בקרוב: קבלנים יחויבו להתקין בבניינים חדשים תשתית טעינה לרכב חשמלי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה: "התקנות החדשות מסירות חסם אמיתי המעכב את כניסת כלי הרכב החשמליים לשוק הרכב בישראל" • גורמים בענף: התקנות כלליות מדי, לא מפרטות את סוג התשתית ומשאירות את הפרשנות על מידת ההכנה לקבלנים בשטח

רכב חשמלי / צילום: גיא ליברמן
רכב חשמלי / צילום: גיא ליברמן

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר, החליטה להמליץ לשרת הפנים לאשר שתי תקנות שקודמו על-ידי מינהל התכנון ומשרד האנרגיה, לעידוד הקמת מתקני אנרגיה מתחדשת והפחתת הפליטות מתחבורה בישראל: תקנות אשר מחייבות הכנת תשתית לעמדות טעינה לרכב חשמלי בבניינים משותפים ותקנות אשר פוטרות מהיתר הקמת מתקנים פוטו-וולטאים על מאגרי מים ובריכות דגים. זאת, בהמשך להחלטת ממשלה שהתקבלה באוגוסט 2021 לעידוד הקמת מתקני אנרגיה המתחדשת ומעבר כלכלה דלת-פחמן.

תקנות התשתית לטעינת רכב חשמלי קובעות כי בבנייני מגורים חדשים, שבהם 6 יחידות דיור ומעלה, תחויב הכנת תשתית לעמדות טעינה לרכב חשמלי, וזאת כחלק מהמאמצים לעודד שימוש ברכב חשמלי ולהפחית את השימוש בכלי רכב מזהמים. בכל בנייה חדשה, הקבלן יחויב להכין את התשתית הנדרשת להתקנת עמדות הטעינה לכלל החניות בבניין, למעט בבניינים בהם החניה היא במתקנים אוטומטיים.

כך, כל דייר יוכל להתקין עמדת טעינה מיד כאשר ירכוש רכב חשמלי, מבלי להיכנס להוצאות כלכליות כבדות ולהזדקק לאישורים מיוחדים. 

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור

לדברי המועצה, "התקנות החדשות מסירות חסם אמיתי המעכב את כניסת כלי הרכב החשמליים לשוק הרכב בישראל, מקלות על הציבור וצפויות לתת מענה למגמות השוק בעתיד הקרוב". התקנות יכנסו לתוקף חצי שנה מיום פרסומן.

עם זאת, גורמים בענף מתחו ביקורת על הניסוח הכללי "תשתית טעינה לרכב חשמלי", ואמרו כי היא משאירה את הפרשנות על מידת ההכנה לקבלנים בשטח. לדבריהם, התשתית הנדרשת לא כוללת רק כבלים ונקודות חיבור אלא גם "לוחות חכמים" לניהול עומסים, שידרשו בעתיד וציוד נוסף. המשמעות היא עלויות נוספות שיתווספו בעתיד לדיירים.

סמנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה ברישוי ובבנייה, רות שורץ חנוך, מסרה כי "הבאנו לאישור המועצה הארצית תקנה אשר עיקרה מעבר לכלכלה דלת פחמן בעיקר בעידן של משבר אקלים. חיוב תשתית עמדות טעינה חשמלית בנייני מגורים מסירות מחסום עם הבניה על ידי הקבלן, כך שדייר יוכל להתקין את העמדה עם רכישת הרכב החשמלי".