תחזית האו"ם: שיקום מלא של שוק העבודה הגלובלי עלול להימשך שנים

תחזיות האו"ם מדברות על פילוג בין מדינות עשירות, שיש בהן מחסור בעובדים, ומדינות עניות' בהן האבטלה נותרה גבוהה

יריד תעסוקה בבוסטון, ארה''ב. כלכלנים רבים מאמינים שהמדינה קרובה לתעסוקה מלאה / צילום: Reuters, Brian Snyder
יריד תעסוקה בבוסטון, ארה''ב. כלכלנים רבים מאמינים שהמדינה קרובה לתעסוקה מלאה / צילום: Reuters, Brian Snyder

ייקח לפחות שנתיים לפני שרמת האבטלה בעולם תרד בחזרה לרמה שלפני המגפה, כך נטען בהערכות חדשות, כשרמת האבטלה במדינות עניות נותרת גבוהה אפילו בזמן ששווקי העבודה במדינות עשירות נעשים צפופים יותר ויותר.

המגפה גרמה למהפכה בשוק העבודה העולמי, ובתחילה גרמה לאבטלה לעלות בכל רחבי העולם. עלייה בביקוש לאחר הפתיחה מחדש של מדינות עשירות, כמו ארה"ב, גרמה להפרעות עצומות בשווקי תעסוקה, וחברות רבות זקוקות לעובדים. אבל באותה עת, המחסור בחיסונים במדינות עניות רבות הותיר את רמת האבטלה גבוהה.

שוק התעסוקה האמריקאי מתקרב או עשוי כבר להיות ברמת תעסוקה מלאה, אבל באחת הסוכנויות של האו"ם אמרו השבוע שבמקומות אחרים ורבים בעולם זה רחוק מלהיות נכון, כשזן האומיקרון של נגיף הקורונה כנראה מאריך את התהליך של חזרת אנשים למקומות העבודה.

בתחזיות חדשות, אגון העבודה הבינלאומי, שבסיסו בג'נבה, אמר שמספר השעות שאנשים עובדים ברחבי העולם כנראה יחזור לקדמותו בקצב איטי בחצי ממה שחזו בתחילה לגבי השנה, ומספר המובטלים יירד השנה ל־207 מיליון לעומת 214 מיליון בשנה שעברה, ול־203 מיליון ב־2023, עדיין רמה גבוהה לעומת 2019, שבה נרשמו 186 מיליון מובטלים.

אם שוק התעסוקה יישאר במסלול הנוכחי שלו, מספר העובדים המובטלים כנראה יחזור לרמה שלפני המגפה ב־2024, כך אמר מזכ"ל הארגון גאי ריידר. "שנתיים לתוך המשבר הזה, התחזית נותרת שברירית והמסלול לשיקום הוא איטי ולא בטוח", אמר ריידר.

צפויה עלייה ברמת העוני

בסוכנות האו"ם אמרו שהשיקום החלש מהצפוי בתעסוקה היה ברובו כתוצאה מהתפשטות זנים חדשים של נגיף הקורונה, כולל דלתא והזן החדש יותר אומיקרון, שכל אחד מהם הוביל לסגירה של חלקים מהתעשייה העולמית ובייחוד פגע בשיקום תעשיות התיירות והנסיעות הבינלאומיים.

כל זה מדגיש את האופי הלא מאוזן של השיקום, כשהתעסוקה עולה בחזרה מהר יותר במדינות עשירות יותר. בארה"ב, שיעור האבטלה עמד על 3.9% בדצמבר, וכלכלנים רבים מאמינים שהמדינה נמצאת בתעסוקה מלאה או קרובה אליה, וכמעט כל מי שמחפש עבודה יכול למצוא.

גם בגוש האירו, שם שיקום התעסוקה באופן טיפוסי קורה לאט יותר לעומת בארה"ב, רמת האבטלה נמוכה ממה שהייתה לפני המגפה. בנובמבר נרשמה רמת אבטלה של 7.2%.

בארגון העבודה הבינלאומי אמרו שבעוד שמדינות עשירות אחראיות רק לחמישית מכוח העבודה העולמי, הן כנראה גם הסיבה לחצי מהירידה ברמת האבטלה העולמית בין סוף 2020 וסוף 2022. עד 2023, הארגון צופה שמספר המובטלים בכל המדינות העשירות יחזור לרמה שלפני המגפה, 29 מיליון. לעומת זאת, הארגון צופה שכמות המובטלים במדינות מתפתחות תהיה כ־174 מיליון איש, הרבה יותר מ־157 מיליון מובטלים שנמנו לפני המגפה.

ריידר אמר שמה שנראה כמו שיקום מהיר במיוחד היה במידה רבה בגלל שלמדינות עשירות גישה טובה יותר לחיסונים ו"כוח האש הפיסקלי הלא מידתי שהן יכולות להפעיל במשימה של הנעת הכלכלות שלהן לפעולה שוב".

בגלל שלעובדים מובטלים במדינות מתפתחות יש הרבה פחות גישה לסיוע ממשלתי לעומת מקביליהם במדינות עשירות, אמרו בארגון העבודה הבינלאומי, שהשיקום האיטי בשוק התעסוקה העולמי יוביל לעלייה ברמות העוני. הבנק העולמי כתב בשבוע שעבר בדוח האחרון שלו על התחזית הכלכלית העולמית שהקורונה הובילה להגדלת פער ההכנסה בין מדינות עשירות ועניות, והפכה את מגמת הירידה שנרשמה בשני העשורים שלפני המגפה.

בארגון העבודה הבינלאומי אמרו שהעלייה במחירי מזון ואנרגיה הוסיפה לקשיים איתם מתמודדים אנשים שאיבדו את פרנסתם במדינות עניות, אבל גם הזהירו שהעליות בשיעורי הריבית שבנקים מרכזיים רבים מתכננים במטרה לרסן את האינפלציה עלולות לגרום לבעיות נוספות.

כלכלנים רבים סבורים ששיעורי האינפלציה הגבוהים האלה מונעים בחלקם ממחסור בעובדים בתחומים מסוימים או במיקומים מסוימים.

בארגון התעסוקה הבינלאומי אמרו שבנוסף להתמשכות האבטלה הגבוהה במדינות רבות, ישנם רבים שעזבו את כוח העבודה ולא חזרו. בארגון מעריכים שמספר האנשים בגיל עבודה המחפשים תעסוקה כשיעור מכלל האנשים בגילאי עבודה יהיה נמוך ב־2022 ב־1.1% לעומת מה שהיה ב־2019.

השיקום גם עוכב בגלל מחסומים בשרשראות האספקה, כשחברות במדינות עשירות לעתים נאבקו להשיג את המוצרים שהלקוחות רצו. בארגון התעסוקה הבינלאומי אמרו שלדבר עלולה להיות השפעה ארוכה ומתמשכת על האבטלה במדינות עניות, במידה וחברות יחליטו להעביר את הייצור קרוב יותר למדינות המוצא.

"זעזועים חזקים וממושכים לשרשראות אספקה יוצרים אי ודאות בסביבת העבודה ועלולים להביא לשינויים בגיאוגרפיה של הייצור, ולזה יהיו השלכות גדולות על רמות התעסוקה", אמרו בארגון העבודה הבינלאומי.