצור חשמל, פעילות של פתרונות גימור ועיצוב לחללים מסחריים באמצעות החברות רום גבס ואינובייט, וכן היא מתכננת בקרוב להיכנס לתחום ההלוואות וההשקעות באמצעות מיזוג חברת טריא לחברה הבת לוזון נדל"ן.

חלק גדול מהפעילויות שיוזמת לוזון ובהן היא מעורבת עלו לכותרות בתקופה האחרונה, נוכח תוכניות הצמיחה והפיתוח שהיא מקדמת, הממשיכה להדגים את צעדי הסידור מחדש, מיקוד הפעילות והצפת הערך עבורם פועל לוזון בקבוצה שבשליטתו.

פרויקט של החברה הבת רונסון בפולין / צילום: אתר החברה
 פרויקט של החברה הבת רונסון בפולין / צילום: אתר החברה

בתרומה לתוצאות קבוצת לוזון בולטת פעילותה של רונסון, שרווחיה התפעוליים (לפי חלוקה מגזרית של לוזון) התקרבו ל-100 מיליון שקל מתחילת שנת 2020 ועד סוף ספטמבר 2021, עם הכנסות שהצטברו לכ-650 מיליון שקל.

לוזון מזהה פוטנציאל בעתיד פעילותה של רונסון, ובימים האחרונים הקבוצה עדכנה על התקדמות עם תוכניותיה למחיקת מניות רונסון מהבורסה בוורשה, עם החזקות שחצו שיעור של 95% מההון.

זאת במקביל לסיכום שגיבשה להקצאת נתח ממניות לוזון לבית ההשקעות מור, קרן ספרה וגוף זר (Galatee Holdings) תמורת כ-35 מיליון שקל (ואפשרות להגדלת הסכום עד 52 מיליון שקל), בכפוף להשקעה של 45 מיליון שקל שיבצעו השלושה ברונסון.

רונסון, הנסחרת בבורסה בוורשה משנת 2007, פועלת בתחום של ייזום, הקמה ומכירת דירות למגורים בפולין. החברה פועלת בעיקר בעיר הבירה ורשה, וכן בערים ורוצלב, צ'צ'ין ופוזנן, מחזיקה בצבר קרקעות ופרויקטים של שכ-5,700 דירות ובונה 13 פרויקטים.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 מסרה החברה כ-630 דירות, לעומת כ-800 בתקופה המקבילה של 2020, ולפי מצגת שפרסמה קבוצת לוזון באחרונה, היעד השנתי שלה הוא הגדלת המכירות לכ-1,000 דירות בשנה.

סכסוך ועיכוב הנפקתה של דוראד

בזרוע פעילות האנרגיה שלה, באמצעות שותפות בתחנת הכוח הפרטית דוראד, לוזון עדכנה באחרונה על דחיית תביעת השותפה, חברת אדלטק, לתשלום של כ-3 מיליון דולר מלוזון, כחלק מהסכסוך הממושך בין בעלי המניות בדוראד.

מצד אחד של הסכסוך ניצבות קבוצת לוזון וחברת האנרגיה הירוקה אלומיי  (שלמה נחמה), באמצעות החברה המשותפת דורי אנרגיה וכן החברה הממשלתית קצא"א, הטוענות לניפוח סכום חוזה ההקמה של תחנת הכוח דוראד על-ידי חברת אדלקום של משפחת אדלסבורג וחברת זורלו הטורקית, השוללות את הטענות ויוצאות נגד התנהלות הצד שכנגד.

סכסוך זה עומד ברקע לקשיים בהנפקתה האפשרית של דוראד, שעלתה על הפרק אשתקד (לפי שווי של כמה מיליארדי שקלים) כשככל הידוע לוזון נמנה עם התומכים במהלך שכזה, ומנגד, על-פי ההערכות משפחת אדלסבורג מסויגת לגבי אפשרות שכזו.

על-פי ההערכות, הבוררות בקשר לסכסוך בין בעלי מניותיה של דוראד עשויה להסתיים עד סוף השנה, אז יוכלו השותפים להיפרד ולהציף לעצמם ערך - בין אם על-ידי מכירת חלקם, על-ידי הנפקה, או באמצעות המשך פיתוח הפעילות השוטפת והרחבתה.

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן
 תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

תחנת הכוח דוראד ממוקמת לא רחוק מאשקלון ומופעלת בעיקר בגז טבעי, והיא בעלת הספק של כ-850 מגוואט. הקמת התחנה, שהוכרזה כפרויקט תשתית לאומי, הסתיימה באפריל 2014, והיא החלה לפעול כמה שבועות לאחר מכן.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הכנסות דוראד הסתכמו בכ-1.6 מיליארד שקל - סכום המשקף שחיקה של כ-15% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020, "בעיקר נוכח השפעת הפחתת תעריפי החשמל", והרווח הנקי שלה לתקופה זו עמד על קצת יותר מ-40 מיליון שקל, לעומת רווח של קרוב ל-110 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

צפי להתקדמות מיזוג לוזון נדל"ן וטריא

בפיתוח הזרוע הפיננסית, החברה הבת הבורסאית לוזון נדל"ן  עדכנה כבר בסוף שנת 2020 על מיזוג מתוכנן עם חברת טריא, הפועלת כפלטפורמת השקעות ואשראי P2P - הלוואות עמית לעמית, הידועות גם כהלוואות המונים או הלוואות חברתיות, אולם העסקה - שהותנתה בין היתר בקבלת הערכת שווי של 300 מיליון שקל לפחות לטריא - טרם הושלמה. 

טריא הוקמה בשנת 2014 ולפי הנתונים שהציגה בעת ההודעה על המיזוג, מאז הקמתה ועד אותה נקודה ציבור המשקיעים העמיד באמצעותה אשראי בהיקף כולל של כ-4.2 מיליארד שקל בתחומי הנדל"ן, רכב ועסקים קטנים ובינוניים.

בדוחותיה הכספיים האחרונים, שפורסמו בחודש אוקטובר, עדכנה לוזון נדל"ן כי בינתיים, "לאור הימשכות דיונים בין רשות ניירות ערך לבין טריא והחברה ביחס לעסקת המיזוג" נדחה מועד אסיפת בעלי המניות שיתבקשו לאשר את העסקה, הכפופה לכמה תנאים מתלים - במרכזם מכירת הפעילות הקיימת בלוזון נדל"ן, הכוללת בעיקר את פרויקט הבנייה לוגאנו שביהוד. השבוע עדכנה לוזון נדל"ן על מימוש אופציה של שותפתה בפרויקט, כך שלא מן הנמנע, כי גם העסקה למיזוג טריא תוכל לרשום התקדמות בהמשך.